۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

 

نتانیاهو پول فلسطینی‌ها را هم نمی دهد

بایدن از نتانیاهو می خواهد که وجوه مالیاتی تشکیلات خودگردان را آزاد کند
این تماس تلفنی «ناامیدکننده‌ترین» رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل از زمان آغاز جنگ ۷ اکتبر علیه غزه بود.


اکسیوس در ۲۸ دسامبر گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، گفته است که تصمیم دولتش مبنی بر عدم پرداخت مالیات فلسطین پس از آغاز جنگ در ۷ اکتبر باید حل شود.

آکسیوس با استناد به مقامات آمریکایی و اسرائیلی و یک “منبع مطلع از موضوع” گزارش داد که تماس روز شنبه بین دو رهبر یکی از دشوارترین و “ناامیدکننده‌ترین” تماس‌ها برای بایدن تا کنون از آغاز درگیری بوده است.

علیرغم انتقادهای گسترده مبنی بر اینکه اسرائیل به دنبال غیرقابل سکونت کردن منطقه محاصره شده و وادار کردن جمعیت آن به فرار به مصر و دیگر کشورها است، کاخ سفید به شدت از نتانیاهو حمایت کرده است، ارسال تسلیحات را تسریع کرده و از اعمال خطوط قرمز برای استفاده از آنها در غزه امتناع کرده است. به عنوان بخشی از کمپین پاکسازی قومی

اما نتانیاهو در ازای درخواست‌های بایدن تسلیم نشد.

این مقام آمریکایی گفت: «احساس ما این بود که رئیس‌جمهور [بایدن] هر روز برای بی‌بی [نتانیاهو] دست و پا می‌زند و وقتی بی‌بی باید چیزی را پس بدهد و ریسک سیاسی کند، حاضر به انجام آن نیست».

اسرائیل درآمدهای مالیاتی ماهانه متعلق به تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) را از واردات و صادرات جمع آوری می کند و بعداً آن وجوه را به تشکیلات خودگردان منتقل می کند.
اما پس از حمله ۷ اکتبر حماس به پایگاه‌ها و شهرک‌های نظامی در جنوب اسرائیل، دولت نتانیاهو هشدار داد که به تشکیلات خودگردان اجازه نمی‌دهد وجوهی را که برای خدمات و حقوق در نوار غزه در نظر گرفته شده است، با ادعای اینکه این پول به دست حماس می‌رسد، منتقل کند.

در 3 نوامبر، کابینه امنیتی رای داد که ۲۷۵ میلیون دلار دیگر از درآمدهای مالیاتی فلسطین به تشکیلات خودگردان را که تقریباً ۳۰ درصد از کل و مبلغی را که تشکیلات خودگردان برای غزه اختصاص می دهد، متوقف کند.

در اعتراض به این تصمیم، تشکیلات خودگردان از پذیرش همه درآمدهای مالیاتی در صورت امتناع اسرائیل از گنجاندن بخش غزه پاسخ داد.

بر اساس گزارش تایمز اسرائیل، تشکیلات خودگردان اسرائیل با این تصمیم اجازه فروپاشی خود را میدهد، چیزی که می‌تواند منجر به عهده گرفتن مسئولیت اسرائیل در امور مدنی تقریباً سه میلیون فلسطینی در کرانه باختری شود.

تلاش برای جلوگیری از انتقال وجوه به تشکیلات خودگردان توسط بزالل اسموتریچ، وزیر شهرک نشین مذهبی در کابینه نتانیاهو مهندسی شد. او تهدید کرد که در صورت اجازه به تشکیلات خودگردان برای انتقال «یک مثقال» به غزه، استعفا خواهد داد.

نتانیاهو پیشنهادهای جایگزین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و شخص بایدن برای حل این موضوع را رد کرده است.

بر اساس گزارش آکسیوس، «بایدن از نتانیاهو خواسته است تا پیشنهادی را که چند هفته پیش مطرح کرده بود، بپذیرد: «انتقال درآمدهای مالیاتی نگه‌داشته‌شده به نروژ برای حفظ تا زمانی که ترتیبی پیدا شود که نگرانی‌های اسرائیل در مورد این که این وجوه به حماس برسد کاهش یابد. “

آکسیوس گزارش داد: «او به بایدن گفت که به نروژی‌ها اعتماد ندارد و گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین باید انتقال جزئی وجوه را بپذیرد.

بر اساس این گزارش، بایدن در نهایت به نتانیاهو گفت که این موضوع باید حل شود و بر اساس این گزارش با «این گفتگو تمام شد» به پایان رسید.

هیچ نظری موجود نیست: