۱۴۰۲ دی ۳, یکشنبه

 

هشدار بروز وضعیت بغرنج اجتماعی و اقتصادی در اسرائیل

جنگ هفتم اکتبر با هزینه بالا، به قدری برای تل‌آویو طولانی شده که اندک اندک، هشدارها درباره وضعیت بغرنج اقتصادی و اجتماعی در اسرائیل را بیشتر و بیشتر می‌کند.

هشدار بروز وضعیت بغرنج اجتماعی و اقتصادی در اسرائیل

 اگر وضعیت جنگی در اسرائیل به همین منوال ادامه یابد، حالت فوق‌العاده یا بغرنج اجتماعی و اقتصادی بروز خواهد کرد که بر اثر آن فقر بیشتر خواهد شد و در نهایت وضعیت به رکود منتهی می‌شود؛ این هشدار را سازمان غیرانتفاعی «لاتت» در فلسطین اشغالی مطرح کرد.

این نهاد صهیونیست در گزارشی که  ۱۹ دسامبر در هفتاد و چهارمین روز جنگ درباره وضعیت فقر در اسرائیل منتشر شکرد، همچنین هشدار داد که درآمد ۲۰ درصد اسرائیلی‌ها مستقیما به دلیل جنگ، کاهش یافته و آنها متضرر شده‌اند.

«روز هفتم اکتبر با صدای انفجار و شلیک گلوله از خواب برخاستیم و دوباره به شمال، نقل مکان کردیم. آنجا یک خانواده ما را قبول کرد تا موقتا با آنها زندگی کنیم. من و همسرم الان این حس را داریم که (بعد از داشتن ۶ بچه) یک زوج جوان هستیم زیرا زندگی را دوباره از صفر باید شروع کنیم، بدون پول، دارایی و کار. بدون اینکه حتی بدانیم کی و کجا زندگی به روال عادی بازخواهد گشت».

این جملات، حسِ مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ است که خانمی به نام تالیا (اسم مستعار) به لاتت گفته. او تا روز قبل جنگ، با همسر و شش فرزندش در شهرک سدروت (در جنوب) زندگی و در یکی از کارخانه‌های جنوب کار می‌کرد. «بعد از وضعیت بد اقتصادی در پی شیوع کرونا، من و همسرم به مدت دو سال بیکار شدیم. تصمیم گرفتیم به سدیروت نقل مکان کنیم تا هم از معافیت مالیاتی استفاده کنیم هم به محل کار نزدیک شویم تا بتوانیم پس انداز کنیم».  

وضعیت بغرنج، همین الان بسیاری از بخشهای اسرائیل را گرفته زیرا لاتت تأکید کرده که ۷۹.۳ درصد اسرائیلی‌ها در نتیجه جنگ دچار آسیب‌های روحی و روانی شده و ۸۱.۶ درصد سالخوردگانی که با کمکهای انجمن‌های خیریه زندگی می‌کنند، هم اکنون زیر خط فقر به سر میبرند. ۳۵.۵ درصد از این سالخوردگان نیز امنیت غذایی خود را کامل از دست داده اند. زیرا ۱۰۰ درصد انجمن‌های خیریه هیچ کمکی از دولت طی مدت اخیر دریافت نکرده اند حال آنکه نیازها بیشتر شده است.

فقر هم رو به افزایش است و اسرائیلی‌ها آن را حس می‌کنند. ۸۵.۳ درصد اسرائیلی‌های ساکن فلسطین اشغالی معتقدند که درصد فقر بعد از جنگ به شکل کاملا ملموس افزایش پیدا خواهد کرد. ۴۵.۵ درصد نیز بیم آن را دارند که وضعیت اقتصادی‌شان دچار فروپاشی شود. این آمار هشداردهنده‌ای است که لاتت منتشر کرده. 

لاتت سازمان خیریه غیرانتفاعی است که سال ۱۹۹۶ تأسیس شده و شامل ۱۸۰ جمعیت خیریه غیردولتی است و در حوزه تأمین کالاهای اساسی برای فقرا در فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند.

هر چند وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی هر روز به دلیل هزینه سرسام‌آور جنگ (۲۷۰ میلیون دلار روزانه) بدتر می‌شود(جزئیات بیشتر) اما بنیامین نتانیاهو مکررا اعلام کرده که جنگ تا زمان تحقق اهدافش ادامه می‌یابد و حاضر نیست با وجود تلفات سنگین ارتش آن را متوقف کند. ارتش اسرائیل -طبق اعلام رسمی- آمار کشته‌هایش را تا روز هفتادونهم، ۴۸۵ نفر اعلام کرده که در تاریخ جنگهای اسرائیل در چند دهه اخیر، در نوع خود بی‌سابقه است.

پایان پیام/م

هیچ نظری موجود نیست: