۱۴۰۲ آذر ۶, دوشنبه

 

خروش همدلانه‌ای که برای اسرائیل چاره‌ای جز تسلیم نگذاشت

بررسی‌ها نشان می‌دهد مسأله فلسطین دیگر یک مسأله داخلی نیست و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش همه مردم جهان از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب را برانگیخته است.

خروش همدلانه‌ای که برای اسرائیل چاره‌ای جز تسلیم نگذاشت

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - بعد از درگیری‌های ۷ اکتبر (۱۵ مهر) بین حماس و رژیم صهیونیستی، حملات هوایی این رژیم علیه حماس شدت یافت و هر روز بر ابعاد آن افزوده شد. بعد از گذشت چند روز ابتدا یک بیمارستان مورد حملات موشکی قرار گرفت که در آن تعداد زیادی از کودکان و زنان کشته شدند و سایر مراکز درمانی غزه پس از آن شاهد حملات مشابه بودند.

این نخستین‌باری نیست که رژیم صهیونیستی دست به چنین اقداماتی می‌زند اما این‌بار به دلیل وجود رسانه‌ها مختلف و انتشار اخبار آن به کل جهان، موجب واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جهان شد. اما متاسفانه حملات اسرائیل گسترده‌تر نیز شده و با وجود انتشار تصاویر و اقدامات هولناک که به تعبیر بسیاری از کارشناسان جنایت علیه بشریت خوانده می‌شود، این نسل‌کشی همچنان ادامه دارد.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه در تازه‌ترین آمار اعلام کرد شمار شهدای حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به این باریکه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون از ۱۳ هزار شهید عبور کرده است که بیش از ۵ هزار نفر از آنها کودک و افزون‌بر ۳ هزار و ۳۰۰ تن نیز زن هستند.

از آن‌جا که بخش زیادی از مردم جهان نمی‌توانند به دلایل مختلف خود را به منطقه غزه برسانند، بنابراین تنها راه باقیمانده ابراز همدردی و محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها، حضور در تجمع‌ها و راهپیمایی‌های مختلف است تا از این طریق بتوانند با فشارهای رسانه‌ای از حملات این رژیم به غزه جلوگیری کنند.

در این گزارش نگاهی داریم به واکنش‌های مردم در کشورهای مختلف جهان به حملات اسرائیل به غزه بی‌پناه.

آمریکای شمالی
مردم آمریکا و واکنش‌های شدید به حملات صهیونیست‌ها

در ادامه حمایت‌های مردمی در نقاط مختلف جهان از فلسطین و محکومیت نسل‌کشی مردم در نوار غزه، شامگاه جمعه ۲۶ آبان، هزاران نفر از مردم آمریکا با تجمع در خیابان‌های واشنگتن‌دی‌سی، خواستار توقف جنگ در غزه و برقراری آتش‌بس شدند.

 

کانادا

پس از چند روز از گذشت حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان «المعمدانی»، مردم کانادا و تعدادی از چهره‌های سیاسی این کشور به این اقدام واکنش نشان دادند. تجمع در مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی و اعتراض به حملات گسترده این رژیم و توقف آن خواسته اصلی معترضان بود که برای ساعت‌ها ادامه داشت.

 

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر این کشور نیز اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم و آن را «وحشتناک و کاملا غیرقابل قبول» خواند. او خبرهای رسیده از غزه را وحشتناک و غیرقابل قبول دانست و تاکید داشت در همه موارد باید به قوانین بین‌الملل احترام گذاشته شود.
علاوه بر او یکی از نمایندگان زن پارلمان کانادا هم در حالی‌که فرزندش را در آغوش گرفته بود، خطاب به رئیس مجلس و نمایندگان گفت تاکنون هزاران کودک در غزه کشته شده‌اند. چه تعداد کودک باید کشته شوند تا شما با درخواست آتش‌بس موافق باشید؟

آمریکای جنوبی
مردم برزیل و حمایت از فلسطین

مردم برزیل هم در ۵ نوامبر در «برازیلیا»، پایتخت این کشور و همچنین «سائوپائولو» و «ریودوژانیرو» در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به غزه تجمع کردند. صدها تن از حامیان فلسطینی در ریودوژانیرو تجمع کرده و با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین پس از راهپیمایی به سمت کنسولگری آمریکا، پرچم‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را که به نشانه خون فلسطینیان با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده بود را سوزاندند.

 

آرژانتین

آرژانتینی‌ها هم در حمایت از فلسطین و در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به خیابان‌های پایتخت آمدند و با تجمع در مقابل سفارت اسرائیل، فریاد مخالفت با بمباران سلاح‌های میلیاردها دلاری بر سر کودکان فقیر غزه سر دادند. شهر «بوئنوس آیرس» آرژانتین شاهد تظاهراتی در نفی تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که با فراخوان کمیته همبستگی آرژانتین با مردم فلسطین (el Comité Argentino de Solidaridad con el Pueblo Palestino) برگزار شد.

 

ائتلاف جبهه چپگرایان (PTS-Frente de Izquierda) از جمله سازمان‌هایی بود که در این تجمع حضور یافت. «همبستگی با توده‌های فلسطینی»، «عزت غزه» و « حمایت کامل از مردم فلسطین» برخی از پارچه‌نوشته‌ها در دست تظاهرات‌کنندگان بود. آرژانتین با حدود ۳۰۰ هزار عضو، بزرگترین جامعه یهودی را در آمریکای لاتین در خود جای داده است، با این‌حال صدها نفر در راهپیمایی بوئنوس آیرس در حمایت از رژیم رژیم صهیونیستی شرکت کردند.

شیلی، سومین کشوری که بخش بزرگی از فلسطینی‌ها را در خود جای داده

اگر چه فاصله شیلی با نوار غزه و ساحل غربی بیش از ۱۳ هزار کیلومتر است، نزدیک به نیم میلیون فلسطینی در شیلی زندگی می‌کنند واین کشور میزبان بزرگترین جامعه فلسطینیان در خارج از جهان عرب و رژیم صهیونیستی است و اکنون آنها هم می‌خواهند صدایشان در طرفداری از مردم غزه، شنیده شود.

 

 

در بیش از یک ماه گذشته که مناقشه رژیم صهیونیستی و حماس شروع شده، جامعه فلسطینیان شیلی تظاهرات متعددی در سانتیاگو پایتخت به راه انداخته و هزاران نفر علیه حملات رژیم صهیونیستی به غزه شعار دادند.

در این تظاهرات، شرکت کنندگان که چفیه، سربند سنتی فلسطینیان را بر سر دارند، در خیابان‌های «سانتیاگو» به راهپیمایی پرداخته و پلاکاردهایی حمل می‌کنند که روی آن عباراتی مانند «آنها می‌خواستند ما را دفن کنند ولی نمی‌دانستند که ما بذر هستیم» یا این که «این جنگ نیست، این نسل کشی است» نوشته شده است.

محکومیت جنایت جدید رژیم صهیونیستی در ونزوئلا

صدها هزار نفر از مردم ونزوئلا هم در کاراکاس در حمایت از مردم غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند.

 

پرو، کلمبیا، مکزیک

همزمان با ادامه بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و محاصره کامل این شهر، شماری از مردم پرو در اعتراض به خشونت‌های این رژیم علیه فلسطینیان تظاهرات گسترده برگزار کردند. معترضان در پرو که برخی از آن‌ها فلسطینی تبارها حضور داشتند خشم خود را از حملات رژیم صهیونیستی اعلام کردند. شهرداری «سن بورخا» در کشور پرو هم یکی از میادین این شهر را به نام «میدان فلسطین» نامگذاری کرده است.

علاوه بر این کشور صدها نفر در کشورهای مکزیک و کلمبیا به ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه واکنش نشان دادند. ده‌ها نفر با حمل پرچم‌های فلسطین به میدان تاریخی «بولیوار» در «بوگوتا» پایتخت کلمبیا راهپیمایی کرده و خواستار متوقف شدن حملات رژیم صهیونیستی به غزه شدند. تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعار «این جنگ نیست بلکه نسل‌کشی است» خواستار پایان یافتن اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی شدند.

 

در بیانیه مطبوعاتی تظاهرات‌کنندگان اعلام شد: رژیم صهیونیستی جلو چشم جهانیان قتل‌عام کرده و سرزمین فلسطین به‌شکلی غیرقانونی ۷۵ سال است که تحت اشغال قرار دارد.

در شهر «مکزیکوسیتی» پایتخت مکزیک نیز ده‌ها نفر مقابل سفارت رژیم صهیونیستی تجمع کرده و ضمن اعلام حمایت از فلسطین رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

اروپا
مردم انگلستان چه موضعی نسبت به جنگ غزه دارند؟

در حالی‌که واکنش‌های جهانی در محکومیت حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه روز به روز بیشتر می‌شود، نتایج نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که حمایت مردم از غزه هم بیشتر شده و بسیاری از ساکنان کشورهای مختلف جهان نظر متفاوتی نسبت به دولت‌هایشان دارند.

چنانچه نتایج نظرسنجی جدید «مؤسسه ایپسوس» نشان می‌دهد که مردم انگلستان مایل هستند که دولت بریتانیا موضع بی‌طرفانه‌ای در جنگ اتخاذ کند، تا اینکه به حمایت از رژیم صهیونیستی بپردازد.
طبق نظرسنجی جدید موسسه ایپسوس ۲۸ درصد مردم انگلستان به میزان «بسیار زیاد» و ۴۱ درصد «تاحدی» اخبار جنگ غزه را دنبال می‌کنند. ۲۰ درصد «اندکی» اخبار را پیگیری می‌کنند و ۸ درصد «اصلاً» پیگیر اخبار نبرد نیستند. ۱ درصد گفته‌اند که «چیزی در این باره نشنیده‌اند» و ۱ درصد نیز نظری نداشتند.
نکته جالب اینکه جوانان انگلستان بیشترین گرایش را درباره حمایت از فلسطین داشته‌اند. ۲۳ درصد جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله معتقدند دولت باید حامی فلسطین باشد و ۲۵ درصد خواستار میانجی‌گری انگلستان هستند. ۲۱ درصد خواستار عدم مداخله بوده‌ و تنها ۷ درصد خواستار حمایت لندن از تل‌آویو بوده‌اند.
همچنین گرایش حزبی درباره پرسش مذکور نیز جالب توجه است. ۴۴ درصد حامیان حزب محافظه‌کار و ۴۲ درصد حامیان حزب کارگر خواستار میانجی‌گری لندن در جنگ غزه هستند.

چند روز قبل هم بزرگترین راهپیمایی در حمایت از فلسطینیان در لندن برگزار شده است. پلیس لندن می‌گوید که حدود ۳۰۰ هزار نفر در راهپیمایی امروز حمایت از فلسطینیان شرکت کرده‌اند. این راهپیمایی همزمان با سالروز اعلام آتش بس در جنگ جهانی اول برگزار شده است. به مناسبت این روز هر سال در نقاط مختلف لندن، مراسمی برگزار می‌شود که به یادبود کشته‌شدگان همه جنگ‌های بریتانیا اختصاص دارد.

به همین دلیل، بخش‌های مهمی از مرکز شهر لندن که در آن مراسم یادبود قربانیان جنگ‌های بریتانیا برگزار می‌شود، به روی راهپیمایان حامیان مردم غزه بسته شد.

نروژ و اعلام همبستگی با مردم غزه

ساکنان شهر «اسلو» پایتخت نروژ هم با پوشیدن کفن با مردم غزه اعلام همبستگی کردند. وزیر خارجه نروژ هم گفت: جامعه جهانی نباید به سادگی از وضعیت اسف‌بار در غزه روی برگرداند. ما نمی‌توانیم شاهد این رنج و ویرانی عظیم در غزه باشیم.

سوئد و تظاهرات هزاران نفری در حمایت از فلسطین

هزاران نفر در استکهلم پایتخت سوئد هم در اعتراض به رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین تجمع کردند. تظاهرکنندگان به فراخوان بسیاری از سازمان‌های غیردولتی در این کشور در منطقه «اودنپلان» تجمع کرده و از رژیم صهیونیستی خواستند به حملات خود به غزه پایان دهد و آتش‌بس فوری اعلام کند و اجازه ورود کامل مواد کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد. معترضان پلاکاردهایی با مضامین «کودکان در غزه کشته می‌شوند»، «نسل‌کشی را متوقف کنید»، «فلسطین برای همیشه» و مدل‌هایی به نمایندگی از کودکان کشته شده در غزه حمل کردند. تظاهرکنندگان با سردادن شعارهای «آزادی برای فلسطین» به سمت پارلمان سوئد راهپیمایی کردند. معترضان در این راهپیمایی همچنین به حمایت دولت سوئد از رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

مخالفت صریح مردم فنلاند با سیاست‌های دولت در برابر غزه

ویدئوی درگیری با نخست‌وزیر فنلاند که خبرگزاری ایرانی آن را وایرال کرد، شاید بهترین واکنش مردم این کشور در قبال غزه و به سیاست‌های دولت متبوعشان باشد. ویدئوی مردی که اورپو، نخست وزیر فنلاند را به «نسل کشی» متهم می‌کند، بعد ازآنکه خبرگزاری دولتی ایران آن را گذاشت، صدها هزار بار دیده شده است.

این رویداد اخیرا در یک کافی شاپ در نزدیکی دانشگاه تورکو رخ داد و در ویدئو ۲۲ ثانیه‌ای، مردی به زبان فنلاندی از اورپو می‌پرسد: «نسل‌کشی چه حس و حالی دارد»، او چندین بار فریاد زد: «۴۰۰۰ کودک» و تکرار کرد: ۴۰۰۰ کودک در آنجا مرده‌اند. گویا اشاره او به قرارداد ۳۱۶ میلیون یورویی سیستم دفاع موشکی است که فنلاند اخیراً با رژیم صهیونیستی درباره آن توافق کرده است. رویارویی یا حمله فیزیکی مردم به نخست‌وزیران فنلاند نادر بوده است.

دانمارک، فرانسه و آلمان

مسلمانان مقیم دانمارک هم با برپایی تظاهراتی گسترده در حمایت از مردم غزه خواستار اعلام جهاد در حمایت از زنان و کودکان غزه شدند. در تظاهرات دانمارک کودکان برای به‌تصویر کشیدنِ کودک‌کشی‌های رژیم صهیونیستی در خیابان دراز کشیدند. صدها نفر از شهروندان فرانسه و آلمان هم در اعتراض به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه تظاهرات اعتراضی برپا کرده و خواهان پایان جنایات جنگی رژیم صهیونیستی شدند.

 


مردم آلمان با حمل پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی در حمایت از مردم این کشور مقابل کلیسای تاریخی «کلن» تجمع کرده و شعار «آزادی برای فلسطین» را سر دادند. این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده و حدود ۲ ساعت به طول انجامید.

ایتالیا و اسپانیا

در «رم» پایتخت ایتالیا و شهر «ناپل» با برگزاری تظاهراتی از فلسطین حمایت و حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه محکوم شد. معترضانی که در تظاهرات روز جمعه۱۷ نوامبر شرکت کردند از ملیت‌های مختلف از جمله ایتالیایی، فلسطینی و عرب و سنین مختلف و همچنین دانشجویان بودند.
آنها پرچم‌های فلسطین در دست داشته و شعار می دادند: فلسطین را آزاد کنید، قدس را آزاد کنید، آزادی برای غزه.

[خواسته واحد ملت‌ها؛ قطع نسل‌کشی در غزه و آزادی فلسطین]

شهر «مادرید اسپانیا» هم طی یک ماه گذشته در حمایت از فلسطین و محکومیت حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه به خیابان‌ها آمدند. به استناد خبرگزاری‌های مختلف پرجمعیت‌ترین تظاهرات اسپانیایی‌ها در حمایت از غزه بوده که موجب هم صدایی میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها شد. در شهر «بارسلونا» هم برای چهارمین هفته متوالی در حمایت از فلسطین و محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی در غزه به خیابان‌ها آمدند.

ترکیه

در ادامه اعتراض‌ها و ابراز خشم مردم منطقه و کشورهای مختلف جهان علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در ترکیه هم هزاران نفر از مردم با حضور مقابل پایگاه هوایی «اینجرلیک» آمریکا در دفاع از فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی شعار سردادند. تاکنون هزاران نفر از مردم ترکیه در حمایت از مردم فلسطین در شهرهای مختلف ترکیه از جمله آنکارا، پایتخت ترکیه و شهر استانبول گرد هم آمدند تا جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در غزه را محکوم نمایند.

خاورمیانه
 قطر

مردم قطر در حمایت از غزه و فلسطین و محکومیت رژیم کودک کُش صهیونیستی تظاهرات کردند. تظاهرات گسترده در «امان» پایتخت اردن هم در حمایت از غزه و مقاومت با شعار «گفتند حماس تروریست است....همه جهان حماسی است» هم بارها در این کشور برگزار شد.

مردم مصر هم طی روزهای گذشته در حمایت از غزه و در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در آن سنگ تمام گذاشته‌اند. یمنی‌ها هم برای چندمین روز در حمایت از عملیات مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی موسوم به «طوفان الاقصی» راهپیمایی کردند. یمنی‌ها با سر دادن شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی، بر همبستگی خود با ملت فلسطین و عملیات مقاومت تأکید کردند. تعداد زیادی از یمنی‌ها به خیابان رفتند و شعارهای ضدصهیونیستی سر دادند. ملت یمن در حمایت مردم غزه و مقاومت آنان به خیابان‌ها رفتند و شعار آزادی فلسطین سر دادند.

عراق هم در این وضعیت آرام و ساکت نبود. تا جایی که به دعوت مقتدی صدر هزاران نفر از عراقی‌ها برای ورود به غزه راهی مرز اردن شدند.

آسیا و اقیانوسیه
هند و ابراز مخالفت با سیاست‌های رژیم صهینیستی

هزاران نفر ازمسلمانان ایالت مرکزی هند، روز شنبه در اعتراض به کشتار بی رحمانه رژیم صهیونیستی در غزه به خیابان‌ها آمده و راهپیمایی کردند.

مالزی

مردم مالزی با برپایی راهپیمایی صلح آمیز همدردی عمیق خود را با مردم فلسطین اعلام کردند. آن‌ها همچنین با ابتکارعمل «انوار ابراهیم» نخست وزیر مالزی، اقداماتی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مردم غزه در این کشور انجام دادند. کشور مسلمان مالزی مدت‌ها حامی فلسطین و در تلاش بوده است تا مساله رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را حل کند.هزاران نفر از مردم مالزی با تجمع در میدان اصلی پایتخت این کشور، ضمن دفاع از مردم فلسطین، جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کردند. مردم مالزی با حمل شعارنوشته‌ها و سردادن شعارهایی مانند «فلسطین را آزاد کنید»، «مردم فلسطین هرگز تنها نخواهند بود» حمایت خود را از مردم فلسطین در نوار غزه اعلام کردند.

 

اندونزی

اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، این روزها شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به غزه است. راهپیمایان در «جاکارتا» وارد منطقه تجاری جاکارتا شدند و این منطقه به «دریایی از پرچم فلسطین» تبدیل شد. زنان و مردان مسلمان اندونزیایی برای پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه در خیابان‌ها هم راه پیمایی کردند. بعضی از تظاهرکنندگان ماکت‌هایی از موشک‌های حماس را به همراه دارند که از غزه به خاک رژیم صهیونیستی شلیک می‌شوند.


استرالیا

هزاران نفر از ساکنان شهر سیدنی استرالیا، امروز (۲۲ مهر) با حضور در خیابان‌ها به حمایت از مردم مظلوم غزه پرداختند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. گروه فلسطینی «العمل» از هفته گذشته برای حضور در این تظاهرات فراخوان داده بود و در حالیکه پلیس سیدنی پیش‌بینی کرده بود که حدود ۴۰۰ نفر در این تجمع شرکت کنند؛ اما تعداد افراد حاضر چندین برابر این تعداد بود. حاضرین در این تجمع با دست داشتن پرچم‌های فلسطین و تصاویر کودکان شهید غزه، سکوت مجامع بین‌المللی در خصوص جنایات رژیم اشغالگر را محکوم کردند.

ژاپن

مردم ژاپن هم در حمایت از مردم غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در توکیو تحصن کردند. ژاپنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در ژاپن روی زمین دراز کشیدند و خواستار توقف جنایات این رژیم علیه مردم غزه شدند. حدود یک هزار تظاهرکننده از جامعه مسلمان ژاپن در منطقه «ایچیگایا» توکیو در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی تجمع کردند تا اعتراض خود را علیه بمباران غزه اعلام کنند.

شاخ آفریقا

طرابلس پایتخت لیبی نیزشاهد حضور مردم در حمایت از مردم غزه بود. بر اساس این گزارش، معترضان با تداوم تجاوز صهیونیست‌ها به غزه و کشتار مردم این باریکه مخالفت کردند. تظاهرکنندگان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی از جمله «نه به کشتار کودکان» و «کشتار کودکان را متوقف کنید»، نوشته بود.

تونس

هزاران نفر در تونس با برپایی تظاهراتی گسترده ضمن اعلام همبستگی با مردم غزه خواستار توقف جنگ علیه این باریکه شدند.

الجزایر

وضعیت در الجزایر هم بسیار جالب توجه بود. الجزایری‌ها درباره محاکمه صهیونیست‌ها به خاطرنسل‌کشی و پاکسازی قومی و انتقال پرونده آن به دادگاه بین‌المللی لاهه اتفاق نظر دارند. این اتفاق نظر در تمام سطوح رسمی و حزبی، سازمان‌های مردم نهاد و در هماهنگی با اظهارات رئیس جمهور این کشور درباره فلسطین وجود دارد. «احمد عطاف» وزیر امورخارجه الجزایر تاکید کرد که الویت نخست توقف جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و سپس پاسخگویی رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی و محاکمه آن در نهادهای بین‌المللی به ویژه دادگاه لاهه است.

مراکش

مردم شهر «طنجه» مراکش در حمایت از فلسطینیان غزه تظاهرات برگزار کردند. دراین تظاهرات که ازسوی دهها سازمان مدافع فلسطین برگزارشد مردم شهر طنجه دراعتراض به انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا به بیت المقدس ودرحمایت از راهپیمایی بازگشت بزرگ فلسطینیان در نوار غزه، تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان با سردادن شعار «بیت المقدس، پایتخت ابدی فلسطین» است پرچم فلسطین را حمل کردند و خواستار محاکمه اسراییل به دلیل جنایاتی شدند که علیه فلسطینیان مرتکب شده است.

 رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی با انجام حملات به مناطق مختلف غزه که به شهادت بیش از ۱۴ هزار نفر منجر شده، با معضلات مختلفی مواجه است که برآیند آن کاهش حمایت‌ها از این رژیم از جمله در کشورهای غربی است. جنگ در غزه که میان رژیم صهیونیستی و مقاومت در حال انجام است و با کشتار بی‌رحمانه طرف اول علیه مردم عادی و زنان و کودکان جنگ همراه بوده، افکار عمومی جهانی را حتی در کشورهایی که روابط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی دارند تحت تاثیر قرار داده است.

تصویر رژیم صهیونیستی در بین افکار عمومی

در پی عملیات طوفان الاقصی و غافلگیری صهیونیست‌ها، بسیاری گمان می‌کردند که رژیم می‌تواند از این فرصت برای مظلوم‌نمایی و برساختن وجهه‌ای که مورد حمله قرار گرفته استفاده کند. حتی دروغ‌پردازی‌های مسئولان رژیم و رسانه‌های آنها نیز در این راه موثر واقع نشد. دلیل اصلی این امر، کشتار هزاران نفر اعم از زنان و کودکان و ریختن بیش از ۱۲ هزار تن بمب بر روی مردم است. علاوه بر تعداد بالای نفوس، سازه‌های اصلی غزه همچون مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها و کلیساها هدف حملات هوایی رژیم قرار گرفت. نکته قابل تامل حمایت و بی‌تفاوتی آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا با نسل‌کشی و جنایت‌های جنگی رژیم است.

بسیاری از مقامات قدرت‌های بزرگ در این مدت با سفر به سرزمین‌های اشغالی، حمایت خود را از رژیم اعلام کردند و دفاع از خود را حق این رژیم دانستند. با این وجود اما افکار عمومی جهان به اتفاق در کنار مردم فلسطین قرار گرفته‌اند. شاهد این موضوع راهپیمایی‌های چندین میلیون نفری مردم در کشورهای مسلمان و تجمعات هزاران نفری در پایتخت‌های غربی همچون لندن، نیویورک، پاریس و برلین است که بدون توجه به ممنوعیت دولت‌ها به جنایات رژیم واکنش نشان دادند. به عبارت بهتر، رژیم در این جنگ برخلاف جنگ‌های گذشته نتوانست حمایت افکار عمومی جهان را به خود سوق داده و تصویر مطلوبش را در بین افکار عمومی غالب سازد.

کاهش حمایت از رژیم صهیونیستی در افکار عمومی غرب قبل از عملیات طوفان

نتیجه اصلی رویگردانی افکار عمومی از رژیم صهیونیستی، کاهش محبوبیت رژیم است. نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد که بسیاری از مردم و گروه‌های مختلف در اروپا و ایالات متحده دیدگاه خود در حمایت از این رژیم را تغییر داده‌اند. طبق این نظرسنجی‌ها برداشت آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها متفاوت شده است و دیگر مانند سابق به صورت یک طرفه نیست. در واقع تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها به ویژه در بین نسل جوان در سالیان اخیر به حمایت از فلسطین روی آورده‌اند. از جمله نظرسنجی‌های متعدد YouGov نشان داد که حمایت از تل‌آویو در بین کشورهای اروپایی رو به کاهش است. بیشترین میزان کاهش نیز در میان شهروندان انگلیسی و بعد از آن نیز فرانسه، دانمارک، سوئد و آلمان گزارش شد.

همین موضوع در جامعه آمریکا نیز صدق می‌کرد. نتایج نظرسنجی مرکز Pew در می ۲۰۲۲ حکایت از افزایش حمایت جوانان زیر ۳۰ سال و دموکرات‌های آمریکا از فلسطین داشت. به طور کلی در مقایسه با دهه‌های گذشته تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها با دیدگاه‌های فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری و مهاجرانی که در فلسطین خانواده دارند آشنا هستند. نظرسنجی قبلی این مرکز در می ۲۰۲۲ نیز نشان داد که جوانان زیر ۳۰ سال آمریکایی نگاه صمیمانه بیشتری نسبت به فلسطین برخوردارند اما بزرگسالان همچنان از این رژیم حمایت می‌کنند. پیمایش این مرکز در جولای ۲۰۲۲ نشان داد که ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها دارای دیدگاه مثبت و ۴۱ درصد نیز دیدگاه نامطلوبی در مورد رژیم دارند. این نظرسنجی نشان داد در حالی که اکثریت سنین ۶۵ سال و بالاتر (۶۹%) و سنین ۵۰ تا ۶۴ سال (۶۰%) دیدگاه مثبتی نسبت به یان رژیم دارند، تنها نیمی از سنین ۳۰ تا ۴۹ سال (۴۹%) و حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر افراد زیر ۳۰ سال (۴۱%) همین احساس را دارند.

در عرصه سیاسی نیز نظرسنجی گالوپ در مارس ۲۰۲۳ نشان داد ۴۹ درصد از حامیان دموکرات طرفدار فلسطین و ۳۸ درصد طرفدار این رژیم هستند. این نظرسنجی نشان داد در حالی که اکثریت آمریکایی‌ها همچنان طرفدار این رژیم هستند، اما درصد حمایت از فلسطینی‌ها برای پنجمین سال متوالی افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳ به ۳۱ درصد رسیده است. برآیند کلی این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با دهه‌های گذشته، تعداد بیشتری از مردم آمریکا با دیدگاه فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری و مهاجرانی که در فلسطین خانواده دارند، آشنا هستند. جدا از دیدگاه کلی، رویکرد پاسخ‌دهندگان نسبت به عملکرد نخست وزیر نتانیاهو نیز منفی بوده است.

افزایش حمایت جوانان غربی از فلسطین بعد از ۷ اکتبر

بعد از عملیات طوفان الاقصی نیز در ابتدا که تمرکز اولیه مردم و رسانه‌ها به ویژه در ایالات متحده بر تلفات وارده توسط حماس به این رژیم بود، نظرسنجی‌ها نیز اغلب حمایت از این رژیم را نشان داد. نظرسنجی‌هایی که از سوی YouGov و FOX در هفتم تا نهم اکتبر انجام شد حمایت بیشتری را در درون جامعه آمریکا از صهیونیست‌ها نشان داد. نظرسنجی دانشگاه مریلند از ۲۰ تا ۲۲ اکتبر یعنی پایان هفته دوم جنگ در بین ۱۰۲۱ نفر نیز نشان داد کسانی که می‌خواستند آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت کند نه تنها در میان جمهوری‌خواهان بلکه در میان دموکرات‌ها نیز افزایش یافته و به ۳۰.۹ درصد رسید. با این وجود بمباران غزه و تلفات غیرنظامی زنان و کودکان فلسطینی به تدریج منجر به تغییر نگرش افکار عمومی شد.

این حملات انتقادات بیشتری از اقدامات این رژیم را برانگیخت و موضوعات جدیدی را مطرح کرد که نگرانی آمریکایی‌ها از کشیده شدن کشورشان به جنگی دیگر، افزایش میزان یهودستیزی در جامعه آمریکا و کاهش حمایت جوانان آمریکایی و دموکرات‌ها از رژیم از آن جمله است. از جمله در پاسخ به این سوال که «چقدر نگران هستید که ایالات متحده به درگیری نظامی در خاورمیانه کشیده شود» ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که بسیار نگران هستند و ۴۱ درصد گفتند که تا حدودی نگران هستند. با این حال، نگرانی اصلی رژیم صهیونیستی که از سوی مراکز وابسته به آن نیز اظهار می‌شود این است که جوانان آمریکایی روز به روز بیشتر به فلسطینیان متمایل می‌شوند. در نظرسنجی مرکز Quinnipiac که در ۲۶ اکتبر انجام شد و ۱۶۱۰ نفر در آن شرکت کردند، تنها ۳۲ درصد از پاسخ‌دهندگان ۱۸ تا ۳۴ ساله شیوه واکنش رژیم به حمله حماس در هفتم اکتبر را تایید کردند و این برای سران این رژیم بسیار نگران کننده است.

این همان مساله‌ای است که از سوی بسیاری از نظریه‌پردازان شهیر در غرب مورد اشاره است. نیل فرگوسن استاد دانشگاه هاروارد معتقد است: «نکته عجیب شکاف نسلی است که اکنون شاهد آن هستیم. اگر به نظرسنجی‌های آمریکا، انگلیس یا قاره اروپا بنگرید می‌بینید که افراد مسن به شدت با اسراییل و جوانان به شدت با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند. در واقع جوان‌ترین گروه‌های سنی یعنی ۱۸ تا ۲۴ سال در آمریکا و انگلیس به شدت ضد اسراییل و طرفدار فلسطین هستند. به همین دلیل هنگام دیدن تظاهراتی که در حمایت از فلسطینی‌ها است، می‌بینید که افراد بسیار جوان هستند … به همین دلیل بسیار باید نگران باشیم چرا که این حس هویت و حمایت رو به افول است. زیرا بدون آن اسراییل نمی‌تواند امن باشد.»

نتیجه

کاهش میزان حمایت از رژیم صهیونیستی در بین افکار عمومی دنیا که با افزایش حمایت از فلسطین همراه است می‌تواند نتایجی در خور توجه داشته باشد. حمایت‌ها در اروپا و آمریکا در همدردی با مردم فلسطین، شرایطی را فراهم می‌کند که به وسیله آن بتوان تصمیم‌گیرندگان، پارلمان‌ها و دولت‌های اروپایی و آمریکایی را برای کاهش حمایت از رژیم تحت فشار قرار داد. حتی برخی از تحلیل‌گران معتقدند که می‌توان این تغییر افکار عمومی را برای حل مساله فلسطین استفاده کرد. مایکل لینک گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در امور حقوق بشر فلسطین معتقد است که اشغال اراضی فلسطین توسط اسراییل نه از طریق قوانین بین‌المللی بلکه با فشار افکار عمومی قابل حل است و دادگاه افکار عمومی می‌تواند، این مسئله را حل کند.

 

هیچ نظری موجود نیست: