۱۴۰۲ آذر ۷, سه‌شنبه

 

یک عضو دیگر ناتو ارسال سلاح به اوکراین قطع کرد.



جمهوری چک یکی دیگر از اعضای ناتو است که ارسال سلاح برای اوکراین قطع کرده است.
وزیر دفاع چک گفته است که کمک ادامه خواهد یافت اما به روش‌های دیگر

وزیر دفاع، یانا چرنوچووا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با واکلاو موراولک گفت: چیز زیادی در انبارهای جمهوری چک باقی نمانده است که بتوان برای کیف فرستاد. با این حال، پراگ قصد دارد با شرکت‌های خصوصی قرارداد ببندد تا تحویل سلاح و مهمات را ادامه دهد.

در اوایل این ماه، وزارت دفاع چک گزارشی منتشر کرد که در آن تمام تجهیزاتی که به اوکراین اهدا شده بود، به ارزش تخمینی ۱.۲ میلیارد کرون (۵۴.۱ میلیون دلار) پس از استهلاک فهرست شده بود.

چرنوچووا به مجری برنامه «Otazky Vaclava Moravce» (سوالات واکلاو موراوک) در تلویزیون دولتی چک گفت: «اقلام زیادی از مواد نظامی وجود ندارد که بتوانیم به اوکراین بفرستیم.» «از سوی دیگر، ما سعی خواهیم کرد با مجوزهای صادراتی که به شرکت‌های خصوصی اعطا می‌کنیم، جبران‌عدم امکان ارسال مواد از سهام خود را جبران کنیم، زیرا نمی‌خواهیم توانایی دفاعی خود را به خطر بیندازیم.»

به گفته چرنوچووا، صنعت نظامی چک در صورت انعقاد قرارداد، توانایی تامین مهمات و سلاح برای اوکراین را دارد. او این واقعیت را مطرح کرد که پراگ حدود ۵۰ خودروی جنگی پیاده نظام و تانک، ۲۵۰۰ تپانچه، ۷۰۰۰ تفنگ، ۵۰۰ مسلسل سبک و ۵۰۰ تفنگ تک تیرانداز را به کیف فرستاده است که همه آن‌ها توسط دانمارک پرداخت شده است.
چرنوچووا گفت، مربیان چک نیز تا ۴۰۰۰ سرباز اوکراینی را به عنوان بخشی از ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا (EUMAM) آموزش داده‌اند و تیم‌های آموزشی سیار را در لهستان مستقر کرده اند.

تصمیم پراگ پس از آن گرفته شد که دولت جدید در کشور همسایه اسلواکی مانع از طرح‌های دولت قبلی برای اهدای ۴۰.۳ میلیون یورو (۴۳ میلیون دلار) سلاح و مهمات به کیف شد.

در طول ۱۸ ماه گذشته، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در ناتو برای جبران خسارات اوکراین در درگیری علیه روسیه، کمدهای خود را غارت کردند. با این حال، تا اکتبر، آن‌ها شروع به اعتراف کردند که انبارها در حال تمام شدن است. ابتدا بریتانیا، سپس فرانسه اهدای کمک به اوکراین را متوقف کردند و اعتراف کردند که انبارهای آن‌ها خالی است. از ۱ میلیون گلوله ۱۵۵ میلی متری که اتحادیه اروپا به کیف قول داده بود، تنها ۳۰۰۰۰۰ گلوله تحویل داد.

پیشینی چرنوچووا، لوبومیر متنر در همین برنامه گفت که به نظر می‌رسد صنعت نظامی روسیه از غرب پیشی گرفته است. وزیر دفاع فعلی موافقت کرد، اما ادعا کرد که مسکو نیز از خارج کمک دریافت کرده است.

چرنوچووا گفت: «گرفتن و پیشی گرفتن از طرف مقابل در مسابقه تسلیحاتی آسان نیست و ممکن است برای اوکراین به این معنی باشد که برخی چیزها آنطور که برنامه ریزی شده پیش نمی‌رود.»

هیچ نظری موجود نیست: