۱۴۰۲ آذر ۴, شنبه

 

توقف درگیری‌ها بمثابه شکست حملۀ برق‌آسای اسرائیل – باریسوف – ا. م. شیری

اجساد سربازان اسراییلی

یوری باریسوف (YURI BORISOV)، کارشناس نظامی

ا. م. شیری

هجوم بی‌معنی و بی‌رحمانۀ اسرائیل به غزه، چه از نظر نظامی و چه از نظر سیاسی، در واقع یک شکست کامل بود.

اعلام شد اسرائیل و حماس بر سر آتش‌بس در نوار غزه به توافق رسیده‌اند. به نظر می‌رسد به دلیل اینکه طرف اسرائیلی ملاحظات و ابهامات زیادی دارد، وقت آن رسیده است که توصیۀ معروف خطاب به آن‌ها را بازنویسی کنیم: «یا ماگندووید را حذف کنید یا زیر شلواری بپوشید!» [ماگندووید- کهن‌ترین ستاره داوود یا ستاره شش پر، ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ارمنستان تاریخی کشف شده‌است. م].

به گزارش اکسیوس، دولت اسرائیل بیش از پنج ساعت در مورد این توافق گفتگو کرد. تنها سه نفر از اعضای کابینه به آن رأی منفی دادند و سه نفر دیگر که از این توافقنامه حمایت نکردند، پس از مطالعۀ توصیه‌های اطلاعاتی نظرشان تغییر کرد.

نیویورک تایمز می‌نویسد: این توافق فوراً اجرایی نخواهد شد، وضعیت در آیندۀ نزدیک بی‌ثبات خواهد ماند. اما، حتی یک مکث کوتاه در جنگ می‌تواند موجب تسکین غیرنظامیان شود. و بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، تقریبا ۶۰ درصد از اسرائیلی‌ها از این توافق حمایت می‌کنند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن توافق فعلی، سهم حامیان چنین توافقاتی افزایش خواهد یافت. در عین حال، «آتش‌بس طولانی مدت هنوز امکان‌پذیر نیست».

در این میان، در بیانات طرف فلسطینی، قطعیت و وضوح بیشتری که مستقیماً نشان‌دهندۀ علاقه‌مندی زیاد حماس برای پایان دادن به درگیری‌ها است، وجود دارد.

در بیانیۀ حماس گفته می‌شود: «پس از چندین روز مذاکرات دشوار، اعلام می‌کنیم که به لطف تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و ماهرانۀ قطر و مصر، در مورد آتش‌‌بس بشردوستانه به مدت چهار روز به توافق رسیده‌ایم». حماس تائید کرد که در چارچوب توافق‌های صورت گرفته، «۵۰ زندانی، زن و کودک زیر ۱۹ سال در ازای آزادی ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ سال» از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد. به عنوان بخشی از توافق با اسرائیلی‌ها، هر دو طرف متعهد به آتش‌بس هستند و تضمین می‌کنند که «تمام فعالیت‌های نظامی در تمام مناطق نوار غزه» متوقف شود. علاوه بر این، «تحویل صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، اضطراری، پزشکی و همچنین سوخت به تمام مناطق شمال و جنوب نوار غزه» تضمین خواهد شد. «تردد هوایی در جنوب نوار غزه و بخشاً در شمال منطقه به عنوان بخشی از توقف بشردوستانه، به مدت چهار روز به طور کامل متوقف می‌شود». حماس همچنین در بیانیۀ خود اعلام کرد: در شمال، ترافیک هوایی روزانه به مدت شش ساعت، از ساعت ۱۰:۰۰تا ۱۶:۰۰ [به وقت محلی] متوقف خواهد شد. علاوه بر این، «در طول مدت آتش‌بس، اشغالگران (اسرائیلی) متعهد می‌شوند که در تمام مناطق نوار غزه به کسی حمله یا دستگیر نکنند و آزادی رفت و آمد مردم را از شمال به جنوب در امتداد بزرگراه صلاح‌الدین تضمین نمایند».

با این حال، نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مانند همیشه، با وضوح بیشتری بیان کرد. او در سال ۲۰۰۹ قول داده بود «تمام جهان را با خود به گور ببرد» و از آن زمان بر این ایده متمرکز بوده است. نتانیاهو دیروز گفت: «امروز تصمیم سختی گرفتیم، اما این یک تصمیم درست است. همۀ مسئولان امنیتی بر اساس ارزیابی‌های حرفه‌ای خود از این تصمیم کاملا حمایت می‌کنند. بر اساس این برآوردها، نیروهای ما در طول آتش‌بس امن خواهند ماند و توانایی‌های رزمی ما در این روزهای سکوت، بهبود خواهد یافت».

شکی نیست که این «آتش‌بس» از سوی اسرائیل اساساً جنبۀ بشردوستانه ندارد، بلکه ماهیت عملیاتی- تاکتیکی دارد و چیزی جز ایجاد فرصت برای بسیج نیرو و «ارتقاء قابلیت‌های نظامی» به منظور تداوم نیست. عملیات نظامی، با همان روحیۀ نسل‌کشی که اسرائیل را به آستانۀ رویارویی با تمام بشریت خردورز کشانده، ادامه خواهد یافت. در هر صورت، روند فروپاشی مواضع بین‌المللی «بی‌بی دیوانه» رو به رشد است. به دنبال بسیاری از کشورها، مقامات جمهوری آفریقای جنوبی طی یک جلسۀ اضطراری آنلاین سفارت اسرائیل را تعطیل کردند.

«…رهبران بریکس اقدامات خشن علیه غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی، از جمله جنایات جنگی، حملات بی‌رویه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم کردند. آن‌ها همچنین، لزوم حمایت از غیرنظامیان و احراز مسئولیت در قبال جنایات را مورد تأکید قرار دادند.

رهبران بریکس مخالفت خود را با هرگونه جابجایی یا اخراج اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین خود، چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی اعلام کردند. بسیاری از رهبران بار دیگر تأکید کردند که آوارگی و اخراج اجباری فلسطینیان، چه در داخل غزه و چه به کشورهای همسایه، نقض جدی کنوانسیون ژنو و جنایت جنگی است…».

با توجه به اینکه آتش‌بس از سوی اسرائیل، همانطور که نتانیاهو رسماً اذعان کرده است، ماهیت سازماندهی مجدد و بسیج نیروهای نظامی برای تجاوز بیشتر به فلسطین دارد، ما این حق را داریم که دلایل واقعی مکثی را که به گفتۀ همان بی‌بی (و این بسیار مهم است) «همۀ ساختارهای امنیتی اسرائیل» با آن موافق بودند، جویا شویم.

اگر طبق گزارش‌های ستاد کل اسرائیل همه چیز خوب پیش می‌رود، «هیچ تلفاتی وجود ندارد» یا تقریباً هیچ، و دشمن وحشت‌زده در حال فرار است، پس دلیل این لحن حزین و آمادگی کامل برای آتش‌بس چیست؟!!

دفتر مطبوعاتی ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد: «تلفات در نبرد با حماس در باریکۀ غزه پس از آغاز عملیات زمینی در ۲۷ اکتبر به ۶۹ نفر رسید». اما آیا این واقعیت دارد؟ معلوم است که مقامات اسرائیلی از همان ابتدای این جنگ، احمقانه دروغ‌ می‌گویند و از آنجائیکه دیگران را آدم‌های ساده‌لوح و زودباور تصور می‌کنند، به این خیالند که می‌توانند جامعۀ جهانی را با انکار شرکت بالگردهای رزمی اسرائیل در تیراندازی بسوی شرکت‌کنندگان در جشنوارۀ جوانان اسرائیلی و ادعای کشف تعداد بی‌شمار «انبار اسلحه» در بیمارستان‌های ویران شده و اینکه چگونه یک موشک اسرائیلی ظاهرا قهرمانانه یک فرمانده فلسطینی را کشت، اما در واقع دویست غیرنظامی فلسطینی را کشت و موارد دیگر…، همانطور که در روزهای اول پس از ۷ اکتبر با «سرهای بریدۀ نوزادان نگون‌بخت اسرائیلی» فریب دادند، باز هم بفریبد…

نسل‌کشی ساده: بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای توسط FT، ارتش اسرائیل در طول حملۀ ۴۲ روزۀ خود بخش زیادی از شمال نوار غزه را ویران نموده و به بیش از نیمی از ساختمان‌ها و مناطق وسیعی از کل محله‌ها آسیب جدی وارد کرده است. تقریبا نیمی از ساختمان‌ها در منطقۀ شمال غزه آسیب جدی دیده‌اند.

در حملۀ هوایی اسرائیل به مدرسۀ الفاخوره در جبالیه در شمال نوار غزه، حدود ۲۰۰ نفر کشته شد. تصویر بالا عواقب بمباران را نشان می‌دهد

اما شما حق دارید بپرسید پس تلفات نظامی که در پشت تبلیغات استتار نشده، چطور؟ شاید بتوانید تخمین‌بزنید:

نوشتۀ زیر تصویر- رئیس گورستان‌های نظامی اسرائیل: ما هر ساعت یا هر ۹۰ دقیقه یک جسد تحویل می‌گیریم. در عرض دو روز ۵۰ جنازه دفن کرده‌ایم

با در نظر گرفتن این واقعیت که حملۀ زمینی اسرائیل به نوار غزه در ۲۷ اکتبر، یعنی ۲۶ روز بعد از ۷ اکتبر آغاز شد، محاسبۀ اینکه تنها در این گورستان نظامی (قبرستان‌های دیگر نیز وجود دارند) شاید حدود ۷۰۰-۷۵۰ نظامی دفن شده باشد، کار سختی نیست. این رقم با ماهیت جنگ در یک منطقۀ شهری متراکم کاملاً مناسب است. تصاویری از اقدامات نه چندان موفقیت‌آمیز واحدهای زرهی اسرائیل در مناطق تنگ شهری غزه نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

«فیلم‌های جدید حاکی از شکست خودروهای زرهی اسرائیل توسط شبه‌نظامیان حماس، نشان می‌دهد که اگرچه واحدهای اسرائیلی در حال پیشروی بیشتر به عمق نوار غزه هستند، اما مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که فلسطینی‌ها تقریباً بلافاصله از آن استفاده می‌کنند. تصاویر و فیلم‌های متعدد به وضوح نشان می‌دهد تجهیزات سنگین که ارتش اسرائیل بر آن‌ها تکیه می‌کند، یکی بعد از دیگری در مناطق متراکم شهری نوار غزه منهدم می‌شوند. ستون‌های زرهی در چنین مناطقی باید پراکنده شوند. این کار باید حداقل به گونه‌ای انجام شود که ردیف‌های جلو با ردیف‌های عقب تداخل نداشته باشند و بالعکس، به طوری که باید واحد‌های شلیک حفظ شود و راه‌های پنهان زیادی برای نزدیک شدن به محل استقرار آن‌ها وجود نداشته باشد.

ارتش اسرائیل با آگاهی از چگونگی فعالیت گروه‌های متحرک فلسطینی‌ها، باید توجه خود را به رعایت این قوانین معطوف می‌کرد.

علاوه بر این، محل استقرار تجهیزات به گونه‌ای است که هیچ یک از تانک‌ها یا نفربرهای زرهی نمی‌توانند در صورت لزوم دور بزنند. در نتیجه، راه‌های فرار سایر تجهیزات را می‌بندند. بنابراین، یک تانک یا نفربر زرهی بی‌حرکت می‌تواند راه دیگران را مسدود کند.

به این ترتیب، ارتش اسرائیل که توسط تبلیغات غربی آشکارا بیش از حد مورد تعریف و تمجید قرار گرفته بود (به منظور ارعاب حداکثری اعراب از نظر برتری عددی)، معلوم شد در انجام عملیات زمینی در شرایط متراکم شهری بسیار بی‌اثر است. امروز، خود ژنرال‌های اسرائیلی که رؤیای دویدن‌های پرشور موشه دایان در صحرای سینا از سرشان پریده، به نظر می‌رسد این واقعیت غیرقابل تردید را درک کرده‌اند که باید به «استالینگراد» فلسطینی و تمام عواقب ناشی از آن فکر می‌کردند. و همچنین، به نظر می‌رسد این دایان‌های بالقوه امروز دریافته‌اند که اگر به همان روحیۀ «پیروزی بر همه» ادامه دهند، اسرائیل می‌تواند به راحتی و در کمترین مدت، تمام ارتش دلاور خود را به خاک بسپارد. ژنرال‌های احمق در کنار ناتوانی سیاستمداران اسرائیلی، در توضیح قابل فهم چرایی ورودشان به غزه، وضعیت دولت یهود کاملاً مشخص نمی‌شود. همانطور که معلوم است، آن‌ها جنگ خود را به دلایل نامعلوم و حداقل به روش‌های بسیار عجیب و غریب پیش می‌برند. بنابراین، توقف عملیات کنونی را می‌توان به وضوح نشانۀ شکست کامل اسرائیل هم در استراتژی و هم در تاکتیک خواند. «جنگ برق‌آسای» صهیونیستی طبیعتاً عیب «خود را با لگن مسی پوشانده است». در حالی که فلسطینی‌ها، شاید، هنوز شروع نکرده‌اند، در تل‌آویو بطور کلی نمی‌دانند چه باید کرد.

منتشره در: تارنمای بنیاد فرهنگ راهبردی

۳ آذر-قوس ۱۴۰۲

هیچ نظری موجود نیست: