۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

 

در همه جبهه ها – کارین لوکفلد



جنگ در غزه: پیشروی نیروهای اسرائیلی به سمت غرفه های نوار ساحلی.
مقاومت در سراسر منطقه

نوشته کارین لوکفلد، دمشق

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

کابینه جنگ اسرائیل به ریاست نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو در یک بن‌بست قرار گرفته است. تقریباً سه ماه پس از حمله گردان‌های قسام و «جهاد اسلامی فلسطین» به منطقه شرقی نوار غزه، «خودمختاری» نیروهای دفاعی اسرائیل (ارتش اسرائیل) به جز مرگ و ویرانی، چیزی به دست نیاورده است.

گردان گولانی، یک واحد عملیات ویژه، پس از از دست دادن یازده سرباز خود در یک کمین حماس، مجبور به عقب‌نشینی شد. طبق گزارش Ynet News، تعداد سربازان اسرائیلی کشته‌شده در غزه اخیراً به ۱۶۴ نفر رسید. بر این اساس، بیش از ۵۰۰۰ سرباز زخمی شده‌اند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که ۱۸ درصد از سربازان ارتش اسرائیل که در نوار غزه می‌جنگند، مشکلات روانی دارند.

ارتش اسرائیل تنها در غزه نیست که تحت فشار قرار گرفته است، بلکه از سوی متحدان حماس در لبنان، یمن، عراق و سوریه نیز تحت فشار قرار گرفته است. «محور مقاومت»، یک تشکیلات نظامی که توسط ژنرال قاسم سلیمانی پس از آغاز جنگ غیرقانونی علیه عراق در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد، قرار است پیشروی ایالات متحده را در خاورمیانه و آسیای میانه پس براند. این امر به ویژه اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در منطقه را نیز شامل می‌شود.

از آغاز عملیات ارتش اسرائیل علیه غزه، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن (حوثی‌ها) و شبه‌نظامیان عراقی و ایرانی اهداف نظامی ایالات متحده و اسرائیل را هدف قرار داده‌اند. انصارالله در دریای سرخ به کشتی‌هایی که کالاهای خود را به اسرائیل یا متحدان اسرائیلی در اروپا حمل می‌کنند، حمله می‌کند.

حملات هدفمند حزب‌الله به پایگاه‌های نظامی و نظارتی اسرائیلی در جنوب «خط آبی» – یک خط آتش‌بس که توسط سازمان ملل متحد بین لبنان و اسرائیل مشخص شده است – طبق گفته حزب‌الله، ۳۰ درصد از ارتش اسرائیل را به خود اختصاص داده است. حدود ۸۰ هزار مهاجر اسرائیلی از «منطقه شمالی» تخلیه شدند و تمایلی به بازگشت ندارند.

حزب‌الله روز چهارشنبه با حملات موشکی شدید به کشته شدن غیرنظامیان در اثر حملات اسرائیلی در جنوب لبنان در روز کریسمس واکنش نشان داد. هدف از مجموع شش حمله، یک موقعیت فرماندهی ارتش اسرائیل در نزدیکی دریای مدیترانه، محل اقامت و پناهگاه‌های نیروهای ویژه ارتش اسرائیل و همچنین نیروهای ارتش اسرائیل و وسایل نقلیه در مزارع شیبا که لبنان ادعای مالکیت آنها را دارد، بود. حزب‌الله به عنوان انتقام از حمله به یک خانه در بنت جبیل، که در آن دو برادر با تابعیت لبنانی-استرالیایی و همسر یکی از آنها کشته شدند، ۳۰ موشک «کاتیوشا» به شهرک اسرائیلی کیریات شمونا شلیک کرد.

به گفته بنیامین گانتز، وزیر در کابینه جنگ نتانیاهو، وضعیت در مرز شمالی با لبنان باید تغییر کند. «زمان برای راه‌حل‌های دیپلماتیک در حال اتمام است»، گانتز متحدان خود در اروپا و ایالات متحده را که از طریق مذاکرات در لبنان می‌خواهند از گسترش جنگ غزه جلوگیری کنند، هشدار داد. گانتز تهدید کرد که اگر جهان به حملات حزب‌الله پاسخ ندهد، ارتش اسرائیل حزب‌الله را از مرز عقب خواهد راند.

ژنرال هرتزل هالوی، رئیس ستاد ارتش، روز چهارشنبه در جریان بازدید از یک واحد نظامی در شمال، اعلام کرد که ارتش آماده گسترش مبارزه با حزب‌الله است. طبق برنامه‌های مربوطه، فرماندهی شمال در بالاترین سطح آماده‌باش قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: