۱۴۰۲ دی ۴, دوشنبه

 

مشاور زلنسکی افشا کرد: فساد، تجمل و کلوب‌های شبانه

فساد، تجمل و کلوب‌های شبانه: مشاور زلنسکی مقامات اوکراینی را مورد انتقاد قرار داد.

برلینر تسایتونگ

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، به انتقاد از رفتار برخی مقامات اوکراینی پرداخت. او گفت که به این مقامات اهمیتی نمی‌دهد که برای اوکراین فردایی وجود دارد یا نه.

پودولیاک در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که برخی مقامات اوکراینی علیرغم جنگ، همچنان به ثروت خود می‌افزایند و به دزدی و فساد مشغولند. او گفت: «همه جا اینطور نیست، اما در برخی محافل، پذیرفته شده است که رشوه بگیرید، ثروت خود را افزایش دهید و زمین بخرید، در حالی که همه در شرایط سختی هستند.»

پودولیاک گفت که یک لایه خاص از مردم همچنان با این ذهنیت زندگی می‌کنند. او گفت که همه مقامات و همه مردم اوکراین آگاهانه رفتار نمی‌کنند. آنها هنوز به کلوب‌های شبانه می‌روند و رفتارهای مناسب را از خود نشان نمی‌دهند.

پودولیاک گفت: «برای برخی از مردم، جنگی وجود ندارد. برای برخی از مردم، هیچ محدودیتی وجود ندارد.»

او افزود که به برخی از مردم اساساً اهمیتی نمی‌دهد که اوکراین فردا وجود داشته باشد یا نه. او گفت که این افراد «فرصت‌طلب» هستند و در هر کشوری چنین افرادی وجود دارند. پودولیاک در مورد اینکه آیا دولت علیه این «فرصت‌طلبان» اقدام خاصی انجام می‌دهد، توضیح بیشتری نداد.

با این حال، گزارش‌های تک‌تک از فساد، کشور را همیشه تکان می‌دهد. رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که یک مقام ارشد دفاعی اوکراین به دلیل اتهام فساد بازداشت شده است. وزارت دفاع اوکراین به این مرد متهم است که در جنگ علیه روسیه حدود ۳۶ میلیون یورو برای خرید مهمات توپخانه ضروری اختلاس کرده است. گفته می‌شود که این مقام یک سیستم ایجاد کرده است که به او اجازه می‌داد تجهیزات جنگی را با قیمت‌های بیش از حد گران خریداری کند.

تعامل زلنسکی با خبرنگاران

نحوه برخورد مقامات اوکراینی با فساد مدت‌هاست که مورد انتقاد قرار گرفته است. در اکتبر امسال، یولیا مستوا، سردبیر سایت خبری ZN.UA اوکراین، نحوه برخورد دفتر ریاست جمهوری اوکراین و رئیس‌جمهور زلنسکی با آزادی بیان روزنامه‌نگاری و فساد را زیر سوال برد. گفته می‌شود که رئیس‌جمهور به خبرنگاران به صورت off-the-record، یعنی «در خفا»، گفته است که نباید در مورد فساد چیزی بنویسند.

مستوا گفت: «در مورد فساد، ما این شرایط را می‌پذیرفتیم اگر رئیس‌جمهور می‌گفت: «من نمی‌خواهم این پدیده کشور ما را از درون بخورد و توانایی خطوط مقدم ما را تضعیف کند.» او و همکارانش می‌خواستند زلنسکی به خبرنگاران پیشنهاد دهد که تحقیقات خود را در مورد فساد با مدارک به یک فرد پاسخگو به دفترش ارسال کنند، به این معنی که: به ما فرصت دهید خودمان را اصلاح کنیم. اما زلنسکی چنین پیشنهادی نکرد. او گفت: «تا پیروزی سکوت کنید. در غیر این صورت، پیروزی وجود نخواهد داشت.»

هیچ نظری موجود نیست: