۱۴۰۲ آذر ۶, دوشنبه

 

اولین درخواست رسمی برای اخراج رهبری نظامی اوکراین



رهبری نظامی اوکراین هیچ برنامه ای برای سال ۲۰۲۴ ندارد – نماینده ارشد مجلس

رهبری نظامی اوکراین هیچ برنامه استراتژیک مشخصی برای درگیری مداوم با روسیه در سال ۲۰۲۴ ندارد، ماریانا بزوگلا، معاون رئیس کمیته امنیت، دفاع و اطلاعات پارلمان اوکراین، روز یکشنبه گفت. او افزود که رهبران ارشد نظامی فقط می خواهند هر ماه ده ها هزار نفر را بسیج کنند بدون اینکه درک روشنی از آنچه باید در درگیری مداوم کییف با مسکو انجام شود، داشته باشند.

“فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نتوانسته است برنامه ای [استراتژیک] برای سال ۲۰۲۴ ارائه دهد”، بزوگلا در پستی در صفحه فیس بوک خود نوشت و به ژنرال والری زالوشنی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین اشاره کرد. او ادعا کرد که ژنرال هیچ تصوری از درگیری های بعدی ندارد و افزود که هیچ برنامه ای برای هیچ نوع جنگی، “چه بزرگ چه کوچک… نامتقارن یا متقارن” ندارد.

نماینده ارشد مجلس گفت که چنین موضعگیری رهبری نظامی، مانع بزرگی برای قانونگذاران در برنامه ریزی بودجه کشور برای سال آینده بوده است. بزوگلا فاش کرد که این مشکلات حداقل از تابستان گذشته در پارلمان و ستاد رهبری نظامی نیز رو به افزایش بوده است.

در آن زمان، ارتش اوکراین در وسط تهاجم نظامی گسترده خود بود که در اوایل ژوئن آغاز شد. این عملیات تا حد زیادی ناموفق بود زیرا به نیروهای کیف اجازه نداد تا هیچ سرزمینی را به دست آورند اما منجر به خسارات سنگینی در طرف اوکراین در هر دو پرسنل و تجهیزات، از جمله ده ها سخت افزار غربی مانند تانک و خودروهای جنگی پیاده نظام شد.

به گفته بزوگلا، زالوزنی و سایر فرماندهان ارشد تاکنون نتوانسته اند هیچ برنامه مفصلی برای آموزش آینده، چرخش نیرو یا بودجه مورد نیاز برای برخی از تیپ های جدید که ظاهراً قصد تشکیل آنها را دارند، ارائه دهند.

نماینده ارشد مجلس افزود: “در عوض، ارتش اوکراین “به سادگی گفت که هر ماه باید حداقل ۲۰ هزار شهروند را به خدمت سربازی فراخواند.”

بزوگلا که عضو حزب ‘خادم مردم’ رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی است، گفت: “اگر رهبری نظامی نتواند هیچ برنامه ای برای سال ۲۰۲۴ ارائه دهد و همه پیشنهادات آنها برای بسیج به این واقعیت خلاصه شود که به افراد بیشتری بدون … تغییری در سیستم نیروهای مسلح نیاز است، پس این رهبری [نظامی] باید برود.”

هنگامی که روزنامه اوکراینی ‘پراودا’ با آنها تماس گرفت، فراکسیون حزب ریاست جمهوری در پارلمان از ارائه هرگونه اظهار نظری در مورد سخنان بزوگلا خودداری کرد.

در اوایل نوامبر، زالوشنی در مصاحبه با The Economist اعتراف کرد که وضعیت در خطوط مقدم اساساً بن بست به سبک جنگ جهانی اول است. او همچنین گفت که روسیه به دلیل ذخایر نیروی انسانی برتر و منابع مادی گسترده خود در این نوع جنگ دست برتر را دارد. این ارزیابی بعداً توسط زلنسکی رد شد.

رئیس جمهور همچنین به رهبری نظامی کشور هشدار داد که از دخالت در سیاست خودداری کنند یا در غیر این صورت “وحدت ملت” را به خطر بیندازند.

در اوایل این هفته، سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) گزارش داد که حامیان غربی اوکراین، کیف را تشویق کرده اند تا تلاش های خود را برای سربازی گسترش دهند و افراد مسن، نوجوانان و زنان را به ارتش جذب کنند. گفته می شود این سربازگیری جدید برای جایگزینی تلفات سنگینی که نیروهای کیف در ضد حمله تابستانی که تا حد زیادی ناموفق بود متحمل شدند، مورد نیاز است.

هیچ نظری موجود نیست: