ارتباط مصادره کشتی اسرائیلی با میلیاردر موساد، اپوزیسیون ایران و انصارالله یمن.

میلیاردها دلار اسرائیلی، موساد و انتقام انصارالله: چرا یک کشتی تجاری در دریای سرخ ربوده شد؟
ترجمه مجله هفته
این هفته، یک “جبهه” جدید در جنگ اسرائیل با غزه باز شد، زمانی که جنبش انصارالله یمن یک کشتی تجاری اسرائیلی را در دریای سرخ توقیف کرد. پیش از این، سرتیپ یحیی صری گفته بود که یمنیها کشتیهایی را که با پرچم این کشور حرکت میکنند و همچنین کشتیهایی که متعلق به شرکتهای اسرائیلی هستند یا توسط آنها اداره میشوند، هدف قرار خواهند داد. صری از همه کشورها خواست تا شهروندان خود را که در چنین کشتیهایی کار میکنند، خارج کنند.
“از سوار شدن یا خدمت به این کشتیها خودداری کنید. به کشتیهای خود بگویید از این کشتیها دور بمانند”، صری گفت.
وزارت دفاع اسرائیل توقیف کشتی را یک “رویداد با ابعاد جهانی” توصیف کرد. در همین حال، دفتر نخستوزیر بنیامین نتانیاهو ایران را مسئول این حادثه دانست.
همانطور که مشخص شد، رامی اونگار، تاجر اسرائیلی، یکی از مالکان کشتی باری گلکسی لیدر بود که ۲۵ خدمه از بلغارستان، فیلیپین، اوکراین و مکزیک را در آن کار میکنند.
رامی اونگار کیست؟
ابراهیم “رامی” اونگار، یکی از ثروتمندترین اسرائیلیها، یک تاجر با منافع گسترده در واردات خودرو و املاک و مستغلات و همچنین رئیس شرکت ری شیپینگ است. اونگار حتی از سوی دولت کره برای مشارکت در توسعه تجارت خودرو بین سئول و تلآویو، تقدیر شده است.
رامی در سال ۱۹۴۷ در شمال تل آویو متولد شد. او از یک خانواده بسیار ثروتمند می آید و تحصیلات خود را در انگلستان گذراند. او در بخش سیگنال ارتش اسرائیل (IDF) خدمت کرد و سپس در دانشگاه آکسفورد حقوق خواند. در سال ۱۹۷۱ از دانشکده حقوق دانشگاه تل آویو فارغ التحصیل شد و در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه دریایی نیکولا واپتساروف بلغارستان دکترای افتخاری دریافت کرد.
در اواخر دهه ۱۹۶۰، اونگار یک شرکت کوچک تاسیس کرد که بر واردات سیستم های تهویه مطبوع برای کامیون ها و اتوبوس ها متمرکز بود. بعدها او اولین وارد کننده خودروی آتوبیانکی و سپس خودروی لانچا در اسرائیل شد. در سال ۱۹۷۳، اونگار Ungar Holdings LTD را تأسیس کرد، یک شرکت پیشرو اسرائیلی که در ساخت ساختمان های مسکونی و اداری و اجاره هواپیما فعالیت می کرد.
شرکت او، Ray Shipping LTD، ده ها کشتی باری خودرو و مواد خام را در اختیار دارد. بیش از ۱۰۰۰ افسر و مهندس بلغاری که ۸۰ درصد آنها فارغ التحصیل دانشگاه دریایی نیکولا واپتساروف هستند، در این شرکت کار می کنند.
دوستان با نفوذ و ارتباط با موساد
در سال ۲۰۱۹، رامی اونگار در فهرست ۳۰ ثروتمند اسرائیل با ثروت تخمینی ۲ میلیارد دلار قرار گرفت. هاآرتص خاطرنشان کرد که این تاجر روابط نزدیکی با سیاستمداران اسرائیلی دارد. او همچنین به رسوایی مربوط به رئیس جمهور سابق ایزر وایزمن اشاره کرد که در ژوئیه ۲۰۰۰ به دلیل اتهامات فساد از سمت خود استعفا داد. ظاهرا وایزمن در اواسط دهه ۱۹۸۰ ۲۷ هزار دلار از اونگار دریافت کرد.
اونگار دوست صمیمی یوآو گالانت وزیر دفاع فعلی اسرائیل است. این تاجر برای او بلیت فینال جام جهانی ژوئیه ۲۰۱۸ خرید.
یکی دیگر از رسوایی های مربوط به اونگار، او را به مدیر سابق سرویس مخفی موساد، یوسی کوهن، مرتبط می کند. این تاجر اسرائیلی ۱.۱ میلیون شیکل (۳۴ هزار دلار) برای ساخت کنیسه در مقابل خانه کوهن اهدا کرد. این کمک مستقیماً به کوهن انجام شد. بلافاصله پس از آن، مشخص شد که کوهن به اونگار به حل و فصل اختلاف با تاجر اسرائیلی مایکل لوی بر سر حق نمایندگی خودروساز کره جنوبی کیا در اسرائیل کمک کرده است.
رامی اونگار نه تنها از طریق پرونده های فساد به موساد متصل است، بلکه به عنوان مثال، این کارآفرین درگیر یک داستان بسیار جنجالی درباره سازمان ضدایرانی «متحد علیه ایران هستهای» (که با اپوزیسیون خود فروخته و خائن ایران همکاری دارد) بود که نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۴ درباره آن گزارش داد. اونگار به عنوان واسطه ای عمل کرد که شرکت هایی را که با ایران کار می کردند متقاعد کرد که از روابط تجاری با تهران چشم پوشی کنند.
با این حال، برخی گمان می کنند که نقش اصلی اونگار جذب رهبری شرکت های مرتبط با ایران بوده است. نتیجه گیری می شود که اونگار به عنوان مامور سرویس مخفی موساد عمل می کرد. چنین شرکت هایی برای سرویس مخفی ارزش طلا را دارند زیرا ایرانی ها به آنها اعتماد دارند و اسرائیل می تواند از این اعتماد برای اهداف خرابکارانه و جاسوسی استفاده کند.
این تنها بخش کوچکی از چیزی است که میلیاردر اسرائیلی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن نقش داشته است. اما کافی است بفهمیم که چرا کشتی او در دریای سرخ به تصرف انصارالله یمن درآمد.
منبع روسیه امروز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر