۱۴۰۲ آذر ۴, شنبه

 

روزانه ۲۶۰ میلیون دلار


درگیری خاورمیانه: بیش از ۱۲ هزار فلسطینی کشته شدند. جنگ از نظر مالی برای اسرائیل و از نظر سیاسی برای نتانیاهو گران تمام خواهد شد
نوشته کنوت ملنتین
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

در اسرائیل، به طور سنتی، حمایت مردم از نخست وزیر در زمان جنگ افزایش می یابد. اما بر خلاف این قاعده، حمایت از بنیامین نتانیاهو از آغاز جنگ جدید غزه به شدت کاهش یافته است. بر اساس نظرسنجی منتشر شده در روز پنجشنبه، ائتلاف متشکل از لیکودی‌های نتانیاهو و یک اتحاد احزاب راست افراطی در حال حاضر تنها ۴۵ از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست می آورد. در حال حاضر، ائتلاف حاکم در آنجا با ۶۴ کرسی اکثریت دارد. حزب لیکود، بزرگترین بازنده خواهد بود، که طبق نظرسنجی، به جای ۳۲، تنها ۱۷ کرسی دریافت خواهد کرد.

قوی ترین حزب، اتحادیه ملی بنیامین گانتز، وزیر دفاع سابق خواهد بود که می تواند از ۱۲ کرسی فعلی به ۳۶ کرسی بهبود یابد. یش آتید، حزب لیبرال رهبر مخالفت پارلمانی، یائیر لاپید، تنها ۱۵ به جای ۲۴ کرسی خواهد داشت. در مجموع، برای نیروهای سیاسی که بین ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ و ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ دولت را تحت رهبری نخست وزیر نفتالی بنت تشکیل دادند، اکثریت ۷۰ کرسی حاصل می شود. پنج کرسی به ائتلاف احزاب عربی صلح و عدالت اختصاص خواهد یافت که هیچ یک از دو بلوک بزرگ را حمایت نمی کند. در یک مقایسه مستقیم از نامزدهای اصلی برای سمت نخست وزیر، طبق نظرسنجی منتشر شده در روز پنجشنبه، اکثریت ۴۱ درصد به گانتز تمایل دارند که از ۱۲ اکتبر به عنوان وزیر بدون مسئولیت در یک دولت اضطراری گسترده عضویت دارد.

اصلی ترین اعتراضات برای آزادی ۲۴۰ نفری است که در تاریخ ۷ اکتبر توسط اعضای سازمان های مقاومت فلسطینی در نوار غزه ربوده شدند و در آنجا به عنوان گروگان برای یک مبادله زندانیان نگهداری می شوند. در هفته گذشته، یک راهپیمایی پنج روزه از تل آویو به اورشلیم به ابتکار خانواده های افراد ربوده شده برگزار شد که در اطراف اقامتگاه نتانیاهو پایان یافت. بر اساس تخمین رسانه های اسرائیلی، حدود ۳۰ هزار نفر در آخرین مرحله راهپیمایی شرکت داشتند. رهبر مخالفت، لاپید، شخصاً در این اعتراض حضور داشت و گانتز پس از آن در تل آویو با خانواده های افراد ربوده شده دیدار کرد. بسیاری از آنها نتانیاهو را متهم می کنند که آنها را در تصمیمات نظامی خود دخالت نمی دهد و به گروگان ها توجهی نمی کند.
جنگ در نوار غزه که از دو ماه پیش آغاز شده است، هنوز به پایان نرسیده است و نشانه ای از پایان زودهنگام آن وجود ندارد. دولت اسرائیل مصمم است که حماس و سایر سازمان های مقاومت را به طور کامل نابود کند، که به گفته فرماندهی نظامی، ممکن است چندین ماه یا حتی یک سال طول بکشد.

عملیات های جنگی تاکنون به مقیاسی ویرانگر رسیده است. نیروهای مسلح اسرائیل با حملات هوایی و سایر حملات، بیش از ۱۲ هزار نفر را کشته اند، از جمله ۵ هزار کودک و ۳۳۰۰ زن. اکثر کشورهای جنوب جهانی از جنایات جنگی اسرائیل و بسیاری از آنها از نسل کشی صحبت می کنند. از سوی دیگر، ائتلاف غربی تقریباً بدون استثنا از حق دفاع از خود اسرائیل حمایت می کند.

با این حال، در غرب انتقادات فزاینده ای از ادامه جنگ وجود دارد. اصلی ترین نگرانی، بار اقتصادی است که جنگ برای اسرائیل به همراه دارد. طبق محاسبات وب سایت خبری بلومبرگ، جنگ روزانه برای این کشور حدود ۲۶۰ میلیون دلار هزینه دارد. علاوه بر این، ۷۰ درصد شرکت های فناوری اسرائیلی به دلیل فراخوان ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره برای جنگ، دچار اختلالاتی جدی شده اند.

پنج کشور – آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، جیبوتی و کومور – روز جمعه از دادگاه بین المللی کیفری در لاهه درخواست کردند که وضعیت مناطق اشغال شده توسط اسرائیل را در ارتباط با جنگ کنونی غزه بررسی کند.

هیچ نظری موجود نیست: