۱۴۰۲ دی ۷, پنجشنبه

 

نخبگان غربی به “تحریک بحران” در سراسر جهان مشغولند


وزیر امور خارجه روسیه می گوید، یک جهان چند قطبی برای اطمینان از صلح و ثبات مورد نیاز است.

به گزارش رسانه های روسی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که غرب عامل بی‌ثباتی و تشدید درگیری در جهان است.

لاوروف در حالی این سخنان را بیان کرد که کشورهایی مانند روسیه، چین و هند روز به روز بیشتر بر ضرورت یک مدلی تأکید می‌کنند که سیاست جهانی را به شکل عادلانه‌تر و منصفانه‌تری بازسازی کند.

لاوروف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت: «جهان همچنان در وضعیت آشفته‌ای قرار دارد. و یکی از دلایل آن این است که طبقه حاکم در غرب، بحران‌ها را هزاران کیلومتر دور از مرزهای خود تحریک می‌کند تا اهداف خود را به قیمت سایر ملت‌ها محقق کند.»

وی افزود: «از آنجایی که غرب به برتری رو به زوال خود چسبیده است، هیچ کس در برابر ترفندهای ژئوپلیتیکی آن در امان نیست. این درک در سطح جهانی در حال افزایش است.»

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که کشورهای غربی دیر یا زود باید «واقعیت‌های یک جهان چندقطبی را بپذیرند، و سپس تمام مسائل بر اساس مصالحه منافع حل خواهند شد.»

لاوروف در مصاحبه خود غرب را متهم کرد که با «گسترش ناتو و تبدیل اوکراین به یک دژ ضدروسی» عامل درگیری بین روسیه و اوکراین بوده است. وی همچنین غرب را مسئول «افزایش تنش» بین اسرائیل و فلسطین دانست.

روسیه یکی از کشورهایی بود که خواهان آتش‌بس فوری در نوار غزه بود. ایالات متحده چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار توقف کامل خصومت‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌های شبه‌نظامی بود، وتو کرد.

اسرائیل و ایالات متحده بر این باورند که آتش‌بس در حال حاضر تنها به نفع گروه شبه‌نظامی حماس خواهد بود، هرچند سازمان ملل بارها نسبت به تعداد بالای تلفات غیرنظامی در غزه هشدار داده است.

هیچ نظری موجود نیست: