۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

 

غزه: آرامش قبل از طوفان – پپه اسکوبار



آمریکا و متحدانش پس از یک آتش بس کوتاه به حمایت از جنگ اسرائیل علیه غزه ادامه خواهند داد. اما با کلفت تر شدن پرونده «نسل‌کشی»، قدرت‌های چندقطبی جدید باید با هژمون‌های قدیمی و هرج و مرج مبتنی بر قوانین آنها مقابله کنند.


پپه اسکوبار

کرادل

ترجمه مجله هفته

در حالی که جهان فریاد می‌زند «نسل‌کشی اسرائیلی»، بایدن در کاخ سفید از آتش‌بس در حال وقوع در نوار غزه که در آن میانجیگری کرده است، به وجد می‌آید، انگار واقعاً «در آستانه بزرگترین پیروزی دیپلماتیک خود» قرار دارد.

پشت داستان‌های خودستایی، دولت ایالات متحده به هیچ وجه «در مورد پایان بازی نتانیاهو» نگران نیست، بلکه از آن به طور کامل – از جمله نسل‌کشی – حمایت می‌کند، همانطور که در یک نشست بین رئیس‌جمهور اسرائیلی بنیامین نتانیاهو و دستیاران جو «مومیایی» بایدن در ۲۰ سپتامبر در کاخ سفید، کمتر از سه هفته قبل از طوفان مسجد الاقصی، توافق شد.

«آتش‌بس» که توسط ایالات متحده و قطر میانجیگری شده است و قرار است این هفته اجرایی شود، آتش‌بس نیست. این یک حرکت تبلیغاتی است تا نسل‌کشی اسرائیل را تخفیف دهد و روحیه خود را با آزادی چند ده اسیر تقویت کند. علاوه بر این، تاریخ نشان می‌دهد که اسرائیل هرگز به آتش‌بس‌ها پایبند نبوده است.

آنچه واقعاً دولت ایالات متحده را نگران می‌کند، «پیامد غیرمنتظره» آتش‌بس است که «به روزنامه‌نگاران دسترسی گسترده‌تری به نوار غزه و امکان ادامه پوشش ویرانی در آنجا و تأثیرگذاری بر افکار عمومی در مورد اسرائیل را می‌دهد».

خبرنگاران واقعی از ۷ اکتبر به صورت شبانه‌روزی در نوار غزه کار می‌کنند – ده‌ها نفر از آنها توسط ماشین نظامی اسرائیل کشته شدند، که گزارشگران بدون مرز آن را «یکی از مرگبارترین تلفات در یک قرن» می‌دانند.

این روزنامه‌نگاران دریغ نکردند تا «ویرانی را پوشش دهند»، اصطلاحی برای نسل‌کشی مداوم که در تمام جزئیات وحشیانه آن برای همه جهان قابل مشاهده است.

حتی آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA)، که خود بی‌امان مورد حمله اسرائیل قرار می‌گیرد، – کمی خجالتی – اعلام کرد که این «بزرگترین آوارگی از سال ۱۹۴۸» است، یک «نکبه» از جمعیت فلسطین، که نسل جوان «مجبور است تروماهای اجداد یا والدین خود را تجربه کند».

«افکار عمومی در سراسر جهان جنوبی/اکثریت جهانی مدت‌هاست که علیه «افراط‌گرایی صهیونیستی» به پا خواسته است. اما اکنون، اقلیت جهانی – جمعیت جمعی غرب – با وحشت و تلخی تماشا می‌کند که چگونه رسانه‌های اجتماعی و آلترناتیو در عرض تنها شش حقیقت اسرائیل را به نمایش میگذارند همان چیزی که رسانه‌های جریان اصلی دهه‌ها پنهان کرده‌اند. اکنون که ذهن ها روشن شده است، بازگشتی وجود نخواهد داشت.»

یک دولت سابق آپارتاید راه را نشان می‌دهد

دولت آفریقای جنوبی در سطح جهانی راه را برای واکنش مناسب به یک نسل‌کشی قریب‌الوقوع هموار کرد: پارلمان به تعطیلی سفارت اسرائیل، اخراج سفیر اسرائیل و قطع روابط دیپلماتیک با تل‌آویو رای داد. آفریقای جنوبی همه چیز را در مورد آپارتاید می‌داند.

آنها، مانند سایر منتقدان اسرائیل، باید در آینده بسیار مراقب باشند. هر چیزی ممکن است انتظار آنها را بکشد: طغیان شایعات «terra terra terra» که توسط سرویس‌های مخفی خارجی هدایت می‌شوند، بلایای طبیعی مصنوعی، اتهامات جعلی «نقض حقوق بشر»، فروپاشی ارز ملی، رین، موارد نقض قانون، سکته‌های مغزی آتلانتیک مختلف، خرابکاری در زیرساخت‌های انرژی. و خیلی چیزهای دیگر.

در حال حاضر، چندین کشور باید به کنوانسیون منع نسل‌کشی متوسل می‌شدند، زیرا سیاستمداران و مقامات اسرائیلی لاف زده‌اند که می‌خواهند نوار غزه را نابود کنند و جمعیت فلسطینی را محاصره، گرسنه، کشته و به طور دسته‌جمعی تبعید کنند. تاکنون هیچ بازیگر ژئوپولیتیکی این کار را نکرده است.

آفریقای جنوبی از سوی دیگر، جرأت رفتن به جایی را داشت که تنها تعداد کمی از کشورهای مسلمان و عرب جرأت کرده بودند. اما اکثریت جهان عرب – به ویژه کشورهای وابسته به ایالات متحده – همچنان در باتلاق رسوایی‌های کلامی قرار دارند.

“آتش‌بس” میانجی‌گری شده توسط قطر برای واشنگتن در زمان مناسب رسید. توجه را از هیئت وزیران امور خارجه مسلمان/عربی منحرف کرد که از طریق پایتخت‌های منتخب سفر می‌کردند تا برای طرح یک آتش‌بس کامل در نوار غزه – به علاوه مذاکرات در مورد یک دولت فلسطینی مستقل – تبلیغ کنند.

این گروه تماس غزه، که شامل عربستان سعودی، مصر، اردن، ترکیه، اندونزی، نیجریه و فلسطین است، ابتدا در پکن توقف کرد، جایی که با وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، دیدار کرد و سپس به مسکو رفت و با وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف دیدار کرد. این قطعاً نمونه‌ای از این بود که بریکس ۱۱ قبل از آغاز به کار خود در تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۴ تحت ریاست روسیه، قبلاً در حال اقدام هستند.

دیدار با لاوروف در مسکو همزمان با یک جلسه فوق‌العاده آنلاین بریکس در مورد فلسطین بود که توسط ریاست فعلی آفریقای جنوبی تشکیل شد. رئیس‌جمهور ایران ابراهیم رئیسی، کشوری که رهبری محور مقاومت در منطقه را بر عهده دارد و هرگونه ارتباط با اسرائیل را رد می‌کند، از ابتکارات آفریقای جنوبی حمایت کرد و از کشورهای عضو بریکس خواست تا از همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی موجود برای اعمال فشار بر تل‌آویو استفاده کنند.

این همچنین مهم بود که از زبان رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ خود بشنویم که “بدون یک راه‌حل عادلانه برای مسئله فلسطین، امنیت در خاورمیانه امکان‌پذیر نیست”.

شی بر ضرورت “راه‌حل دو دولتی”، “بازگرداندن حقوق ملی مشروع فلسطین” و “ایجاد یک دولت مستقل فلسطین” تأکید کرد. این امر باید توسط یک کنفرانس بین‌المللی آغاز شود.

هیچ‌کدام از این موارد در حال حاضر کافی نیست – نه این آتش‌بس موقت و نه وعده مذاکرات آینده. دولت ایالات متحده که خود با واکنش جهانی غیرمنتظره‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، در بهترین حالت با تل‌آویو برای دستیابی به یک “وقفه کوتاه” در نسل‌کشی توافق کرده است. این بدان معناست که کشتار پس از چند روز ادامه خواهد یافت.

اگر این آتش‌بس یک آتش‌بس واقعی بود که در آن تمام خصومت‌ها متوقف می‌شد و ماشین جنگی اسرائیل به طور کامل از منطقه غزه عقب‌نشینی می‌کرد، گزینه‌ها برای روز بعد هنوز هم تا حد زیادی تاریک بود. سیاستمدار واقع‌گرا جان میرشایمر قبلاً به این نکته اشاره کرده است: یک راه‌حل مذاکراتی برای اسرائیل و فلسطین غیرممکن است.

یک نگاه گذرا به نقشه فعلی کافی است تا به وضوح نشان دهد که راه‌حل دو دولتی – که از چین و روسیه گرفته تا بخش‌های بزرگی از جهان عرب مورد حمایت قرار می‌گیرد – مرده است. یک مجموعه از بانتوستان‌های منزوی هرگز نمی‌تواند به یک کشور تبدیل شود.

بیایید تمام بنزین آنها را بگیریم

در همه محافل، به صراحت اعلام شده است که آمریکایی‌ها با توجه به نزدیک شدن روزافزون پترو گاز، به شدت به انرژی از شرق مدیترانه نیاز دارند که به دلار آمریکا خرید و فروش می‌شود – از جمله ذخایر عظیم گاز در سواحل منطقه غزه.

در اینجا مشاور امنیت انرژی دولت ایالات متحده وارد عمل می‌شود که برای بررسی “طرح‌های بالقوه برای احیای اقتصادی منطقه غزه که بر میدان‌های گازی غیرقابل توسعه فراساحلی متمرکز است” به اسرائیل اعزام شده است – چه اصطلاح زیبا و ظریفی.

با این حال، در حالی که گاز منطقه غزه در واقع نقش مهمی ایفا می‌کند، منطقه غزه، یک مزاحم است. آنچه برای تل‌آویو واقعاً مهم است، مصادره تمام ذخایر گازی فلسطین و تخصیص آنها به مشتریان آینده مورد علاقه است: اتحادیه اروپا.

در اینجا، کریدور هند و خاورمیانه (IMEC) وارد عمل می‌شود – در واقع، کریدور اتحادیه اروپا-اسرائیل-عربستان سعودی-امارات-هند – که توسط واشنگتن به عنوان وسیله‌ای ایده‌آل برای اسرائیل برای تبدیل شدن به یک قدرت انرژی کراس‌رود طراحی شده است. تصور می‌شود که یک مشارکت انرژی آمریکا-اسرائیل وجود داشته باشد که به دلار آمریکا معامله می‌شود و در عین حال، تحویل انرژی روسیه به اتحادیه اروپا را جایگزین می‌کند و افزایش احتمالی صادرات انرژی ایران به اروپا را متوقف می‌کند.
در اینجا به مهمترین صفحه شطرنج قرن بیست و یکم باز می گردیم: هژمون در برابر بریکس.

پکن تا کنون روابطی پایدار با تل آویو داشته و سرمایه گذاری های کلانی در صنعت فناوری پیشرفته و زیرساخت های اسرائیل انجام داده است. اما بمباران اسرائیل از نوار غزه ممکن است این تصویر را تغییر دهد: هیچ حاکمیت واقعی نمی تواند در صورت وقوع یک نسل کشی واقعی خود را ایمن کند.

هر چه هژمون در سناریوهای جنگی مختلف ترکیبی و گرم خود علیه بریکس، چین و ابتکار چند میلیارد دلاری آن برای کمربند و جاده (BRI) تصور کند، این امر مسیر عقلانی و استراتژیک فرموله شده پکن را تغییر نخواهد داد.

این تحلیل اریک لی همه چیزهایی است که برای دانستن آنچه پیش رو داریم، باید بدانید. پکن در برنامه های پنج ساله متوالی، تا سال ۲۰۳۵ همه مسیرهای فنی مرتبط را ترسیم کرده است. در این چارچوب، کمربند و جاده باید به عنوان نوعی سازمان ملل اقتصادی جغرافیایی بدون G7 در نظر گرفته شود. هر کس خارج از کمربند و جاده قرار داشته باشد – و این عمدتاً شامل سیستم ها و نخبگان قدیمی دلال می شود – خود را از جنوب جهانی یا اکثریت جهانی جدا می کند.

بنابراین، از این “وقفه” در غزه چه چیزی باقی می ماند؟ در هفته آینده، بزدلانی که از سوی غرب حمایت می کنند، نسل کشی زنان و کودکان خود را از سر خواهند گرفت و برای مدت طولانی متوقف نخواهند شد. مقاومت فلسطینی و ۸۰۰ هزار غیرنظامی فلسطینی که هنوز در نوار غزه شمالی زندگی می کنند – که اکنون از همه طرف توسط نیروهای اسرائیلی و خودروهای زرهی محاصره شده است – ثابت می کند که آنها مایل و قادر هستند. بار مبارزه با سرکوبگر اسرائیلی را تحمل کنند، نه تنها برای فلسطین، بلکه برای همه انسان هایی که در هر کجا وجدان دارند.

علیرغم قیمت وحشتناکی که باید با خون پرداخت شود، در نهایت پاداشی خواهد بود: فرسایش آهسته اما مطمئن سازه امپریالیستی در غرب آسیا.

هیچ نمایشی در رسانه های جریان اصلی، هیچ اقدامی برای تضعیف نسل کشی، هیچ سرکوب “اظهارات عمومی علیه اسرائیل” نمی تواند جنایات جنگی سریالی اسرائیل و متحدانش در غزه را هرگز پنهان کند. شاید این همان چیزی باشد که دکتر – از نظر مادی و غیره – برای بشریت تجویز کرده است: یک تراژدی جهانی اجتناب ناپذیر که باید همه آن را تجربه کنند و همه ما را تغییر خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست: