۱۴۰۲ دی ۷, پنجشنبه

 

چین با ایجاد مشکلات صادرات به اسرائیل را عملا معلق کرده است.



واردکنندگان اسرائیلی “تحریم های سایه” پکن را در مورد اجزای مورد استفاده برای اهداف نظامی محکوم می کنند و تل آویو می گوید وضعیت “به جنگ مرتبط است”

شرکت های اسرائیلی می گویند که آنها با مشکلات جدی برای واردات قطعات فناوری از چین مواجه هستند که برای “اهداف نظامی و گاهی اوقات غیرنظامی” مورد استفاده قرار می گیرند.

یک مقام دولتی اسرائیل گفت: “این موانع قطعا مربوط به جنگ است.”

“اگرچه تامین کنندگان چینی به طور رسمی هیچ تحریمی علنی علیه اسرائیل اعلام نکردند، در واقع، به نظر می رسد نوعی موانع بوروکراتیک ناروشن برای ما وجود دارد”، و افزود که پکن اخیرا “خواستار تکمیل اشکال متعدد بوروکراتیک” شده است که گفته می شود باعث “تاخیر در حمل و نقل به دلیل کاغذ بازی آشکارا سنگ اندازی در معاملات با اسرائیل است .”

ما نگران این هستیم که اجرای سختگیرانه این قانون بدون سر و صدا در حال اجرا است، و با وجود اینکه ما در وضعیت جنگ قرار داریم این بسیار برای اسرائیل سنگین است. پرس و جو از چینی ها ساخته شده است، و پاسخ رسمی آنها این است که هیچ تغییری در سیاست وجود دارد. «مشکل این است که تا زمانی که ما بر تمام الزامات جدید غلبه کنیم، نمی توانیم مطمئن باشیم که آیا آنچه ما لازم داریم اصلا برآورده خواهد شد. اما برای ما روشن است که ارتباط مستقیمی با جنگ وجود دارد.»

این موضوع به وزارت امور خارجه اسرائیل و وزارت دارایی مطرح شده است که “به همتایان خود در چین اعتراض کنند.”

بر اساس گزارش رسانه های اسرائیلی، کشتی های جنگی چینی مستقر در دریای سرخ نیز از کمک به کشتی های باری اسرائیلی در تنگه باب المندب خودداری کرده اند.

در ۲۵ دسامبر، پکن اعلام کرد که آتش بس پایدار در نوار غزه محاصره شده همچنان یک اولویت مطلق و پیش نیاز برای هر چیز دیگری» است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که هفته گذشته تصویب شد و خواستار اقدام فوری برای گسترش کمک های بشردوستانه به غزه است، به خبرنگاران گفت: “این قطعنامه کاملا انتظارات بین المللی را برآورده نمی کند و شکاف های خاصی دارد که باید پر شود.”

«با این حال، با توجه به وضعیت فوری در منطقه و موقعیت فلسطین و دیگر کشورهای عربی، چین به نفع قطعنامه رای داد.»

چین پس از آغاز عملیات سیل الاقصی در 7 اکتبر، رویکرد عمومی محتاطانه ای اتخاذ کرد. با این حال، با تشدید عملیات پاکسازی قومی غزه، دیپلماتهای چینی بمباران غزه توسط اسرائیل را نوعی مجازات جمعی شناختند.

از آن زمان، پکن خواستار راه حل های چند جانبه و صلح آمیز برای جنگ از نوع سازمان ملل متحد شده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در اواخر ماه نوامبر گفت: “ضروری است که عبور امن و بدون مانع کمک های بشردوستانه را تضمین کنیم و مجازات جمعی علیه مردم غزه را از طریق تخلیه اجباری و همچنین قطع آب، برق و نفت متوقف کنیم.”

هیچ نظری موجود نیست: