۱۴۰۲ دی ۷, پنجشنبه

 

نخست وزیر سابق: اوکراین به “طرح ب” نیاز دارد.



یولیا تیموشنکو استدلال کرده است که وضعیت فعلی “تراژیک” است و منجر به شکست خواهد شد.

به گزارش رسانه های روسی، «ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، باید طرح دیگری برای پیروزی در جنگ ارائه دهد، زیرا طرح فعلی کار نمی‌کند»، این سخنان را یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین، روز چهارشنبه گفت.

تیموشنکو که در سال ۲۰۰۵ پس از انقلاب نارنجی، اولین نخست‌وزیر زن اوکراین شد و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ مجدداً رهبری دولت را بر عهده داشت، در حال حاضر رئیس حزب اپوزیسیون میهن (Batkivschyna) است که ۲۴ کرسی در پارلمان اوکراین (Verkhovna Rada) دارد.

او در یک سخنرانی ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «بله، امروز همه ما برای پیروزی، برای اوکراین و برای تمامیت ارضی آن هستیم. اما به‌گونه‌ای که این نبرد امروز انجام می‌شود، برای اوکراین بسیار دشوار خواهد بود که جنگی طولانی‌مدت را انجام دهد.»

«بنابراین از رئیس‌جمهور می‌خواهم که برای پیروزی کشورمان، طرح B ارائه دهد.»

تیموشنکو توضیح نداد که دیدگاه او برای سیاست جایگزین چگونه خواهد بود. او وضعیت کنونی را «سخت [و] نسبتاً تراژیک» توصیف کرد، زیرا کمک نظامی غرب کاهش یافته است و «فقط برای اینکه نبازیم، کافی است».

این نخست‌وزیر سابق همچنین به پیشنهاد زلنسکی برای فراخواندن تا ۵۰۰ هزار سرباز اضافی اشاره کرد که بسیج را به افراد بسیار جوان و مسن و همچنین افراد دارای معلولیت گسترش می‌دهد.

تیموشنکو گفت: «این مشکل را حل نمی‌کند، بی‌اثر و غیرقانونی است.» او اشاره کرد که حزبش علیه این پیشنهاد رأی خواهد داد. به‌جای گسترش خدمت وظیفه عمومی به افراد ۲۵ ساله، کی‌یف باید به‌جای آن پلیس را به جبهه اعزام کند.

او استدلال کرد: «نگه داشتن صدها هزار نفر در نیروهای امنیتی که می‌دانند چگونه بجنگند، اما نمی‌جنگند، موقعیت اشتباهی است.»

طبق «پلتفرم صلح» زلنسکی که او در نوامبر گذشته ارائه کرد، هدف اوکراین بازپس‌گیری مرزهای خود از سال ۱۹۹۱، مجبور کردن روسیه به تسلیم بی‌قیدوشرط و همزمان پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو است. برخی از مشاوران او نیز حدس زده‌اند که روسیه باید تجزیه شود.

مسکو «پلتفرم» زلنسکی را بی‌معنی خوانده و خاطرنشان کرده است که کی‌یف باید دونتسک، لوهانسک، زاپوروژیا، خرسون – و البته کریمه – را به‌عنوان قلمرو روسیه به رسمیت بشناسد تا مذاکرات با اوکراین حتی آغاز شود.

در مارس ۲۰۱۴، زمانی که کریمه به‌عنوان واکنش به کودتای مایدان که توسط ایالات متحده حمایت می‌شد، با اکثریت قاطع به الحاق مجدد به روسیه رأی داد، تیموشنکو در یک نوار صوتی ضبط شد که از اوکراینی‌ها می‌خواست «سلاح‌های خود را بردارند و این لعنتی‌های روسی را بکشند». او در سال ۲۰۱۹ در انتخابات ریاست‌جمهوری علیه رئیس‌جمهور وقت، پیتر پوروشنکو، نامزد شد، اما فقط سوم شد، زیرا زلنسکی – یک بازیگر بدون تجربه سیاسی – نامزد شد و وعده صلح داد.

هیچ نظری موجود نیست: