۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

 

این سخنان کشیش بیت لحم محل تولد عیسی مسیح را در شب تولد مسیح مطالعه کنید


https://www.youtube.com/watch?v=CSrYaftFBlc

https://www.youtube.com/watch?v=Md_hw_A-oIs&t=31s

https://youtu.be/Md_hw_A-oIs?t=31


دوشنبه۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۰

«مسیح زیر آوار است»؛ سخنرانی کشیش فلسطینی در «عزاداری کریسمس»


منذر اسحاق، کشیش فلسطینی گفت که فلسطینی‌ها عذر و بهانه‌های کسانی را که در نسل‌کشی جاری در غزه شریک هستند، نمی‌پذیرند.

به گزارش ایسنا، کشیش اسحاق، مسئول کلیسای پروتستان در شهر تاریخی بیت لحم در کرانه باختری اشغالی، در مراسم کریسمس اظهاراتی را درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه بیان کرد.

اسحاق که سخنرانی خود را با «عیسی زیر آوار است» آغاز کرد، گفت: ما عصبانی و آزرده‌ایم و به جای شادی در کریسمس عزاداری می‌کنیم.

کشیش فلسطینی خاطرنشان کرد که بیش از ۲۰۰۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند، هزاران نفر از آنها هنوز زیر آوار هستند و تقریبا ۹۰۰۰ کودک به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کشته شده‌اند.

وی همچنین یادآور شد که ۱.۹ میلیون نفر آواره و صدها هزار خانه ویران شده‌اند.

به گزارش آناتولی، اسحاق می‌گوید: «غزه‌ای که می‌شناختیم دیگر وجود ندارد. این یک پاک سازی است. این یک نسل کشی است. دنیا تماشا می‌کند. کلیساها تماشا می‌کنند. اهالی غزه تصاویر زنده از اعدام‌های خودشان را ارسال می‌کنند. اما ما فلسطینی‌ها علیرغم ضربه عظیمی که خوردیم، بهبود خواهیم یافت

وی در پایان اعلام کرد: «ما دوباره مثل همیشه بلند خواهیم شد. اما آنهایی که شریک جرم جنایات هستند برایشان متاسفم. بگذارید به شما بگویم که ما بهانه‌های شما را بعد از نسل کشی نمی‌پذیریم. می‌خواهم در آینه نگاه کنید و از خود بپرسید زمانی که غزه در حال مواجهه با نسل‌کشی بود، کجا بودم

 29/12/2023

الهیات امپراطوری (بیت اللحم-سخنان تکان دهندۀ مونتر اسحاق کشیش فلسطینی در شب کریسمس) ترجمه: هایده ترابی

آنچه که ما به عنوان غزه می شناسیم، دیگر وجود خارجی ندارد. این نابودی مطلق است، ژنوساید است. ما زیر شکنجۀ این سکوت جهانی قرار داریم. رهبران باصطلاح جهان آزاد پشت سر هم به صف شده اند تا به یک نسل کشی علیه اسرای غزه چراغ سبز دهند. نه تنها از قبل ترتیب پرداخت صورت حساب را دادند، بل که بر حقیقت و بستر آن پوشش سیاسی گذاشتند. پوشش الهیاتی آن با ورود “کلیسای غربی” در کانون توجه قرار گرفت.
از کلّ ِ جهان مسیحیت تنها هیئتی بین المللی از آفریقای جنوبی در همبستگی با مردم فلسطین شب کریسمس را در کنار ما در بیت اللحم می گذراند. آفریقای جنوبی طرح و مفهوم “الهیات دولتی” را به ما آموخت.
الهیات دولتی” به عنوان توجیه وضعیت موجود نژادپرستی، سرمایه داری و توتالیتاریسم تعریف می شود. “الهیات دولتی” بسترهای تئولوژیک و متون مقدس را در خدمت هدف های سیاسی خود قرار می دهد. اینجا، در فلسطین، کتب مقدس را سلاحی کرده اند علیه خود ما، همین متون مقدس خودمان را. در اینجا ما با الهیات یک امپراتوری روبرو هستیم؛ پوششی برای مهتری، استیلا، برگزیدگی، امتیازوری و مستحق جلوه دادن خود.
زیر ردای مجوز الهی، الهیات امپراتوری تبدیل به ابزار نیرومندی برای پوشاندن ستم و سرکوب می شود. این امپراتوری از “سرزمین بی مردم” می گوید. مردم را به “ما” و “آنان” تقسیم می کند. انسانیت زدایی و اهریمن سازی می کند. یک بار دیگر طرح و مفهوم “سرزمین بی مردم” را پیش می نهند. حتّی با اینکه بسیار دقیق می دانستند که این سرزمین مردمی داشته است. نه هر مردمی، مردمی بسیار مشخص.
الهیات امپراتوری خواهان تخلیۀ غزه است. درست همانگونه که در سال 1948 خواهان پاکسازی اتنیک شد. آن را معجزه یا معجزۀ الهی می نامیدند. از ما فلسطینی ها می خواهد که به مصر یا شاید اردن برویم؛ چرا که به دریا نرویم؟ این است دورویی دنیای غرب. سالوس و نژاد پرستی غرب وحشت انگیز است.
و خطاب به دوستان اروپایی مان، من هرگز نمی خواهم یک بار دیگر بشنوم که شما به ما درس انسانیت، حقوق بشر یا حقوق بین الملل بدهید. همین است که گفتم. از آنجا که ما “سفید” نیستیم؛ اینطور حدس می زنم، با منطق خودتان هم جور در نمی آید که به ما از این درس ها بدهید.
بسیاری از مسیحیان جهان غرب بر این نکته تأکید کردند که در این جنگ امپراتوری دارای الهیات مورد نیازش است. به ما گفتند این “دفاع از خود” است. و من باز می پرسم این چگونه “دفاع از خودی” است که با کشتن 9000 کودک ممکن می شود؟ چگونه جابجایی یک میلیون و نهصد هزار فلسطینی می تواند “دفاع از خود” باشد؟
در سایه امپراتوری، استعمارگران را قربانی جلوه دادند و قربانیان را متجاوز. مگر ما فراموش کرده ایم که این حکومتی که درباره اش سخن می گویند بر ویرانه های شهرها و روستاهای بسیاری از همین غزه ای ها بنا شده است؟
ما از همدستی کلیسای غرب به خشم آمده ایم. بگذارید روشن بگوئیم دوستان، سکوت یعنی همدستی. فراخوان های مفت برای صلح بدون آتش بس و پایان دادن به اشغال، کلمات آبکی بدون اقدام های مشخص، همه می روند زیر بیرق همدستی. پس پیام من این است: امروز غزه قطب نمای اخلاقی جهان است. پیش از هفتم اکتبر غزه یک جهنم بود و جهان خاموش بود. آیا باید امروز از خاموشی آن غافلگیر شویم؟
اگر امروز از آنچه در غزه رخ می دهد، دچار وحشت نمی شویم، اگر در اعماق جان مان تکان نمی خوریم، چیزی در انسانیت مان معیوب است. و اگر ما به عنوان مسیحی از این نسل کشی، از ابزار سازی کتب مقدس برای توجیه نسل کشی به خشم نمی آئیم، چیزی در شهود مسیحی مان معیوب است، و ما پیام انجیلی خود را به خطر انداخته ایم.
اگر این را ژنوساید نخوانید، [ننگ اش] با شما خواهد ماند. گناه و تاریکی را آگاهانه در آغوش کشیده اید. برخی حتّی خواهان آتش بس هم نشده اند. برخی کلیساها حتّی خواهان آتش بس هم نشده اند. برایتان احساس تأسف می کنم. با وجود ضربۀ مهیبی که فلسطینیان متحمل شده اند، ما بهبودی خواهیم یافت و خیزی دیگر خواهیم کرد. ما از میان ویرانه ها برخواهیم خاست و ایستادگی خواهیم کرد، همانگونه که به عنوان فلسطینی همیشه چنین بوده ایم.این مهیب ترین ضربه ای بوده که در طی سالها دیده ایم. و شمایان که همدست هستید، بر حال تان تأسف می خورم. آیاهرگز بهبودی خواهید یافت؟ صدقات و سخنان شوک آورتان پس از ژنوساید توفیری نخواهد کرد. کلمات ندامت بارتان بی اثر خواهد بود. بگذارید بگویم:
پس از ژنوساید ما تقاضای بخشش تان را نخواهیم پذیرفت.
اگر مسیح می بود، زیر آوار غزه به دنیا می آمد.”

روایت یک کشیش مسیحی از تولد عیسی مسیح

24 دسامبر 2023

بقلم نورا تیپ

تارنمای پلسطین کرونیکل

برگردان و کوتاه سازی سازی علی اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com

 روزنامه ستاره صبح

کشیش فلسطینی مونتر اسحاق از آنچه او ریاکاری و نژادپرستی دنیای غرب می‌خواند انتقاد کرد و گفت که غزه به قطب نمای اخلاقی جهان تبدیل شده است.

کشیش اسحاق که روز شنبه پیام کریسمس خود را به جماعت حاضر در کلیسای انجیلی لوتری در بیت لحم ارائه کرد، گفت زمانی که می‌توانست زمان شادی باشد، به زمان «عزاداری و وحشت» تبدیل شده است. او گفت: «غزه، آنطور که ما می‌شناسیم، دیگر وجود ندارد. «این یک نابودی است. این نسل کشی است». وی با بیان اینکه ما از سکوت جهان عذاب می‌کشیم، افزود: رهبران جهان به اصطلاح آزاد پشت سر هم صف کشیدند تا به این نسل کشی اسیر چراغ سبز نشان دهند. در میان حاضرین در کلیسا یک هیئت بین‌المللی از رهبران مسیحی بودند که کریسمس را در همبستگی با مردم فلسطین در بیت الحم می‌گذرانند. کشیش اسحاق گفت که مردم آفریقای جنوبی مفهوم فضاحت بار الهیات دولتی را به ما آموختند. مفهومی که وضعیت موجود را در قالب نژادپرستی، سرمایه داری و تمامیت خواهی آن تعریف می‌کند. او توضیح داد که کلیسای غرب این کار را با سوء استفاده از مفاهیم الهیات و متون کتاب مقدس برای اهداف سیاسی خود انجام می‌دهد. «اینجا در فلسطین، کتاب مقدس علیه ما، مورد سوء استفاده قرار گرفته است»

 

الهیات امپراتوری

وی افزود: «در اینجا ما با الهیات امپراتوری روبرو هستیم، که پوششی برای برتری و برگزیدگی است. وی همچنین گفت: «الهیات امپراتوری به ابزاری قدرتمند برای پوشاندن ظلم و ستم زیر ردای مجوز الهی تبدیل شده است» او توضیح داد که «الهیات امپراطوری از سرزمین بدون مردم صحبت می‌کند. مردم را به ما و آنها تقسیم می‌کند. انسانیت زدایی و اهریمنی می‌کند. مفهوم زمین بدون مردم دوباره با وجود اینکه خیلی خوب می‌دانستند که این سرزمین مردمی دارد. و نه هر مردم شیطان صفت وبسیار خاص». او گفت: «الهیات امپراتوری خواستار تخلیه غزه است. درست همانطور که در سال 1327 (1948) سران کلیسا، دعوت به پاکسازی قومی را یک معجزه الهی می‌نامیدند. از ما فلسطینی‌ها می‌خواهند تا به مصر و شاید هم اردن برویم سئوال این است که چرا به دریا نه؟».

 

نفاق دنیای غرب

 او گفت: "نفاق و نژادپرستی دنیای غرب وحشتناک است."به دوستان اروپایی‌مان می گویم، ما هرگز نمی‌خواهیم از شما در خصوص حقوق بشر یا حقوق بین‌الملل چیزی بشنویم. او از «بسیاری از مسیحیان در جهان غرب» یا «امپراتوری الهیات» انتقاد کرد که می گویند جنگ اسرائیل در راستای دفاع از خود می‌باشد». من همچنان می‌پرسم که کشتن 9000 کودک چگونه دفاع از خود است؟ آوارگی 1.9 میلیون فلسطینی چگونه برای دفاع از خود است؟ وی ادامه داد: در سایه امپراتوری الهیات استعمارگر را به قربانی و استعمار شده را به متجاوز تبدیل کردند. آیا فراموش کرده‌ایم که دولتی که با آن صحبت می‌کنند بر روی ویرانه‌های شهرها و روستاهای همان غزه‌ها ساخته شده است؟»

وی همچنین گفت: "ما از همدستی کلیسا خشمگین هستیم."برای دوستان این باید روشن شود که سکوت همدستی و شراکت در جرم است. و فراخوان‌های توخالی برای صلح بدون آتش‌بس و پایان اشغال و سخنان سطحی همدلی بدون اقدام مستقیم، همگی زیر پرچم شراکت در جرم ارزیابی می‌گردد.

 

غزه: قطب نمای اخلاقی جهان

او در ادامه گفت پس پیام من این است: "غزه امروز به قطب نمای اخلاقی جهان تبدیل شده است."او گفت غزه قبل از 7 اکتبر یک جهنم بود و دنیا ساکت. آیا اکنون نباید از آن سکوت تعجب کنیم؟ اگر از آنچه در غزه اتفاق می افتد وحشت زده نمی‌شوید. اگر بدنتان نمی‌لرزد، انسانیت شما اشکال دارد» و اگر ما به عنوان مسیحی از نسل کشی خشمگین نباشیم و با استفاده از سلاح کتاب مقدس در صدد توجیه نسل کشی برآئیم، مشکلی در شهادت مسیحی ما وجود دارد و ما اعتبار پیام انجیلی خود را به خطر انداخته‌ایم. او هشدار داد: «اگر نتوانید این را نسل‌کشی بنامید، این به عهده شماست. این یک گناه و تاریکی است که شما با کمال میل در آغوش می‌گیرید»

 

عیسی زیر آوار غزه متولد می‌شود

او گفت: «بعضی حتی خواهان آتش‌بس نشدند، برخی کلیساها حتی خواستار آتش‌بس نشدند که برای همگی متاسفم." با این حال، وی گفت، علیرغم ضربه عظیمی که فلسطینیان متحمل شده‌اند، ما بهبود خواهیم یافت، قیام خواهیم کرد، همانطور که همیشه به عنوان فلسطینی انجام داده‌ایم، از میان ویرانی دوباره به پا خواهیم ایستاد. وی افزود که این تا حد زیادی قوی‌ترین ضربه‌ای بوده است که متحمل شده‌ایم. او به کسانی که گفت «شریک جرم هستند» هشدار داد. وی افزود: اجازه بدهید بگویم ما عذرخواهی شما را بعد از نسل کشی نخواهیم پذیرفت. می‌خواهم در آینه نگاه کنی و بپرسی: وقتی در غزه نسل‌کشی می‌شد، کجا بودم؟ وی با تشکر از هیئت بین المللی رهبران مسیحی حاضر، گفت: "خدا از طریق شما به ما گفته است که ما رها نشده‌ایم." او گفت: «اگر عیسی امروز به دنیا می‌آمد، در غزه زیر آوار به دنیا می‌آمد» وی با اذعان به ولادت حضرت عیسی در کلیسا به آن عروسک کودکی اشاره کرد که با چفیه فلسطینی در میان آوار بمباران پیدا شده است. در بیت لحم، جشن‌ها و جشن‌های عمومی کریسمس به دلیل جنایات مداوم در غزه لغو شده است. جشن‌ها عمدتاً به شکل عبادت بدون جشن خواهند بود.

 

هیچ نظری موجود نیست: