۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

 

ایالات متحده اصرار دارد که اسرائیل به بمباران غزه ادامه دهد.



نویسنده: کارین لوکفلد
منتشر شده در گلوبال بریج
ترجمه مجله هفته

در تصویری از روزنامه اسرائیلی “هاآرتص”، زنان فلسطینی زیر کیسه‌های پلاستیکی حاوی اجساد، به دنبال اقوام خود هستند. یکی از آنها به تازگی خواهرش را پیدا کرده است. همه آنها غیرنظامی هستند!




در میان تمام تلاش‌ها برای فراموش کردن رویدادهای جنگی در فضای کریسمس برای چند روز، این واقعیت که کشورهایی از امضا کردن فراخوانی برای پایان دادن به بمباران‌های اسرائیل در غزه خودداری می‌کنند، آنقدر هولناک است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

خبرنگار ما، کارین لوکه‌فلد، ابتدا در مورد بحث‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد، که یک قطعنامه تنها پس از آن تصویب شد که دیگر درخواستی برای آتش‌بس در آن وجود نداشت، و سپس در مورد وضعیت فعلی در غزه و اینکه چگونه هنوز غیرنظامیان، از جمله کودکان و زنان، به طور سریالی در آنجا کشته می‌شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای در مورد جنگ در غزه تصویب کرد. درخواست اصلی به طرف‌های جنگ این است که دسترسی گسترده‌ای برای کمک‌های بشردوستانه برای مردم در منطقه جنگی فراهم کنند. برای این منظور، “مبارزات انسانی گسترده و کریدورهایی در سراسر نوار غزه ایجاد خواهد شد”. دبیرکل سازمان ملل باید یک نماینده ویژه منصوب کند تا ارسال کمک ها را – با هماهنگی همه طرف‌ها – هماهنگ کند. از آتش‌بس سخنی به میان نیامده است.

لانا زکی نسیبی، سفیر امارات متحده عربی (UAE)، که پیش‌نویس قطعنامه اصلی را ارائه کرده بود، گفت که دیپلماسی “مطابق با دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم، نه دنیایی که می‌خواهیم.” ما “هرگز از تلاش برای دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه کامل خسته نخواهیم شد.”

متن اصلی که توسط امارات متحده عربی (UAE) با حمایت بیش از ۸۰ کشور ارائه شده بود، به اصرار دولت ایالات متحده چندین بار تغییر یافت.

واشنگتن از اسرائیل در جنگ علیه غزه از نظر مالی، نظامی و سیاسی حمایت می‌کند و رفتار رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل را با تل آویو هماهنگ می‌کند. درخواست اصلی برای “توقف فوری و دائمی خصومت‌ها” با تهدید دولت ایالات متحده به وتو قطعنامه در صورت ظهور این عبارت در متن، شکست خورد. اکنون از اقداماتی برای “ایجاد شرایط برای توقف دائمی خصومت‌ها” صحبت می‌شود. متن اصلی مقرر می‌کرد که سازمان ملل باید بر کمک‌های بشردوستانه‌ای که به منطقه جنگی ارسال می‌شود، نظارت داشته باشد. ایالات متحده پس از موافقت اولیه، این امر را رد کرد زیرا اسرائیل مخالف آن بود. اسرائیل می‌خواهد کنترل کامل بر آنچه از نوار غزه خارج می‌شود و چه چیزی وارد می‌شود، حفظ کند. همچنین یک گذرگاهی که “همه نقض‌های حقوق بشردوستانه بین‌المللی، از جمله همه حملات خودسرانه به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی” را محکوم می‌کرد، حذف شد.
سه بار رای‌گیری به تعویق افتاد تا تغییرات بیشتری در متن انجام شود. قبل از رای‌گیری در صبح جمعه، نماینده روسیه در سازمان ملل پیشنهاد اصلاحیه‌ای را ارائه کرد. در این پیشنهاد آمده بود که شورای امنیت خواستار «توقف فوری خصومت‌ها به‌منظور تسهیل دسترسی بشردوستانه امن و بدون مانع» است. علاوه بر این، باید «اقدامات فوری در جهت برقراری دائمی آتش‌بس» اتخاذ شود. این پیشنهاد اصلاحیه در شورای امنیت ۱۵ نفره با ۱۰ رأی موافق (برزیل، چین، اکوادور، فرانسه، گابن، غنا، مالت، موزامبیک، روسیه، امارات متحده عربی) و ۴ رأی ممتنع (آلبانی، اسرائیل، سوئیس، بریتانیا) تصویب شد. ایالات متحده وتو کرد و بدین ترتیب بار دیگر خواستار توقف فوری تمام درگیری‌ها نشد.

در رای‌گیری نهایی متن قطعنامه که به‌طور کامل تضعیف شده بود، ۱۳ کشور به آن رأی موافق دادند و دو کشور ممتنع ماندند. بدین ترتیب قطعنامه ۲۷۲۰ تصویب شد. ایالات متحده به‌دلیل عدم ذکر حمله گردان‌های قسام در ۷ اکتبر در متن، ممتنع ماند. روسیه نیز به‌دلیل حذف درخواست مهم آتش‌بس به اصرار ایالات متحده، ممتنع ماند.

یک لحظه تراژیک برای شورای امنیت سازمان ملل

در توضیح ممتنع ماندن روسیه، سفیر روسیه در سازمان ملل، واسیلی نبنزیا گفت که روسیه اگر این تعداد کشور (۱۳ کشور) به متن رأی موافق نمی‌دادند، وتو می‌کرد. او گفت که این «یک لحظه تراژیک» برای شورای امنیت است که نتوانسته حداقل کار ممکن را انجام دهد و پایان خشونت در غزه را، همان‌طور که پیشنهاد اصلاحیه روسیه پیشنهاد داده بود، درخواست کند. او گفت که «ایالات متحده آمریکا بار دیگر خود را در برابر افکار عمومی رسوا کرده است، زیرا حتی یک درخواست بسیار ملایم شورای امنیت برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه را مسدود کرده است».

نبنزیا گفت که واشنگتن زبانی را تحمیل کرده است که عملاً «به اسرائیل اجازه می‌دهد تا تحت بهانه رسیدن به شرایط آتش‌بس، غیرنظامیان فلسطینی را در غزه بکشد». او به کنفرانس مطبوعاتی همان روز جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرد که در آن گفته بود دولت اسرائیل متوجه شده است که «شدت درگیری‌ها در نوار غزه» باید کاهش یابد. در عین حال، تصمیم‌گیری در مورد آنچه باید انجام شود، به عهده اسرائیل است.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که شورای امنیت «مجوز کشتن» غیرنظامیان فلسطینی را امضا کرده است. او گفت که هیچ دلیلی برای «گرامیداشت دیپلماسی چندجانبه» وجود ندارد، بلکه این امر «نوعی زورگویی بی‌اساس و بی‌اصول و یک بی‌احترامی آشکار از سوی واشنگتن نسبت به رنج فلسطینی‌ها و امیدهای جامعه جهانی» است. نبنزیا گفت که درخواست صریح شورای امنیت ضروری است، زیرا بدون آن، اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در غزه به‌سادگی غیرممکن است. او اشاره کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در ۸ دسامبر در سخنرانی خود در شورای امنیت به این موضوع به‌صراحت اشاره کرده بود. «صرف‌نظر از اینکه ایالات متحده در دفاع از مهم‌ترین متحد خود در خاورمیانه چقدر مقاومت کند»، شورای امنیت به این موضوع بازخواهد گشت «و به‌صراحت و بدون ابهام خواستار پایان درگیری‌ها خواهد شد».

جنگ علیه غزه ادامه دارد

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳، اسرائیل بلافاصله قبل از نشست شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۲۰ دسامبر، مجدداً ارتباطات تلفنی و اینترنت در نوار غزه را قطع کرد. این ارتباطات تنها در شب ۲۱ دسامبر تا حدی از سر گرفته شد.

در ادامه گزارش آمده است که حملات شدید هوایی، زمینی و دریایی اسرائیل در تاریخ ۲۲ دسامبر آغاز شد. کل نوار غزه، به جز رفح، مورد حمله قرار گرفت. عملیات زمینی سنگین و درگیری‌هایی بین ارتش اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی نیز صورت گرفت. از نوار غزه نیز موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در غزه، در سه روز بین ۱۸ تا ۲۰ دسامبر، ۳۹۰ فلسطینی کشته شدند. تعداد مجروحان در این مدت ۷۳۴ نفر اعلام شد.

از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حداقل ۲۰۰۰۰ فلسطینی در غزه کشته شده‌اند. ۷۰ درصد از آنها زنان و کودکان هستند. تعداد مجروحان در این مدت ۵۳۳۲۰ نفر است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در کنفرانس خبری خود در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ گفت: «تا زمانی که بمباران شدید اسرائیل و درگیری‌های زمینی ادامه داشته باشد، هیچ حفاظت مؤثری برای غیرنظامیان در نوار غزه وجود ندارد».

ارتش اسرائیل از کشته شدن دو سرباز خود در درگیری‌های غزه در تاریخ ۲۱ و ۲۲ دسامبر خبر داد. از آغاز عملیات زمینی، گفته می‌شود که ۱۴۰ سرباز اسرائیلی در غزه کشته و ۷۸۴ سرباز زخمی شده‌اند.

پاسخ اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل

پاسخ اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۴، مجدداً تهدید علیه جمعیت نوار غزه بود. نیروهای اشغالگر اسرائیل دستور دادند که ۱۵ درصد از منطقه میانی نوار غزه، حدود ۹ کیلومتر مربع، باید توسط جمعیت تخلیه شود. این اعلامیه از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شد، جایی که منطقه مورد نظر در یک نقشه آنلاین مشخص شده بود. اما مردم بدون برق و باتری‌های خالی یا بدون تلفن همراه، قادر به اطلاع‌رسانی دیجیتالی نیستند.

بر اساس گزارش OCHA در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳، پیش از حمله به غزه، حدود ۹۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کردند.

در حال حاضر، شش مرکز اسکان در این منطقه وجود دارد که ۶۱ هزار آواره داخلی در آن اسکان داده شده‌اند. اکثر این افراد آواره‌های شمال نوار غزه هستند. در این منطقه همچنین دو اردوگاه پناهندگان، البریج و النصیر، و همچنین الزهراء و المغرقه واقع شده‌اند. همه این اردوگاه‌ها بارها توسط اسرائیل بمباران شده‌اند. اکنون ساکنان منطقه مشخص شده مجدداً ملزم شده‌اند که خانه‌های خود را ترک کنند و به دیرالبلاه بروند. اما در دیرالبلاه نیز چندین صد هزار آواره داخلی وجود دارند و این شهرک کاملاً پر شده است.
در حالی که دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از اعلامیه ها برای تعطیلات کریسمس مرخصی می‌رفتند، خشونت آمیزترین حملات ارتش اسرائیل از نوار غزه گزارش شد. اردوگاه پناهندگان فلسطینی نصیرات و شهر خان یونس در جنوب نوار غزه به عنوان هدف این حملات نام برده شده است.

ارتش اسرائیل در آغاز بمباران خود پس از ۷ اکتبر گفت که در جنوب نوار غزه، مردم باید در امنیت باشند. رسانه های مختلف با استناد به تحقیقات نیویورک تایمز (NYT) گزارش دادند که بلافاصله پس از شروع جنگ، یک بمب ۲۰۰۰ پوندی در جنوب غزه در نزدیکی رفح منفجر شد. به گزارش نیویورک تایمز، اسرائیل بیش از ۵۰۰۰ بمب مخرب از ایالات متحده دریافت کرد که به اصطلاح بمب های ۲۰۰۰ پوندی نامیده می شوند. در حالی که ارتش ایالات متحده می گوید از این سلاح ها در مناطق پرجمعیت استفاده نمی کند، گفته می شود که اسرائیل تاکنون بیش از ۲۰۰ بمب از این ۲۰۰۰ پوندی را بر فراز جنوب غزه پرتاب کرده است.

بر اساس این گزارش، خبرنگاران نیویورک تایمز تصاویر ماهواره‌ای و پهپادها را برای تجزیه و تحلیل دهانه‌های بمب در نوار غزه ارزیابی کردند. به گفته نیویورک تایمز، دهانه هایی با قطر ۴۰ فوت (حدود ۱۲ متر) “معمولی بمب های ۲۰۰۰ پوندی” هستند. در طول ارزیابی، ۲۰۸ دهانه از این دست پیدا شد. به گفته عفو بین الملل، بقایای بمب های JDAM ساخت ایالات متحده نیز پیدا شد. JDAM مخفف Joint Direct Attack Munitions است. این بمب‌ها که تا ۲۰۰۰ پوند وزن دارند، بمب‌های “بونکر بتنی شکن” نیز نامیده می‌شوند. به نقل از مارک گارلاسکو، کارمند سابق پنتاگون، زمین در هنگام بمباران به مایع تبدیل میشود. “ساختمان ها در حال فروریختن هستند.”گارلاسکو گفت که انفجار یک بمب ۲۰۰۰ پوندی به معنای “مرگ فوری” برای هر کسی در فاصله ۱۰۰ فوتی است. تا ۳۶۵ متر قطعات مرگبار آن منتشر میشوند. بیش از ۱۰۰ غیرنظامی بر اثر انفجار یک بمب ۲۰۰۰ پوندی در اردوگاه آوارگان جبالیا در ۳۱ اکتبر کشته شدند.

آنچه دولت های اروپا نمی دانند و رسانه های سلطه نمی خواهند گزارش دهند

اکنون مشخص شده است که هیچ کس در نوار غزه از حملات بی رویه سربازان و رهبری ارتش اسرائیل در امان نیست. گواه این امر تیراندازی به گروگان های اسرائیلی نیست که با سینه برهنه از خانه بمب گذاری شده بیرون آمدند و پرچم سفید را تکان دادند و به زبان عبری درخواست کمک کردند. دو نفر از این افراد بلافاصله توسط سربازان اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند؛ نفر سوم که سعی داشت در خانه پنهان شود، بعداً مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور سرزمین های اشغالی فلسطین، گفت که سرکوب نظام بهداشتی در نوار غزه توسط ارتش اسرائیل “سادیستی ترین شکل ها را به خود می گیرد.”آلبانیز در توییتر نوشت: «بیمارستان‌ها و کادر پزشکی باید در مصونیت کامل قرار داشته باشند. به ویژه در زمان چنین ویرانی، رنج و ناامیدی مانند این جنگ بی معنی علیه مردم غزه.
گزارش‌های متعددی از رفتار سربازان اسرائیلی در رسانه‌های عربی و انگلیسی زبان منتشر شده است. مردم از آنچه دیده‌اند یا خود تجربه کرده‌اند می‌گویند. آنها جلوی دوربین‌ها از جنایات هایی که بر آنها، اعضای خانواده، همکاران یا افراد ناشناس که زخمی یا کشته شده بودند در خیابان‌ها افتاده بودند، می‌گویند.

سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات در مورد «کشتارهای غیرقانونی» در غزه شد

در بیانیه‌ای که در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (جنیف) خواستار تحقیقات در مورد «کشتارهای غیرقانونی» در غزه شد.

گزارش شده است که سربازان اسرائیلی حداقل ۱۱ مرد فلسطینی غیرمسلح را در حالی که خانواده هایشان شاهد بودند در منطقه الرمال در غزه کشته اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید این ممکن است یک جنایت جنگی باشد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

طبق گزارش‌ها، در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳، بین ساعت ۲۰ تا ۲۳، سربازان اسرائیلی ساختمان العودة را محاصره و جستجو کردند. این ساختمان همچنین به عنوان ساختمان آنان شناخته می شود. علاوه بر خانواده آنان، سه خانواده مرتبط دیگر در آنجا پناه گرفته بودند.

بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی که هم در رسانه‌ها و هم توسط سازمان ناظر بر حقوق بشر EuroMed در ژنو منتشر شده است، سربازان اسرائیلی خانه را جستجو کردند و زنان و کودکان را از مردان جدا کردند. سپس حداقل ۱۱ مرد بین ۲۰ تا ۳۰ سال را در مقابل چشمان خانواده هایشان تیرباران کردند. سپس زنان و کودکان را در یک اتاق جمع کردند، به آنها شلیک کردند و یک نارنجک به داخل اتاق انداختند. دو کودک نیز در میان مجروحان بودند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که می تواند کشتارها در ساختمان العودة را تأیید کند، اما جزئیات دقیق هنوز در حال بررسی است. از سوی ارتش اسرائیل اطلاعاتی در مورد این حادثه در دسترس نیست.

هیچ نظری موجود نیست: