۱۴۰۲ دی ۳, یکشنبه

 

«مرحله جدید» جنگ در غزه


.
کرادل

بر اساس گزارشی که روز ۲۳ دسامبر توسط رادیو و تلویزیون اسرائیل منتشر شد، این کشور در حال آماده شدن برای پایان دادن به عملیات زمینی در نوار غزه و آغاز یک مرحله جدید از جنگ است. این مرحله جدید بر حملات هوایی سنگین و ایجاد یک “منطقه حائل” در نزدیکی مرز نوار غزه متمرکز خواهد بود.
اسرائیل در «مرحله جدید» جنگ، نیروهای زمینی خود را از غزه خارج می‌کند
گزارش شده است که این «مرحله جدید» بر حملات هوایی مستمر در سراسر منطقه محاصره شده متمرکز خواهد بود، جایی که تعداد کشته‌ها در کمتر از سه ماه از بیشتر درگیری‌های مدرن پیشی گرفته است.

این گزارش با استناد به منابع آگاه می‌گوید که “ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای ورود به مرحله سوم درگیری‌ها در نوار غزه در هفته‌های آینده است.”

رادیو و تلویزیون اسرائیل افزود که این مرحله “پایان عملیات زمینی در نوار غزه، کاهش نیروهای نظامی و انحلال نیروهای ذخیره” را شامل خواهد شد.

در حالی که ارتش اسرائیل کنترل بخش عمده‌ای از شمال نوار غزه را به دست آورده است، درگیری‌ها با مقاومت فلسطینی همچنان در شمال و جنوب نوار غزه ادامه دارد.

این گزارش اسرائیلی در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش، لشکر ویژه گولانی از نوار غزه عقب‌نشینی کرد تا صفوف خود را سازماندهی کند. این لشکر در جریان درگیری با گردان‌های قسام حماس، گردان القدس و سایر گروه‌هایی که در سراسر نوار غزه مستقر شده‌اند، تلفات سنگینی متحمل شده است.
به گفته یک ژنرال بازنشسته اسرائیلی، این لشکر ویژه یک‌چهارم نیروهای خود را از دست داده است.
گردان‌های قسام تقریباً روزانه ویدیویی از حملات خود به نیروهای اسرائیلی منتشر می‌کنند. این ویدئوها صحنه‌هایی از حملات با موشک‌های هدایت‌شونده، تک‌تیراندازها و نارنجک‌اندازها به تانک‌ها، خودروها و بولدوزر را نشان می‌دهد.

روزنامه واشنگتن پست در تاریخ ۲۲ دسامبر به نقل از برخی اظهارات سربازان اسرائیلی از “تله‌های مرگبار و سوررئال” صحبت کرد که توسط شبه نظامیان فلسطینی گذاشته می‌شود.

برخی از این کمین‌ها شامل استفاده از بلندگوهایی است که صداهای گریه یا صحبت به زبان عبری را پخش می‌کنند تا سربازان را فریب دهند و تصور کنند که ممکن است اسیرانی در نزدیکی آنها هستند.

“در درگیری‌های شهری شدید که هم در سطح زمین و هم زیر زمین انجام می‌شود، شبه نظامیان حماس با لباس‌های غیرنظامی از ساختمانی به ساختمان دیگر می‌پرند … و سعی می‌کنند سربازان اسرائیلی را با تله‌های انفجاری و طعمه‌ها فریب دهند.”

اسرائیل ادعا می‌کند که کنترل عملیاتی چندین منطقه در شمال نوار غزه، از جمله محله بدنام شجاعیه را به دست آورده است.

با این حال، اگرچه این گروه ادعا می‌کند که به زیرساخت‌ها و توان نظامی حماس حمله می‌کند، اما این سازمان هنوز هم قادر است از چندین منطقه در نوار غزه موشک‌هایی به تل‌آویو شلیک کند، نشانه‌ای از اینکه عملیات زمینی تقریباً دو ماهه تأثیر چندانی نداشته است.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که ایالات متحده همچنان از اسرائیل می‌خواهد تا شدت حملات زمینی خود در نوار غزه را در هفته‌های آینده کاهش دهد.
مقامات آمریکایی به طور مداوم به تل‌آویو توصیه می‌کنند که از کشتار غیرنظامیان اجتناب کند تا از حمایت بین‌المللی برخوردار شود.
با این حال، اگر مرحله جدید جنگ بر حملات هوایی شدید متمرکز شود، مانند آنچه منابع خبری گزارش می‌دهند، تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی همچنان افزایش خواهد یافت، همچنین زیرساخت‌های نوار غزه نیز بیشتر تخریب خواهد شد.
آژانس خبری آسوشیتدپرس در تاریخ ۲۱ دسامبر خاطرنشان کرد که “حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه بیش از تخریب حلب سوریه بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، ماریوپول اوکراین یا در مقایسه با حملات هوایی متفقین به آلمان در جنگ جهانی دوم، ویرانی ایجاد کرده است.”

با نرخ مرگ و میر حداقل ۳۵۵ غیرنظامی در روز – حدود ۷۰ درصد از آنها زنان و کودکان – حملات هوایی به نوار غزه در صدر اکثر کمپین‌های بمباران های مدرن قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: