۱۴۰۲ دی ۳, یکشنبه

 

درگیری فیلیپین و جمهوری خلق چین



فیلیپین خواستار احتیاط و عقلانیت در دریای چین شد.

آمریکا عروسک چرخان پشت پرده بر آتش نفت میریزد.
گلوبال تایمز
توسط وانگ چی و دنگ شیائوچی
ترجمه مجله هفته

روابط چین و فیلیپین در سال ۲۰۲۳ شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بود. در حالی که در ابتدا امیدها برای ورود به یک “عصر طلایی” وجود داشت، اما این روابط اکنون در “مسیر سرنوشت ساز” قرار گرفته است. این امر به دلیل ادامه چالش‌های از سوی فیلیپین علیه چین در دریای چین جنوبی است.

فیلیپین اخیراً کشتی‌هایی را به آب‌های مجاور صخره رِنای جِیائو (Ren’ai Jiao) چین فرستاده است تا مواد ساختمانی برای تعمیر و تقویت یک کشتی نظامی غیرقانونی که در آنجا به گل نشسته است، تحویل دهند.

پس از یک تماس تلفنی اخیر بین مقامات ارشد چینی و فیلیپینی که هدف آن کاهش تنش‌ها بود، تحلیلگران روز پنجشنبه گفتند که تحریک فیلیپین برای دخالت نیروهای خارجی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، یک گام بسیار خطرناک برای مانیل و ثبات منطقه است. فیلیپین نباید عزم چین برای حفظ حاکمیت خود در دریای چین جنوبی را دست کم بگیرد. در عین حال، نباید به صداقت چین در حل این مشکل از طریق گفتگو شک کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز چهارشنبه در تماس تلفنی با انریکه ای. مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین، از طرف فیلیپین خواست که به حل و فصل مناسب وضعیت دریایی فعلی اولویت بالایی دهد.

وانگ که همچنین عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است، گفت که مشکلات جدی که روابط چین و فیلیپین در حال حاضر با آن مواجه هستند، ناشی از تغییر موضع سیاسی، عدم پایبندی به وعده‌ها، تحریک مداوم ناآرامی‌های دریایی و زیر پا گذاشتن حقوق مشروع و قانونی چین از سوی طرف فیلیپینی است.

وانگ گفت که چین همواره به دنبال حل اختلافات از طریق گفتگو و مشورت است تا ثبات دریاها را حفظ کند.

وی هشدار داد که اگر طرف فیلیپینی وضعیت را اشتباه ارزیابی کند، راه خود را دنبال کند یا حتی با نیروهای خارجی شرور همکاری کند تا ناآرامی‌ها را تشدید کند، چین حقوق خود را در چارچوب قانون دفاع خواهد کرد و پاسخی قاطع خواهد داد.

مانالو از سوی خود، دیدگاه‌های طرف فیلیپینی را در مورد مسئله صخره رِنای جِیائو مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که اختلافات به گونه‌ای قابل قبول برای هر دو طرف مدیریت شوند تا تنش‌ها فروکش کنند و از درگیری جلوگیری شود.

مانالو گفت که طرف فیلیپینی آماده است تا گفتگو با چین را با حسن نیت تقویت کند، از مکانیسم ارتباط دوجانبه در مورد مسائل دریایی استفاده کند و برای یافتن راه حلی مشترک با هم همکاری کند.

دو طرف توافق کردند که هر چه سریع‌تر نشستی از مکانیسم مشورت دوجانبه در مورد دریای چین جنوبی برگزار کنند و به طور فعال شرایط مساعد برای این امر را فراهم کنند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که موضع چین در مورد اختلافات دریایی با همسایگانش تغییر نکرده است.

وانگ ونبین گفت: “در مورد اختلافات دریایی با همسایگانمان، موضع چین ثابت و واضح است و هیچ تغییری نکرده است. تعهد ما به حل اختلافات به روشی مناسب از طریق گفتگو و مشورت تغییر نکرده است. آمادگی ما برای همکاری با فیلیپین برای اجرای مشترک توافقات و تفاهم‌نامه‌های قبلی تغییر نکرده است. سیاست همکاری ما با فیلیپین و سایر کشورهای ASEAN برای حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی تغییر نکرده است.”
در دیدار روز چهارشنبه وزیران امور خارجه چین و فیلیپین، طرفین بر تقویت گفتگو و کاهش تنش‌ها توافق کردند. با این حال، وزیر دفاع فیلیپین، کارلوس تئودورو، در همان روز گفت که “فقط چین به آنچه می‌گوید باور دارد”، زیرا “هیچ کشوری در جهان” ادعای چین بر کل دریای چین جنوبی را به صراحت نمی‌پذیرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، به تئودورو هشدار داد که روابط دوجانبه اکنون در آستانه یک نقطه عطف قرار دارند و آینده آنها هنوز مشخص نیست. او به همتای فیلیپینی خود گفت که باید با احتیاط عمل کند.

وانگ یی همچنین گفت که فیلیپین باید به جای ادامه حرکت در مسیر اشتباه، هر چه سریع‌تر به مسیر درست بازگردد.

این سخنان وانگ یی در زمانی بیان شد که رئیس‌جمهور فیلیپین، فردریک ماکائو، خواستار ایجاد “پارادایم جدید” در رسیدگی به اختلافات شد.

چو لیپینگ، مدیر مرکز مطالعات جنوب شرق آسیا در آکادمی علوم اجتماعی چین، به روزنامه گلوبال تایمز گفت که امکان دارد در آینده روابط بین چین و فیلیپین بهبود یابد، اما کلید آن این است که آیا دو طرف می‌توانند به مکانیسم گفتگو و مشورت دوجانبه سنتی بازگردند یا خیر. در عوض، مسائل دوجانبه را به مسائل چندجانبه تبدیل کنید و اوضاع را پیچیده کنید.

به گفته چو، اظهارات ماکائو یک گام محتاطانه علیه چین و تلاشی برای جلب همدردی سایر کشورها است. با این حال، کشورهای منطقه ممکن است فیلیپین را حمایت نکنند، زیرا اقدامات تحریک‌آمیز مانیل تنها به ثبات منطقه آسیب می‌رساند.

گو چیاسونگ، از دانشکده مطالعات ASEAN در دانشگاه اقیانوس گرمسیری هاینان، گفت که دو مسیر در پیش روی مانیل وجود دارد. یکی این است که اختلافات با چین را به طور مشترک حل کند و اقداماتی را برای حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی انجام دهد. دیگری این است که همچنان حاکمیت سرزمینی چین را زیر سوال ببرد، که برخلاف منافع مشترک هر دو کشور و منطقه است.

گو گفت که در واقع، منافع مشترک بین چین و فیلیپین به مراتب بیشتر از اختلافات است و یک رابطه خوب با چین به توسعه خود فیلیپین کمک می‌کند.

توسعه اقتصاد فیلیپین و حل مشکلات معیشتی مستلزم سرمایه‌گذاری‌های عظیم و پروژه‌های زیرساختی است. چین تقاضای زیادی برای محصولات کشاورزی و کالاهای فرآوری شده دارد که می‌تواند به فیلیپین امکان افزایش صادرات خود را بدهد.

درگیری خارجی

به گفته زهو فنگ، مدیر موسسه مطالعات بین‌المللی دانشگاه نانجینگ، یکی از دلایل درگیری‌های اخیر در دریای چین جنوبی، تلاش مارکوس برای نجات نرخ رو به کاهش محبوبیت دولت خود است، زیرا اتخاذ مواضع سخت در مورد موضوع رِنای جِیائو به عنوان یک سرمایه سیاسی مهم برای مارکوس تلقی می‌شود، اگرچه این امر نیز با خطرات برای روابط دوجانبه همراه است.

زهو خاطرنشان کرد که عامل دیگری که امنیت و همکاری منطقه‌ای را مختل می‌کند، مداخله نیروهای خارجی است.

درست زمانی که وزیران خارجه چین و فیلیپین دیدگاه‌های خود را رد و بدل می‌کردند، یک سیستم رادار جدید ساخته شده توسط ژاپن در سواحل شمال غربی بزرگترین جزیره فیلیپین نصب و روز چهارشنبه راه اندازی شد که طبق گزارش رسانه‌ها، قرار است “حرکات چین را زیر نظر داشته باشد”.

ایالات متحده که به عنوان یک عروسک چرخان در پشت پرده اختلافات را دامن می‌زند، بارها و بارها فیلیپین را به خط مقدم آورده است تا چین را مهار کند. فیلیپین نیز سعی می‌کند از “حمایت” نیروهای خارجی به عنوان اهرم فشار برای فشار بر چین استفاده کند، به گفته چو.

اگرچه احتمال وقوع یک درگیری مستقیم بین چین و فیلیپین بسیار کم است، اما مانیل نباید عزم پکن برای حفظ حاکمیت خود در دریای چین جنوبی را دست کم بگیرد و یک درگیری واقعی با چین برای فیلیپین غیرقابل پرداخت خواهد بود.

به گفته زهو، ایالات متحده به احتمال زیاد مداخلات دیپلماتیک، نظامی و امنیتی خود را در دریای چین جنوبی ادامه و گسترش خواهد داد، در حالی که فیلیپین پیشگام خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، ایالات متحده و ژاپن نیاز استراتژیکی دارند که فیلیپین را برای تشدید تنش در دریای چین جنوبی دستکاری کنند. اما اگر لازم باشد، آنها فیلیپین را جلوی اتوبوس پرت خواهند کرد و به مانیل اجازه خواهند داد که تنهایی فاجعه را متحمل شود.

هیچ نظری موجود نیست: