۱۴۰۲ آذر ۶, دوشنبه

 

دخترک ۱۲ ساله را تانکهای اسرائیلی کشتند.




شاهدان عینی فاش کردند که کودک پوستر اسرائیلی در ۷ اکتبر توسط تانک اسرائیلی کشته شد.

گری زون

ماکس بلومنتال

ترجمه حمید علوی

شاهدان عینی عملیات و گروگانگیری هفتم اکتبر در کیبوتص بئری، ارتش و دولت اسرائیل را به دلیل گمراه کردن آگاهانه جهان در مورد قتل لیل هتزرونی (به روایتی هاتسرونی) دخترک ۱۲ ساله، خانواده و همسایگانش افشا کردند.

به روز رسانی: متن تصویری مرگ یاسمین پورات که توسط دیوید شین برای انتفاضه الکترونیک ترجمه شده است در ادامه این مقاله آمده است.

در تلاشی ناامیدکننده برای جلب همدردی بین‌المللی، دولت اسرائیل سعی کرد برای برانگیختن خشم افکار عمومی بین‌المللی قتل یک دختر ۱۲ ساله را که خود به قتل رسانده به گردن حماس بیندازد.

وزارت خارجه اسرائیل در حساب رسمی توییتر/X خود اعلام کرد: «جسد این دختربچه به شدت سوخته بود که شناسایی او توسط کارشناسان پزشکی قانونی بیش از شش هفته ممکن گردید. تنها چیزی که از لیل هتزرونی ۱۲ ساله باقی مانده خاکستر و تکه های استخوان است. یادش گرامی باد.»
آویوا کلمپاس، سخنرانی‌نویس سابق مأموریت اسرائیل در سازمان ملل و یکی از برترین تبلیغ‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی انگلیسی زبان این کشور، در توییتر/X ادعا کرد: «تروریست‌ها همه [هتزرونی‌ها] را قتل عام کردند، سپس ساختمان را به آتش کشیدند».

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل، اعلام کرد که “لیل هتزرونی از کیبوتص بئری در خانه اش توسط هیولاهای حماس به قتل رسید … ما در حال مبارزه برای درست ترین و عادلانه ترین جنگ هستیم: برای اطمینان از اینکه این اتفاق هرگز دوباره رخ ندهد.

لیل هتزرونی از جمله غیرنظامیانی بود که در کیبوتص بئری کشته شدند، زمانی که جامعه کوچک جنوب اسرائیل بلافاصله توسط شبه‌نظامیان حماس که به دنبال اسیران بودند تا تبادل اسرا را تحریک کنند، تسخیر شد. در جریان درگیری که پیش آمد، او بلافاصله در کنار برادر دوقلوی، عمه بزرگ و چند تن دیگر از ساکنان بئری کشته شد.

با این حال، هتزرونی ۱۲ ساله توسط حماس کشته نشد. بر اساس شهادت جدید یک شاهد عینی اسرائیلی در مورد مرگ این دختر، او با گلوله تانک اسرائیلی در کنار چندین همسایه کشته شده است.

افشای مرگ توسط ارتش اسرائیل هتزرونی در حالی صورت گرفت که دولت نخست وزیر بنیامین نتانیاهو تلاش می کند روزنامه اسرائیلی هاارتص را به دلیل گزارش اینکه هلیکوپترهای اپاچی اسرائیلی شهروندان اسرائیلی فراری از جشنواره موسیقی الکترونیک نوا را در ۷ اکتبر کشته اند، تعطیل کند.

گزارش هاارتص تحقیقات گری‌زون را تایید کرد که موجب افشای خلبانان هلیکوپتر اسرائیلی و مقامات امنیتی بدلیل دادن فرمان دستور اتش در طول آن روز سرنوشت ساز بود.

یکی از اعضای تیم امنیتی کیبوتص به هاارتص گفت: “فرماندهان در میدان جنگ تصمیمات دشواری از جمله بمباران خانه های ساکنان خود به منظور از بین بردن تروریست ها همراه با گروگان ها گرفتند.”

یکی از فرماندهان گردان تانک به یاد می اورد که هنگام ورود به صحنه همان دستورات را دریافت کرد و در یک مصاحبه ویدئویی اظهار داشت: “من برای دیدن ژنرال باراک هیرام به بئری رسیدم و اولین چیزی که او از من می خواهد این است که یک گلوله را به یک خانه [جایی که اعضای حماس پناه گرفته بودند] شلیک کنم.”

تصمیم به استفاده از سلاح های سنگین در خانه های کوچک بئری به قیمت جان بسیاری از اسرائیلی ها تمام شد. در میان انها دختری بود که مرگش برای توجیه حمله وحشیانه اسرائیل به غزه مورد استفاده قرار گرفت. و برای اولین بار، یک شاهد عینی این حمله حقیقت ناراحت کننده ای را در مورد قتل مطرح کرده است.
“وقتی آن دو گلوله اصابت کرد، [لیل] از فریاد کشیدن دست کشید”
یاسمین پورات از جمله اسرائیلی‌هایی بود که در ۷ اکتبر توسط شبه‌نظامیان حماس در بئری به گروگان گرفته شدند. او از جشنواره موسیقی الکترونیک نووآ فرار کرده بود و با ورود ستیزه‌جویان به کیبوتص پناه برد. پورات در مصاحبه ای در ۱۵ نوامبر با فرستنده ملی اسرائیل، کان نیوز، جزئیات انحصاری از درگیری را ارائه کرد که به شدت روایت رسمی دولت اسرائیل را تضعیف کرد.

افراد مسلح حماس با این تصور اشتباه که توسط نیروهای اسرائیلی محاصره شده بودند، که در آن زمان عمدتاً در محل نبودند و در حالتی از نگران و از هم گسیخته بودند، افراد مسلح حماس گروگان‌ها را به بیرون از خانه فرستادند و با پلیس اسرائیل تماس گرفتند تا ظاهراً در تلاشی برای خروج خود مذاکره کنند.

پورات گفت: «شما می بینید که بیشتر آدم ربایی ها در صبح، ساعت ۱۰، ۱۱، ۱۲ رخ داده است. «تا ساعت ۱۵ بعدازظهر، هر شهروند [اسرائیلی] فکر می‌کرد که ارتش در همه جا حضور دارد. [ستیزه جویان حماس] می توانستند ده بار ما را بیرون ببرند و [به غزه] برگردانند. اما آنها باور نمی کردند که این وضعیت باشد، بنابراین از پلیس درخواست کردند.
پورات گفت، زمانی که نیروهای ویژه اسرائیل در نهایت به صحنه رسیدند، “آتش بس” بین حماس و نیروهای اسرائیلی رخ داد و اسیر خود تصمیم به تسلیم کردن گرفت. او برای اطمینان از امنیت خود، خود را برهنه کرد و از او به عنوان سپر انسانی استفاده کرد که با هم به سمت سربازان اسرائیلی می رفتند.

پس از آزاد شدن پورات و تسلیم شدن اسیر کننده اش، او گفت که ۱۴ اسرائیلی زیر نظر ۳۹ شبه نظامی حماس به عنوان گروگان باقی مانده اند. او گفت که در میان کسانی که هنوز در اسارت هستند، دختران دوقلو، لیل و یانای هتزرونی، همراه با عمه و سرپرستشان، آیالا هتزرونی، بودند.

پورات به یاد می آورد: «من آنجا با فرمانده یگان نشستم، و برای او توضیح دادم که خانه چگونه است، تروریست ها کجا هستند و گروگان ها کجا هستند. در واقع آن را برای او کشیدم: «ببین، اینجا، روی چمن، چهار گروگان هستند که به این سمت روی چمن دراز کشیده اند. اینجا دو نفر هستند که زیر تراس دراز کشیده اند. و در اتاق نشیمن زنی اینطور دراز کشیده و زنی اینطور دراز کشیده است.»

پورات توضیح داد: «به [فرمانده اسرائیلی] درباره دوقلوها (یانایی و لیل هاتزرونی) و عمه بزرگشان (آیالا) گفتم، آنها را ندیدم. میدونی چی، وقتی رفتم، اونها تنها کسانی بودند که ندیدم. من تمام مدت صدای لیل را شنیدم، بنابراین مطمئناً می دانم که آنها آنجا بودند.. سعی کردم به [فرمانده] توضیح دهم که از جایی نزدیک آشپزخانه، همان جایی بود که صدای جیغ او را شنیدم. من خود او را ندیدم، اما صدای او را شنیدم، و شنیدم که فریادها از کجا می آمد. من سعی کردم به آنها توضیح دهم که همه گروگان ها کجا هستند.”

پورات با تأکید بر ضعف اطلاعاتی اسرائیل که عملیات حماس را در ۷ اکتبر ممکن کرد، گفت: سربازان باور نمی کردند که این همه شبه نظامی در یک خانه باشند یا چنین نیروی بزرگی بتواند به دیوارهای محاصره ای که اسرائیل در اطراف آن ساخته است نفوذ کند. اولین باری که به [نیروهای ویژه اسرائیل] گفتم که حدود ۴۰ تروریست وجود دارد، آنها به من گفتند، اینطور نیست. به نظر می رسد اغراق می کنید… به آنها گفتم: «از شما تعدادشان بیشتر است.» آنها حرف من را باور نکردند! این نشان‌دهنده ساده لوحی ارتش ما بود.»

در ساعت ۴ بعد از ظهر، درگیری بین شبه نظامیان داخل خانه و نیروهای ویژه اسرائیلی مستقر در آن سوی خیابان شروع شد. اسرائیلی‌ها پس از ناکامی در بیرون راندن جنگنده‌های حماس، تانک را در ساعت ۷ و نیم بعد از ظهر فراخواندند.

پورات هنگام تماشای تانک به داخل کیبوتص کوچک احساس وحشت کرد: “با خودم فکر کردم، “چرا گلوله های تانک را به سمت خانه شلیک می کنند؟” و از یکی از افرادی که همراه من بود پرسیدم: “چرا آنها تیراندازی می کنند؟» بنابراین آنها به من توضیح دادند که این کار برای شکستن دیوارها بودبرای کمک به ورود به خانه و تمیز کردن خانه از تروریستها.»

از آن طرف خیابان، پورات صدای دو انفجار مهیب را شنید. تانک چند گلوله به داخل خانه شلیک کرده بود. شریک زندگی او، تال، مرد دیگری به نام تال و زوج صاحب خانه، آدی و هداس داگان، بیرون از خانه دراز کشیده بودند. دوقلوهای ۱۲ ساله، لیل و یانای هتزرونی، به همراه عمه بزرگشان نیز در آنجا بودند.

وقتی گرد و غبار پاک شد، فقط هاداس داگان زنده از خانه بیرون آمد.

پورات گفت که داگان بعداً به او گفت: «یاسمین، وقتی دو صدای بزرگ شنیدم و گلوله ها برخورد کردند، احساس کردم در هوا پرواز کردم… ۲-۳ دقیقه طول کشید تا چشمانم را باز کنم، بدنم را حس نکردم. من کاملا فلج شده بودم. وقتی چشمانم را باز کردم، دیدم که آدی [داگان] من در حال مرگ است… تال شما نیز در آن نقطه از حرکت ایستاد.

داگان تأیید کرد که گلوله‌های تانک لیل هتزرونی را کشته است: «دختر در تمام آن ساعت‌ها از فریاد کشیدن دست برنداشت.» او با اشاره به لیل به پورات گفت. او فریاد زدن را متوقف نکرد… [اما] زمانی که آن دو گلوله اصابت کرد، [لیل] از فریاد کشیدن دست کشید. آن موقع سکوت حاکم شد.»

پورات در پایان گفت: “پس چه نتیجه ای می توانید از آن بگیرید؟ بعد از آن حادثه بسیار عظیم، تیراندازی که با دو گلوله خاتمه یافت، این تقریباً زمانی است که همه جان باختند.»

داگان به پورات تاکید کرد که هیچ یک از گروگان ها عمدا توسط جنگجویان حماس کشته نشده اند. «هیچ اعدامی یا چیزی شبیه آن وجود نداشت. پورات گفت حداقل این اتفاق نه در مورد افرادی که در کنار او بودند نیافتاد.

پورات در مصاحبه ای جداگانه در ۱۵ اکتبر اصرار داشت که مبارزان فلسطینی «از ما سوء استفاده نکردند. آنها با ما بسیار انسانی رفتار کردند.»

نمی توان مطمئن بود که آیا درگیری بین نیروهای اسرائیلی و حماس در خانه داگان می توانست بدون خونریزی حل شود یا خیر. اما واضح است که تصمیم اسرائیل برای گلوله باران خانه با تانک‌ها منجر به کشته شدن تقریباً همه افراد داخل خانه شد، از جمله کودکی که به مرکز تبلیغات بین‌المللی اسرائیل علیه حماس تبدیل شده است. پورات گفت اسرائیلی‌هایی «خانه‌ای پر از اجساد» را پشت سر خود گذاشتند.

هیچ نظری موجود نیست: