۱۴۰۲ دی ۳, یکشنبه

 

پزشکان بدون مرز: قطعنامه شورای امنیت کمکی به وضعیت انسانی غزه نمی‌کند

یک کودک فلسطینی ظرفی خالی در دست دارد و منتظر دریافت غذای توزیع شده توسط داوطلبان است. عکس: Anadolu

سخنگوی وزارت بهداشت غزه: ارتش اسرائیل ده‌ها شهروند را در خیابان‌ها و از جمله در برابر چشم خانواده هایشان اعدام کرده است؛ سازمان ملل: ٨۵درصد ساکنان غزّه جا‌به‌جا شده‌اند؛ اتحادیه عرب از قطعنامه سازمان ملل درباره غزه انتقاد کرد؛ تشدید نبردها میان ارتش اسرائیل و حماس؛ جمع‌آوری ده‌ها جسد از سطح خیابان‌ها

پزشکان بدون مرز: قطعنامه شورای امنیت کمکی به وضعیت انسانی غزه نمی‌کند

سازمان «پزشکان بدون مرز» می‌گوید قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره جنگ اسرائیل و حماس، کمکی به بهبود وضعیت انسانی در غزه نمی‌کند. این نهاد بین‌المللی روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد قطعنامه «ضعیف» شورای امنیت تضمینی برای افزایش چشمگیر و جریان سریع کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه نیست. این بیانیه در ادامه می‌افزاید بمباران غیرنظامیان کماکان ادامه دارد، ساکنان مجبور به ترک دسته‌جمعی محل سکونت خود می‌شوند و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی حیاتی و کمک‌های بشردوستانه با اخلال گسترده مواجه است. به گفته پزشکان بدون مرز، روشی که اسرائیل با حمایت آمریکا، این جنگ را به پیش می‌برد «باعث مرگ و رنج عظیم در میان غیرنظامیان فلسطینی می‌شود و با هنجارها و قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست». این بیانیه در ادامه می‌افزاید حتی جنگ هم قوانینی دارد: «اکنون برای ارسال کمک به آتش‌بس نیاز داریم. حمله به بیمارستان‌ها، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و آمبولانس‌ها را متوقف کنید.»

اعدام در برابر چشمان خانواده

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت در نوار غزه شنبه، نیروهای اسرائیلی را به ارتکاب چندین «کشتارفجیع» در این هفته متهم کرد که به کشته‌شدن ده‌ها نفر در اردوگاه جبالیا، منطقه تل‌الزعتر و شهرک جبالیا انجامید.
به‌گفته القدره، ارتش اسرائیل «ده‌ها شهروند را در خیابان‌ها اعدام کرد و تعدادی از آنها در برابر چشمان خانوادهایشان اعدام شدند».
ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملاتش «علیه اهداف نظامی با مفاد حقوق بین‌الملل همخوانی داشته و این حملات پس از ارزیابی مبنی بر این که خسارات پیش‌بینی شده به غیرنظامیان و اموالشان در مقایسه با نتایج نظامی مورد انتظار، بیش از حد نیست، انجام می‌شود». این در حالی است که دفاع مدنی بیت لاهیا در شمال نوار غزه، از جمع‌آوری «ده‌ها جسد تجزیه شده» از خیابان‌ها خبر داد.

تشدید نبردها میان ارتش اسرائیل و حماس؛ جمع‌آوری ده‌ها جسد از سطح خیابان‌ها

به گزارش وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، در آخرین تحولات میدانی، بیش از ۲۰۰ فلسطینی در ۲۴ ساعت گذشته در نتیجه تداوم بمباران و عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه کشته شدند. ارتش اسرائیل نیز یکشنبه سوم دی، اعلام کرد ۸ سرباز در نوار غزه کشته شدند که بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان ارتش از زمان حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه در ۲۰ اکتبر، به ۱۵۴ نفر افزایش یافت.
با گذشت حدود سه ماه از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، این گروه از کشف اجساد ده‌ها فلسطینی خبر داد و اعلام کرد که تعدادی از آنها در جریان عملیات زمینی اسرائیل در جبالیا در شمال نوار غزه «اعدام» شده‌اند. وزارت بهداشت در غزه تأکید کرد که در جریان حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل، چندین منطقه از جمله اردوگاه آوارگان نصیرات (مرکز غزه) هدف حمله شبانه قرار گرفت که منجر به کشته‌شدن ۱۸ نفر شد. در کلان‌شهر خان‌یونس در جنوب غزه، دود زیادی در پی بمباران اسرائیل مشاهده شدو اجساد کشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان ناصر منتقل شد.
تصاویر انتشاریافته از سوی ارتش اسرائیل، سربازان را در حال پیشروی از میان آوار و شلیک به سمت اهدافی در جنوب شهر غزه نشان داد. طبق گفته ارتش، بسیاری از ساختمان‌های مورد استفاده حماس به عنوان مراکز نظامی، منهدم شدند.

سازمان ملل: ٨۵درصد ساکنان غزّه جا‌به‌جا شده‌اند

بعد از بمباران های اسرائیل، در جنوب غزه
بعد از بمباران های اسرائیل، در جنوب غزه AP – Fatima Shbair

در حالی که قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل بدون درخواست آتش‌بس و فقط در جهت تسریع کمک‌رسانی به جنگ‌زدگان تصویب شد، حملات اسرائیل از شمال نوار غزه به سایر قسمت‌های این منطقه گسترش یافته است. ارتش اسرائیل مدام از ساکنان روستاها و شهرها می‌خواهد که برای نجات جان خود خانه‌ها را ترک کرده و به محلی دیگر بروند. روز شنبه ۲ دی، شبکۀ اسرائیلی «آی۲۴نیوز» (i24news) به نقل از یک سرهنگ ارتش اسرائیل نوشت که از آغاز جنگ غزه تاکنون، «٨هزار تروریست وابسته به حماس یا جهاد اسلامی» کشته شده‌اند. سازمان حماس در آخرین ارزیابی خود شمار قربانیان حملات اسرائیل را ۲٠٠۵٨ نفر اعلام کرده است. به گفتۀ این سازمان، فقط طی هفتۀ گذشته، ارتش اسرائیل ده‌ها فلسطینی را در عملیات زمینی در منطقۀ جبالیا (شمال نوار غزه) کشته و برخی را اعدام کرده است. حماس مدعی است که نیروهای اسرائیلی ده‌ها شهروند فلسطینی را در خیابان‌ کشته‌اند. اما ارتش اسرائیل بدون این که مستقیماً به این اتهامات پاسخ دهد تأکید کرده است که «تمامی عملیات ارتش علیه اهداف نظامی مطابق با حقوق بین‌الملل انجام می‌گیرد.» در این وضعیت، آژانس سازمان ملل برای امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (UNRWA) ابراز نگرانی کرده است که برای اهالی غزه «هیچ کجا امن نیست.»

انتقاد اتحادیه عرب از قطعنامه سازمان ملل درباره غزه

اتحادیه عرب از قطعنامه سازمان ملل درباره غزه انتقاد کرده و آن را برای پایان دادن به جنگ غزه “ناکافی” دانست. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به قطعنامه سازمان ملل درباره غزه گفت: «این قطعنامه برای متوقف کردن ماشین تهاجمی اسرائیل کافی نبوده و تنها تلاشی برای جلوگیری از قحطی در نوار غزه و نجات مردم در یک وضعیت فاجعه‌بار، به ویژه زنان و کودکان است.» ابوالغیط  خاطرنشان کرد آنچه که نیاز است فقط کمک به نوار غزه نیست، بلکه “حفاظت از غیرنظامیان در برابر بمباران‌های مداوم و جاری است”. دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد توافق بر سر توقف فوری نبردها در غزه ضروری است و رد کردن آن “مجوزی برای کشتار” است. شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از مذاکرات طولانی و چندین‌روزه سرانجام با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه شد. متن این قطعنامه حاوی درخواست برای “توقف فوری نبردها” نیست. از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۳ عضو به این قطعنامه رای مثبت دادند.   نبردهای غزه پس از تصویب این قطعنامه هم ادامه داشته است. 

اداره دفاع مدنی غزه: ۷۶ عضو یک خانواده بزرگ در حمله اسرائیل کشته شدند

به گفته مقامات محلی اداره دفاع مدنی غزه ۷۶ عضو یک خانواده بزرگ در حمله هوایی اسرائیل در شهر غزه کشته شدند. محمود باسال، سخنگوی دفاع مدنی غزه روز شنبه ۲ دی (۲۳ دسامبر) گفت که حمله اسرائیل به یک ساختمان در روز جمعه یکی از “جدی‌ترین حملات تا به امروز” بوده است. او افزود زنان و کودکان در میان کشته شدگان بودند.  گفته می‌شود یکی از کشته‌شدگان کارمند قدیمی برنامه توسعه سازمان ملل بوده است.  آخیم اشتاینر، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل گفت: «سازمان ملل و غیرنظامیان در غزه هدف نیستند. این جنگ باید پایان یابد.»  ارتش اسرائیل درباره این گزارش هنوز اظهارنظر نکرده است.

حماس از احتمال کشته شدن ۳ اسیر اسرائیلی بر اثر بمباران در غزه خبر داد

گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش «حماس»، شنبه دوم دی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل ادامه بمباران اسرائیل بر نوار غزه، ارتباط خود را با گروه مسئول نگهداری از ۵ اسیر اسرائیلی از جمله سه نفری که چند روز پیش در ویدیویی با عنوان: «نگذارید پیر شویم» ظاهر شده بودند، از دست داده است. از ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، نقل شده که این جنبش معتقد است که این تعداد از اسرا در ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. شاخه نظامی حماس در این بیانیه‌ اعلام کرد که در نتیجه ادامه بمباران وحشیانه اسرائیل، ارتباط با گروه مسئول نگهداری پنج تن از اسرای اسرائیلی از جمله «حاییم گرشون پری»، «یورام ایتاک متزگر» و «امیرام اسرائیل کوپر»، قطع شده است. در این بیانیه گفته شده«ما احتمال می‌دهیم که اسرا در یکی از حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌ باشند.» این بیانیه القسام پس از آن صادر می‌شود که ویدیوی جدیدی از این گروگان‌ها با عنوان: «بعد از مدتی کوتاه…چه اتفاقی افتاد؟» منتشر شده است.

مرحله سوم جنگ

ارتش اسرائیل اعلام کرده در حال آماده شدن برای «مرحله سوم» جنگ غزه در هفته‌های آینده است که با توقف تهاجم زمینی، یک «نبرد هدفمند» را پیش خواهد برد. در این مرحله نیروهای ذخیره از خدمت خارج شده، عملیات نظامی کاهش می‌یابد و مساله ترور رهبران حماس به علاوه ایجاد یک منطقه امن در داخل نوار غزه در اولویت قرار می‌گیرد. مرحله اول جنگ شاهد حملات شدید هوایی، زمینی و دریایی و مرحله دوم شامل تهاجم زمینی گسترده ارتش اسرائیل با تانک‌ها بود. تاکنون یازده هفته از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه از بمباران هوایی گرفته تا تهاجم زمینی می‌گذرد. به گفته وزارت بهداشت فلسطین این حملات تاکنون به کشته شدن نزدیک به ۲۰ هزار فلسطینی که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند منجر شده است. طبق گزارش این وزرات هنوز هزاران جسد دیگر نیز زیر آوار هستند. از سوی دیگر تعداد کشته شدگان ارتش اسرائیل از ۷ اکتبر تا صبح روز جمعه به ۴۷۱ کشته افزایش یافت. از این تعداد ۱۴۴ سرباز و افسر از آغاز تهاجم زمینی به نوار غزه کشته شدند.

هیچ نظری موجود نیست: