۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

 

بایدن: ایالات متحده ممکن است در جنگ اوکراین درگیر شود.



با وجود نگرانی‌های امنیتی، رئیس‌جمهور دوباره از کنگره خواست تا بودجه بیشتری برای ارتش کی‌یف اختصاص دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت که جنگ اوکراین تهدیدی جدی برای امنیت ناتو محسوب می‌شود و هشدار داد که واشنگتن ممکن است در این درگیری درگیر شود.

در بیانیه‌ای که روز جمعه صادر شد، بایدن حملات موشکی اخیر روسیه به کشور همسایه را محکوم کرد و آن را «حمله وحشیانه» خواند و ادعا کرد که مسکو قصد دارد «اوکراین را نابود کند و مردم آن را تحت سلطه خود درآورد». وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که نیروهای مسلح این کشور در روزهای اخیر ۵۰ «حمله گروهی» و یک «آتش سنگین» واحد انجام داده‌اند و با موفقیت زیرساخت‌های نظامی و مواضع نیروهای اوکراینی را هدف قرار داده‌اند.

با توجه به این شرایط، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که «این نبرد فراتر از اوکراین است» و امنیت ناتو و اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» او افزود: «اگر دیکتاتورها و خودکامگان در اروپا آزادانه دست به کار شوند، خطر اینکه ایالات متحده مستقیماً درگیر شود، افزایش می‌یابد. و پیامدهای آن در سراسر جهان احساس خواهد شد.»

او تکرار کرد که ایالات متحده «نمی‌تواند اوکراین را رها کند» و از کنگره خواست درخواست او برای بودجه اضافی را که بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای کشور درگیر در جنگ در نظر گرفته است، تصویب کند.

جمهوری‌خواهان از چند هفته پیش در حال تردید برای چراغ سبز دادن هستند، زیرا از بایدن می‌خواهند اقدامات بیشتری برای بهبود امنیت در مرز جنوبی ایالات متحده انجام دهد. در همین حال، کاخ سفید بارها هشدار داده است که بدون موافقت کنگره، منابع مالی اختصاص‌یافته به اوکراین به زودی به پایان خواهد رسید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اوایل این ماه گفت که ادعای بایدن مبنی بر اینکه مسکو می‌تواند به ناتو حمله کند، «کاملاً بی‌معنی» است. او اشاره کرد که همتای آمریکایی او نیز این موضوع را درک کرده است، اما باید به این روایت بچسبد تا سیاست روسیه را در مورد او «غلط» توجیه کند.

علاوه بر این، مقامات روسی طی دهه‌ها نگرانی خود را در مورد گسترش تدریجی این ائتلاف ابراز کرده‌اند، و پوتین برنامه‌های اوکراین برای پیوستن به ناتو را به عنوان یکی از دلایل اصلی مداخله علیه این کشور ذکر کرد. مسکو همچنین به‌طور مکرر کشورهای غربی را به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف به‌عنوان «شرکت‌کنندگان مستقیم» در این درگیری توصیف کرده است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، در واکنش به اظهارات اخیر بایدن گفت که واکنش ایالات متحده به حملات موشکی نشان‌دهنده «اثربخشی عملیات نظامی ویژه» است. او بیانیه رئیس‌جمهور را به‌عنوان اعترافی به این موضوع دانست که واشنگتن و متحدانش «جنگی ترکیبی علیه روسیه» را برای شکست آن در میدان نبرد و تضعیف اقتصاد این کشور انجام می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست: