۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

 

تجمع لاشخورها در سواحل فلسطین – پوستاویتووا – ا.م. شیری

تجمع لاشخورها در سواحل فلسطین

النا پوستاویتووا (ELENA PUSTOVOYTOVA)

ا.م. شیری

در پشت تشدید درگیری‌ها، منافع شرکت‌های انرژی، صنایع نظامی و همچنین، سهامداران آن‌ها، یعنی نمایندگان پارلمان  انگلیس قرار دارد.

اتهامات مطرح شده در مورد نسل‌کشی فلسطینی‌ها منحصراً علیه اسرائیل کاملاً واقعی نیست. شما فقط باید به هیجانی که غول انرژی بریتیش پترولیوم انگلیس و شرکت تسلیحاتی «BAE Systems» را فراگرفته بود، نگاه کنید تا بفهمید که آن‌ها چقدر بی‌صبرانه منتظر حمله به غزه بودند.

به گزارش نشریه بریتانیایی «Declassified UK»، این شرکت‌ها از قبل به محاسبۀ سود خود در زمینه تخریب مداوم فلسطینی‌ها شروع کرده‌اند. تقریباً بلافاصله پس از آغاز هجوم اسرائیل، بریتیش پترولیوم و انی (Eni) ایتالیا مجوز اکتشاف گاز طبیعی در شرق مدیترانه دریافت کردند و قیمت سهام کمپانی اسلحه‌سازی «BAE Systems»، سازندۀ قطعات کلیدی جت‌های اف-۳۵ برای پشتیبانی از حملات به غزه، در عرض دو هفته مدام افزایش یافت. برای فهم چرایی رد طرح پارلمان مبنی بر آتش‌بس در غزه از سوی محافظه‌گاران انگلیس در هفتۀ کذشته، فقط همین کافی است. آن‌ها سهامداران بریتیش پترولیوم و «BAE Systems»، کمپانی بسیار نزدیک به دولت انگلیس هستند.

ظاهراً تنها انگلیسی‌ها نیستند که می‌توانند از این جنگ سود ببرند. بریتیش پترولیوم-کنسرسیوم غول انرژی انگلیس با شرکت ملی نفت آذربایجان- «سوکار» و شرکت اسرائیلی «نیومد انرژی» نیز درخواست‌ دادند.

اسرائیل کاتز، وزیر انرژی گفت: «حتی در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ اکتشاف گاز طبیعی به قابلیت اسرائیل اطمینان دارند و می‌خواهند در اینجا سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های برنده، به سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در اکتشاف گاز طبیعی طی سه سال آینده متعهد شده‌اند. ما امیدواریم به کشف ذخایر جدید گاز طبیعی منجر شود».

لازم به توضیح است که گفتۀ «حتی اکنون» وزیر اسرائیل، که تل‌آویو حق انحصاری استفاده از ذخایر انرژی فلات قارۀ غزه را بطور تمام و کمال به خود اختصاص داده، باید به عنوان «دقیقاً اکنون» درک شود.

علیرغم اینکه اسرائیل از ابتدای دهۀ ۲۰۰۰ چندین میدان نفتی و گازی کشف کرد، سال گذشته ۱۴.۶ میلیارد دلار سوخت معدنی، نفت و فراورده‌های آن‌ها را وارد کرد. یعنی تل‌آویو آرزوی دستیابی به استقلال انرژی و تبدیل شدن به یک صادرکنندۀ گاز طبیعی طولانی مدت را در سر می‌پروراند و به تحقق آرزوی خود نزدیک‌تر می‌شود. بریتیش پترولیوم بریتانیا که سر جان ساورز، رئیس سابق سازمان اطلاعاتی مخفی ام‌آی۶ از سال ۲۰۱۵ عضو هیئت مدیرۀ آن است، شش ماه پیش در بارۀ ارائۀ درخواست مشترک با شرکت ملی نفت ابوظبی امارات عربی متحده برای خرید ۵۰ درصد از سهام انرژی شرکت نیومد اسرائیل در منطقه‌ایی واقع در فلات قارۀ غزه صحبت کرد و وعده داد ۲ میلیارد دلار برای این کار اختصاص دهد. سر ساورز که از مشکلات فلسطین با تمام جزئیات آن اطلاع دارد، در ماه اکتبر با اعلام اینکه به هیچوجه از حمله به غزه پشیمان نیست، به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که معامله انجام شده و این مشارکت «بسیار خوش‌بینانه» است. به هر حال، گمان می‌رود میدان دریایی لویاتان حاوی حدود ۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی باشد و سال گذشته ۲.۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و یکی از سرسخت‌ترین مدافعان «حق دفاع از خود» اسرائیل، پس از اطلاع از این توافق، آن را «گام بزرگی که همکاری انرژی با اسرائیل را به سطح جدید ارتقاء می‌دهد»، خواند. و با خوشحالی افزود: «چه لحظۀ خاصی!» بخصوص اینکه «برای رهایی از شر روسیه»، در ژوئن سال گذشته یک توافقنامۀ سه‌جانبه با مصر و اسرائیل درباره صادرات گاز طبیعی از میدان لویاتان امضا کرد. اکنون هر گونه اشاره به ضرورت وجود دو کشور در سرزمین فلسطین، که ممکن است این پروژه را به خطر اندازد، خون فون در لاین را تا درجۀ جنون به جوش می‌آورد و چشم‌هایش را کور می‌کند.

گسترۀ منابع هیدروکربنی در حوضۀ شام ​​چندان روشن نیست. اما واضح است که فلسطین، قبرس، مصر، اسرائیل، لیبی و سوریه مدعی آن هستند. فلسطینی‌ها بر خلاف دیگران، از امکان استفاده از ذخایر انرژی منطقه که سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۹ مرتباً به آن اشاره کرده است، محروم هستند. سازمان ملل معتقد است: «مردم فلسطین از مزایای استفاده از این منبع طبیعی برای تأمین مالی توسعۀ اقتصادی-اجتماعی و تأمین نیازهای انرژی خود برغم میلیاردها دلار خسارات انباشته، محروم شده‌اند».

نزدیکترین میدان دریایی غزه واقع در حدود ۳۰ کیلومتری ساحل، به تنهایی حاوی بیش از ۱ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی است. اما، به دلیل محاصرۀ اسرائیل، از سال ۲۰۰۰ راکد باقی مانده و این هم برای فون در لاین و اسرائیل بسیار مناسب است.

کمپانی اسلحه‌سازی پیشرو «BAE Systems» انگلیس نیز برای بهره‌برداری از جنگ اسرائیل در غزه آماده می‌شود. و در اینجا در بین کارگردانان، سر مارک سدویل ظاهر می‌شود. او در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۲۰ در مقام مشاور امنیت ملی انگستان فعالیت می‌کرد. و جینا هاسپل، رئیس سابق سیا، در میان هیئت مدیرۀ شعبۀ آمریکایی کمپانی «BAE Systems» حضور دارد.

«BAE Systems» کشتی، زیردریایی و هواپیمای جنگنده می‌سازد. در آستانۀ حملۀ اسرائیل به غزه، این شرکت سفارشی به ارزش ۱۰ میلیارد پوند برای تولید قطعات کلیدی جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل دریافت کرد. علاوه بر این، اسرائیل تنها کشوری در خاورمیانه است که اف-۳۵  در اختیار دارد.

زمانی که سپهبد هرزی هالوی، رئیس ستاد نیروهای مسلح اسرائیل هنگام بازدید از ناوگان هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ نیروی هوایی خود اعلام کرد که اسرائیل «می‌داند چگونه به هر نقطۀ خاورمیانه برسد. اکنون یک ماه است که ما در جنگ هستیم و با وارد کردن ضربه به حماس… زیرساخت‌های آن را در غزه ویران می‌کنیم»، هیچ کس دهان او را نبست. و او خوشحال بود که اف-۳۵ قادر است تا ۸.۱۶ تن، یعنی وزن معادل ۴.۵ فیل آفریقایی مهمات حمل کند، سهامداران «BAE Systems» نیز همراه او شادی کردند. زمانی که اسرائیل برای جنگ با غزه آماده می‌شد، تصمیم گرفت تعداد ۷۵ فروند هواپیمای اف-۳۵ به ناوگان جنگنده‌های خود اضافه کند، قیمت آن‌ها ۵۰ درصد افزایش یافت. و با شروع بمباران غزه، ۹ درصد دیگر بر قیمت آن‌ها اضافه شد.

سرمایه‌گذاران «BAE Systems» که از شرکت‌های تسلیحاتی عرضه‌کنندۀ فن‌آوری‌های نظامی پیشرفته‌ به اسرائیل انتظار «تعجیل طلایی» دارند، برای آن‌ها مهم نیست که چند کودک، پیر و زن فلسطینی دیگر در ویرانه‌ها خواهند مرد.

در افزایش فروش تسلیحات به اسرائیل، وست‌مینستر ادعا می‌کند که اسرائیل «صراحتا گفته است که به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام می‌گذارد» و انگلیس «سخت‌ترین مقررات اسلحه را در سراسر جهان اعمال می‌کند». و چگونه هم اعمال می‌کند! گذشته از این، دیوید دوگوید، ویکتوریا پرنتیس، دزموند سواین، هریت بالدوین، باب بلکمن، و دایانا جانسون از اعضای پارلمان انگلیس، اگر چه از سهامداران بریایش پترولیوم هستند، اما دائماً بر رعایت این قوانین نظارت می‌کنند. جسی نورمن و کریستوفر شوپ، نمایندگان مجلس نیز از سهامداران «BAE Systems» می‌باشند. آن‌ها بالاتفاق به آتش‌بس در غزه رأی منفی دادند.

اسناد از طبقه‌بندی خارج شدۀ انگلیس در چهارشنبه گذشته، نمونۀ دیگری از «انطباق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه» را فاش کرد. آمریکا در کنار قطر و مصر به عنوان ضامنان آتش‌بس در نوار غزه که از ۲۴ نوامبر اجرایی می‌شود، با جمع‌آوری آن‌ها از سراسر اروپا و استفاده از پایگاه هوایی انگلیس در قبرس، به اسرائیل تسلیحات ارسال می‌کند. این پایگاه واقع در آکروتیری، در ۱۸۰ مایلی تل‌آویو، به یک مرکز نظامی بین‌المللی برای حمایت از بمباران علیه فلسطینیان تبدیل شده است. نیمی از هواپیماهای آمریکایی که از آنجا پرواز می‌کنند، برای اسرائیل سلاح حمل می‌کنند. بگزارش روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص، این هواپیماها از انبارهای استراتژیک متعلق به آمریکا و ناتو در اروپا بارگیری می‌شوند.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به درخواست توضیحات در مورد اسناد از طبقه‌بندی خارج شده، از افشای همۀ اطلاعات خودداری کرد، اما گفت: «در پاسخ به وضعیت اسرائیل و غزه، ما با شرکای بین‌المللی برای کاهش تنش، ارتقای ثبات و حمایت از تلاش‌های بشردوستانه در منطقه کار می‌کنیم. هرگونه استفاده از پایگاه‌های انگلستان مطابق این اهداف خواهد بود».

حقوق بین‌الملل اکنون فقط به یک مجموعه کلمات بی‌معنی تبدیل شده است و این مدعا با این واقعیت ثابت می‌شود که آلمان و هلند نیز مانند لاشخورهایی که بوی مرگ به مشام‌شان رسیده، به آن پیوستند. فرماندهی نیروهای ویژۀ ارتش آلمان، یک واحد از شناورهای رزمی نیروی دریایی آن و واحد نیروهای ویژۀ پلیس فدرال متخصص نجات گروگان‌ها به قبرس منتقل شده‌اند.

برای جلوگیری از نارضایتی فلسطینی‌ها از ساکنان انگلستان، رئیس کمیتۀ مشورتی رسانه‌های دفاعی و امنیتی انگلیس در ۲۸ اکتبر، سردبیران خبرگزاری‌های مهم این کشور را از بیان آنچه که واحدهای نیروهای ویژۀ ارتش انگلیس در «مناطق حساس» غرب آسیا انجام می‌دهند، منع کرد.

شکی نیست که آن‌ها به دنبال کاهش تنش در غزه هستند.

منتشر شده در: وبگاه بنیاد فرهنگ راهبردی

۷ آذر-قوس ۱۴۰۲

هیچ نظری موجود نیست: