۱۴۰۲ دی ۴, دوشنبه

 

شش کشور اتحادیه اروپا به بیانیه تضمین‌های امنیتی برای اوکراین نپیوستند



برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از آغاز مذاکرات دوجانبه با اوکراین درباره احتمال تضمین‌های امنیتی خودداری می‌کنند. به طور کلی، این روند کندتر از آنچه دولت کی‌یف انتظار داشت، پیش می‌رود.

شش کشور اروپایی به بیانیه تضمین‌های امنیتی برای اوکراین نپیوستند. این خبر را آندری سیبیگا، معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، روز شنبه اعلام کرد. به گفته او، این کشورها عبارتند از اتریش، مجارستان، مالت، لهستان، اسلواکی و کرواسی. خبرگزاری اوکراینی Strana نقل قول می‌کند که سیبیگا گفته است: «فکر میکردم که همه این کشورها اراده سیاسی برای پیوستن به بیانیه را دارند.»

با این حال، اینکه آیا این امید برای مجارستان و اسلواکی صادق است، حداقل قابل تردید است. مجارستان سال‌هاست و اسلواکی از چند ماه پیش در پی تغییر دولت، به شدت با ارسال کمک نظامی به اوکراین مخالفت می‌کنند.

در ماه ژوئیه، کشورهای گروه هفت در حاشیه اجلاس ناتو در ویلنیوس، بیانیه‌ای در مورد تضمین‌های امنیتی بلندمدت برای اوکراین تصویب کردند. این بیانیه به ویژه پیش‌بینی می‌کند که کی‌یف باید از قابلیت‌های نظامی قابل توجهی برخوردار باشد.

در آن زمان، ۳۱ کشور به بیانیه پیوستند، اما تا کنون فقط فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا پیش‌نویس‌های قرارداد خود را ارائه داده‌اند. ۱۵ کشور دیگر آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات اعلام کردند. آندری یرماك، رئیس دفتر ریاست جمهوری، روز جمعه با نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، ژاپن و بریتانیا از طریق ارتباط ویدئویی در مورد وضعیت مذاکرات بحث کرد.

کی‌یف امیدوار است تا پایان سال بتواند اولین قراردادهای دوجانبه را با کشورهای اروپایی امضا کند. پیش از این، اوکراین مذاکراتی را در مورد تضمین‌های امنیتی با بریتانیا، آلمان، کانادا، ایالات متحده، فرانسه، سوئد، ژاپن و اتحادیه اروپا آغاز کرده بود. در اوایل ماه دسامبر، کشورهای شمال اروپا اعلام کردند که مایل‌اند با اوکراین در مورد تعهدات امنیتی بلندمدت مشورت کنند.

با این حال، به گفته ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این روند «کمی کندتر از حد انتظار» پیش می‌رود. طرف روسی این روند را نادرست و بالقوه بسیار خطرناک می‌داند.

اوربان: “روسیه شکست نخواهند خورد”

نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، بار دیگر اعلام کرد که اوکراین نمی‌تواند روسیه را در میدان نبرد شکست دهد. استراتژی غرب، که بر این اساس استوار است که کی‌یف پیروز شود و این وعده که سیاستمدار دیگری در مسکو به قدرت برسد، عملی نشده است.

اوربان گفت که استراتژی ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تأمین مالی مبارزه اوکراین علیه روسیه برای مدت نامعلوم، به امید اینکه یک شکست در میدان نبرد منجر به تغییر رژیم در مسکو شود، بیهوده است. Zoltan Kovacs، یکی از نمایندگان دولت مجارستان، این بخش از سخنرانی او را در یک رویداد به مناسبت سالگرد 90 سالگی مجله Weltwoche سوئیس در شبکه اجتماعی X به اشتراک گذاشت.

اوربان تأکید کرد که تجاوز روسیه به اوکراین و نقض حقوق بین‌الملل غیرقابل قبول است. با این حال، کشورهای غربی مسیر اشتباهی را برای حل این درگیری انتخاب کرده‌اند. به گفته او، این درگیری باید از ابتدا “محلی‌سازی و جداسازی شود، نه جهانی‌سازی شود”، همانطور که در نهایت اتفاق افتاد. زمانی که شبه‌جزیره کریمه بخشی از روسیه شد، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت “درگیری را محلی‌سازی کند”. این بار واکنش طرف اروپایی برعکس بود.

اوربان توضیح داد: “استراتژی غرب در این جنگ چه بود؟ من آن را کمی ساده می‌کنم، اما این واقعیت است. استراتژی ما این بود که اوکراینی‌ها بجنگند و در خط مقدم پیروز شوند. و اینکه روس‌ها شکست بخورند. و این شکست باید تغییری در مسکو ایجاد کند. کسی دیگر باید به قدرت برسد و ما مذاکره کنیم.”

وی افزود: “اما امروز واضح است که اوکراینی‌ها در خط مقدم پیروز نخواهند شد.”

“در میدان نبرد راه‌حلی وجود ندارد. روس‌ها شکست نخواهند خورد. در مسکو تغییر سیاسی رخ نخواهد داد. این واقعیت است.”

اوربان گفت که سیاست روسیه تغییر نخواهد کرد. وی افزود: “ما باید به طرح ب برویم.”

گزارش‌ها حاکی است که اوربان هفته گذشته نامه‌ای به چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، نوشته و هشدار داده است که در صورت عدم تجدید نظر رهبران دولت و دولت‌ها در استراتژی حمایت از کی‌یف، از الحاق آینده اوکراین به اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد.

از زمان آغاز جنگ، اوربان خواستار راه‌حلی از طریق مذاکره بوده است، به جای طولانی شدن درگیری و خطر تشدید بیشتر. در حالی که او اقدامات مسکو را محکوم می‌کند، بارها با بروکسل درگیر شده و می‌گوید که تحریم‌های علیه روسیه اقتصادهای اروپایی را نابود می‌کند.

در روز یکشنبه، کریستیان مولینگ، کارشناس نظامی، در مصاحبه‌ای با شبکه ZDF گفت که کی‌یف در حال حاضر تسلیحات مورد قول داده شده را دریافت نمی‌کند، در حالی که روسیه مشغول بازی با زمان است. به همین دلیل، اوضاع برای اوکراین “خوب نیست”.

مولینگ گفت: “سؤال این است که آیا آنچه اروپا قول داده است – یا اینکه روسیه نباید پیروز شود یا حتی اوکراین پیروز شود – آیا همه این وعده‌ها و همچنین تضمین‌های امنیتی که مطرح شده است، ارزشی دارند. من فکر می‌کنم ما در اینجا به میزان قابل توجهی در مورد این که ما هنوز به عنوان اروپا چقدر قابل اعتماد هستیم، تصمیم می‌گیریم.”

هیچ نظری موجود نیست: