۱۴۰۲ آذر ۵, یکشنبه

 

‌رویای رژیم صهیونیستی برای هاب اقتصادی‌ چگونه بر باد رفت

حملات موشکی مقاومت به شهر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی رویای رژیم صهیونیستی برای دستیابی به هژمونی اقتصادی در منطقه را بر باد داده است.

‌رویای رژیم صهیونیستی برای هاب اقتصادی‌ چگونه بر باد رفت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، شهر «ایلات» با نام اصلی «ام الرشراش» (نام قبل از اشغالگری صهیونیست‌ها) در جنوب  سرزمین‌های اشغالی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در معرض توجهات محافل مختلف سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است.

 ایلات در منتهی الیه جنوب سرزمین‌های اشغالی فلسطین واقع است و به دلیل داشتن بندر مشرف به دریای سرخ شهرت دارد که به اقیانوس هند می‌رسد و  همچنین مشرف به خلیج عقبه است که سواحل این خلیج با اردن، مصر و عربستان سعودی مشترک است.

ایلات در این مقطع به دو دلیل عمده توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ نخست این که به پناهگاهی برای ده‌ها هزار صهیونیست تبدیل شده که از حملات مقاومت در نوار غزه و شمال فلسطین اشغالی، هم مرز با جنوب لبنان، گریخته‌اند، یعنی به حساب صهیونیست‌ها امن ترین نقطه اسرائیل محسوب می‌شود؛ اما دلیل دوم این است که هدف حملات موشکی مکرر مقاومت به ویژه نیروهای مسلح یمن است.

اما راز این شهر و ویژگی آن در سطح استراتژیک برای رژیم اشغالگر اسرائیل از نظر اقتصادی چیست؟ در ادامه ۱۴ دلیل در پاسخ به این سوال بیان می‌شود:

اول اینکه ایلات دروازه اسرائیل به خلیج عقبه و سپس دریای سرخ است، دریایی که یکی از مهم ترین آبراه‌های جهان محسوب می‌شود، زیرا از شمال با کانال سوئز مصر مرتبط است که آن را به دریای مدیترانه وصل می‌کند  و از جنوب به تنگه باب المندب  می‌رسد که آن را به دریای عرب و اقیانوس هند متصل می‌کند. در اینجا اهمیت استراتژیک شهر ایلات روشن م‌ شود که تنها بندر اسرائیل مشرف به دریایی غیر از مدیترانه است که به طور رسمی در سال 1955 افتتاح شد.

دوم اینکه ایلات به عقیده برخی به عنوان قطعه‌ای مشرف به قطعات دیگر در پازل مرزهای امنیتی اسرائیل در دریای سرخ توصیف می‌شود‌.

سوم اینکه، ایلات خاستگاه حرکت کشتی‌های جنگی برای جلوگیری از خطری است که از جبهه‌های غیر فلسطین، رژیم صهیونیستی را تهدید کند.ایلات وابستگی رژیم صهیونیستی به کانال سوئز را به صفر می‌رساند و ناوگان دریایی تل آویو می‌تواند مستقیماً وارد دریای سرخ شود.

چهارم اینکه ایلات به عنوان یک جایگزین بالقوه برای حمل و نقل بزرگ کالا بین آسیا و اروپا در نظر گرفته می‌شود. کشتی‌های اماراتی محموله خود را در بندر ایلات تخلیه و سپس از طریق بنادر مدیترانه‌ای واقع در فلسطین اشغالی، به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.

پنجم اینکه ایلات از سال ۱۹۸۵ به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده است که از مزایای مالی برخوردار است که از طریق آن شرکت‌ها از عوارض واردات معاف می‌شوند و این امتیازات پس از توافق عادی‌سازی بین امارات و رژیم صهیونیستی بیشتر آشکار شده است. 

ششم اینکه ایلات از موقعیت حساسی برای اشغالگران صهیونیست به ویژه در جنگ‌هایشان با مصر برخوردار بوده است؛ زیرا تردد در بندر ایلات کارت فشار در دست قاهره بود که تنگه تیران را که خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می‌کند تحت کنترل خود داشت، در حالی که تنگه تیران تنها راه خروجی رژیم اشغالگر از خلیج عقبه محسوب می‌شد. با این حال، پس از پایان جنگ اکتبر در سال ۱۹۷۳ و توافق صلح بین مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۹، این تنگه در سال ۱۹۸۲ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح چند ملیتی قرار گرفت.

هفتم اینکه رژیم صهیونیستی شهر ایلات را به شدت مستحکم و ایمن شده کرده تا به تعبیر این رژیم از جنگ‌ها در امان باشد، به نحوی که با دیواری سیمانی با مرز مصر به ارتفاع ۳۰ متر و حصار مشابه دیگری در مرز با اردن به طول حدود ۳۰ کیلومتر از هم جدا شده است.

هشتم اینکه پس از توافق عادی‌سازی رژیم صهیونیستی با امارات، پروژه خط لوله ایلات-عسقلان در سال ۲۰۲۱ به موجب امضای قراردادی احیا شد که بر اساس آن نفتکش‌های غول پیکر، نفت خام امارات را به بندر ایلات منتقل و سپس آن را از طریق لوله به بندر عسقلان واقع در ساحل دریای مدیترانه و سپس به کشورهای غربی ارسال می‌کنند.

نهم اینکه در نتیجه توافق عادی‌سازی رژیم صهیونیستی و امارات، تعداد نفتکش‌های عازم ایلات  پنج برابر شده است،  این خط لوله در سال ۲۰۲۱ هدف موشک‌های گروه های فلسطینی بود که در آن زمان باعث آتش سوزی در یک تاسیسات نفتی در عسقلان شد.

دهم اینکه رژیم اشغالگر در تلاش است تا ایلات را از طریق خطوط راه آهن طولانی به سایر بنادر خود مشرف به دریای مدیترانه متصل کند که مهمترین آن «پروژه خط قطار سریع السیر» است که در ژوئیه ۲۰۲۳ رونمایی شد و رسانه های عبری «کانال داخلی سوئز» نامیده اند.

پیش بینی شده که بندر ایلات با هزینه‌ای که ممکن است به حدود ۲۷ میلیارد دلار برسد به کریات شمونه در منتهی الیه شمال سرزمین‌های اشغالی در مرز با لبنان برسد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین تلاش می کند از طریق دستیابی به توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی سرزمین های اشغالی را از طریق خطوط حمل و نقل به عربستان پیوند دهد.

یازدهم اینکه ایلات یک مقصد گردشگری مهم برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و سالانه پذیرای حدود یک میلیون گردشگر است که بیش از ۸۰ درصد از درآمد این شهر را تامین می‌کنند که منبع اصلی درآمد آنها امروزه گردشگری است.

دوازدهم اشغالگران به طور یکجانبه از طرحی برای توسعه «مثلث ایلات» خبر داده‌اند که شامل ایلات، عقبه اردن و طابا در مصر است تا این منطقه به یک اقامتگاه گردشگری بین المللی تبدیل شود، اگرچه طرف اردنی چنین خبری را رد کرده است .

سیزدهم اینکه ایلات از طریق بزرگراه‌های توسعه یافته و خدمات هوایی منظم به مناطق مرکزی و شمالی فلسطین اشغالی متصل می‌شود. اشغالگران همچنین به دنبال این هستند که ایلات بخشی از پروژه توسعه شهر نئوم عربستان سعودی باشد، زیرا در شمال مرز عربستان قرار دارد و کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با شهر نئوم اصله دارد. اسرائیل پروژه نئوم را پلی برای افزایش عادی سازی خود با کشورهای عربی می داند.

چهاردهم اینکه ایلات شامل فرودگاه رامون و هتل‌های مجلل است و رژیم صهیونیستی قصد دارد پروژه‌های اقتصادی را با هدف جذب مهاجران بیشتر به این منطقه که یک منبع اقتصادی مهم است، افزایش دهد.ایلات  زیباترین گردشگاه ساحلی رژیم صهیونیستی نیز محسوب می‌شود و دارای بزرگ‌ترین تمرکز هتل‌ها و امکانات تفریحی درسرزمین‌های اشغالی است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن چهارشنبه شب گذشته اعلام کرد که یگان موشکی این کشور برای چندمین بار، چندین موشک به سمت اهدافی نظامی در «ام الرشراش» (بندر ایلات) در جنوب فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

یحیی سریع در ادامه تاکید کرد نیروهای مسلح یمن به حملات خود تا زمان توقف تجاوزات علیه مردم غزه و کرانه باختری ادامه خواهد داد.

نیروهای مسلح یمن همچنین اخیرا یک کشتی صهیونیست‌ها را در دریای سرخ تحت کنترل خود درآوردند و به تمام کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی هشدار دادند در صورت رویت شدن، هدف قرار خواهند گرفت.

پایان پیام/

هیچ نظری موجود نیست: