۱۴۰۲ آذر ۵, یکشنبه

 

فلسطینی‌ها گروه جدیدی از اسرا را آزاد کرد



چهار خارجی و ۱۳ اسرائیلی به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده شدند
حماس از آزادی ۲۰ اسیر صحبت میکند.

سازمان فلسطینی حماس اعلام کرد که در شب شنبه گروه جدیدی شامل ۲۰ گروگان و اسیر را به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تحویل داده است. ارتش اسرائیل تأیید کرده است که گروگان‌ها از طریق مرز غزه با مصر به اسرائیل منتقل شده‌اند.

نیروهای اشغالگر اسرائیل تبادل را تایید کردند، اما گفتند که طبق اطلاعات آنها فقط “۱۷ گروگان منتقل شده اند، از جمله ۱۳ اسرائیلی و چهار گروگان با تابعیت تایلندی”.

ارتش اسرائیل افزود: “یک واحد نخبه از ارتش اسرائیل و یک نیروی شین بت اکنون همراه گروگان‌هایی هستند که به اسرائیل بازگشته‌اند. پس از انجام ارزیابی اولیه از وضعیت پزشکی آنها، نیروهای ما تا زمان رسیدن به خانواده‌هایشان در بیمارستان‌ها همراه بازماندگان خواهند بود.”

گردان‌های عزالدین قسام در بیانیه‌ای به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کردند، تبادل زندانی پس از آنکه حماس اسرائیل را به نقض توافق در دومین روز آتش‌بس موقت متهم کرد، به تعویق افتاد، اما سرانجام “در چارچوب توقف بشردوستانه” انجام شد.

مجید الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، پیشتر در روز جاری گفت: “پس از تأخیر، موانع آزادسازی زندانیان از طریق تماس‌های قطری-مصری با طرفین برطرف شد” و افزود که علاوه بر هفت خارجی، هشت کودک اسرائیلی و پنج زن نیز آزاد خواهند شد. در مقابل، ۳۹ فلسطینی آزاد می شوند.

گروگان‌هایی که از اسارت در غزه آزاد شدند، ۱۳ اسرائیلی، ده نفر از تایلند و یک نفر از فیلیپین بودند.

طبق مفاد آتش‌بس، حماس متعهد شده است که به ازای هر سه زندانی فلسطینی آزاد شده از زندان‌های اسرائیل، یک گروگان اسرائیلی را آزاد کند. سرویس زندان اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که در حال آماده شدن برای آزادی ۴۲ زندانی فلسطینی دیگر است، در حالی که انتظار می رود حماس ۱۴ اسرائیلی و چند خارجی را مبادله کند.

در طول آتش‌بس چهار روزه، انتظار می‌رود حماس حدود ۵۰ اسیر اسرائیلی را آزاد کند، در حالی که اسرائیل قرار است ۱۵۰ فلسطینی – که همه زن و کودک هستند – را تحویل دهد. اسرائیل همچنین اعلام کرده است که آتش‌بس می‌تواند به ازای هر ده گروگانی که توسط حماس آزاد می‌شوند، یک روز تمدید شود.

هیچ نظری موجود نیست: