۱۴۰۲ آذر ۷, سه‌شنبه

 

مشاور سابق زلنسکی: غرب اوکراین را فریب داد



الکسی آرستوویچ، مشاور سابق رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی، ادعا می کند که غرب در واقع اوکراین را در درگیری خود با روسیه رها کرده است، زیرا به کی یف کمک نظامی لازم را ارائه نکرده است.

آرستویچ روز یکشنبه در یک پست تلگرامی به دیدگاه های متفاوت مقامات اوکراینی در مورد اینکه چرا درگیری بین کی یف و مسکو علیرغم چندین تلاش بزرگ صلح همچنان ادامه دارد، پرداخت.

به گفته مشاور سابق رئیس جمهور، غرب مسئول اصلی این وضعیت است.

«مسئولیت واقعی با کسانی است که به اوکراین حمایت واقعی برای رهبری یک جنگ واقعی، بزرگ وعده دادند ولی آن را انجام ندادند. به عبارت دیگر: آنها ما را فریب دادند.»

آرستویچ ادعا کرد که اوکراین “جنگ خود را پیروز شده است” زیرا توانسته است در ماه های اولیه درگیری را زنده بماند. او به مذاکرات در پایتخت ترکیه در بهار ۲۰۲۲ اشاره کرد که در ابتدا پیشرفت هایی حاصل شد، اما پس از بازدید بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس از کی یف، متوقف شد. مذاکرات شکست خورد، اما روسیه همچنان برای تعامل دیپلماتیک با کیف باز است.

آرستویچ ادامه داد که پس از مذاکرات استانبول، درگیری وارد مرحله دیگری شد که در آن اوکراین بدون تحویل سلاح های سنگین غربی، از جمله جنگنده ها و موشک های دوربرد، شانس پیروزی نداشت. “اما چیزی نیامد. ما برای این قیمت سنگینی پرداخت کردیم.”

آرستویچ اشاره کرد که غرب اکنون سعی خواهد کرد اوکراین را مجبور کند که از دست دادن چندین منطقه را که در پاییز گذشته در یک سری همه پرسی با اکثریت قاطع به الحاق به روسیه رأی داده بودند، بپذیرد.

او همچنین اشاره کرد که اگرچه کیف عمدتاً به دلیل بی عملی غرب در شرایط دشوار قرار دارد، اما “حماقت و فساد رهبری اوکراین به آنها دلایل رسمی و غیررسمی زیادی داده است که ما را فریب دهند”.

اظهارات آرستوویچ در زمانی مطرح شد که ضد حمله اوکراین که از اوایل تابستان آغاز شده است، اما پیشرفت قابل توجهی نداشته است، متوقف شده است. ماه گذشته مسکو اعلام کرد که کیف از آغاز ضد حمله بیش از ۹۰ هزار سرباز از دست داده است و سرگئی شویگو، وزیر دفاع، ادعا کرد که تلفات اوکراین تنها در ماه نوامبر بیش از ۱۳ هزار سرباز بوده است.

اوایل این ماه، والری زالوشنی، فرمانده کل ارتش اوکراین، اعتراف کرد که خصومت ها به یک بن بست رسیده اند، ارزیابی ای که زلنسکی آن را رد کرد. در همین حال، ماریانا بزوگلیا، یک نماینده ارشد اوکراینی، روز یکشنبه زالوشنی را به دلیل عدم وجود یک طرح استراتژیک برای سال ۲۰۲۴ مورد انتقاد قرار داد و خواستار استعفای رهبری نظامی شد.

هیچ نظری موجود نیست: