۱۴۰۲ دی ۷, پنجشنبه

 

اردن و مصر طرح های جابجایی اجباری اسرائیل را رد کردند.



اخراج فلسطینی ها از کرانه باختری و غزه به اردن و مصر برای دهه ها هدف اسرائیل بوده است.

کرادل

در دیداری بین رئیس‌جمهور مصر عبدالفتاح سیسی و پادشاه اردن عبدالله دوم در تاریخ ۲۷ دسامبر در قاهره، آنها بار دیگر طرح‌های اسرائیل برای اسکان اجباری فلسطینیانی را که هم در نوار غزه و هم در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کنند، رد کردند.

در بیانیه مشترکی، دو رهبر کشور اعلام کردند که «ما به شدت هرگونه تلاش برای حل مسئله فلسطین و اخراج اجباری فلسطینیانی در کرانه باختری و نوار غزه را رد می‌کنیم».

در بیانیه همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته شده است تا برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه فشار بیاورد و از «ارائه کمک‌های بشردوستانه کافی و مداوم به غزه» برای تسکین «وضعیت تراژیک و رنج مردم نوار غزه» حمایت کند.

در بیانیه آمده است: «دو رئیس‌جمهور بر مسئولیت سیاسی و اخلاقی بزرگ جامعه بین‌المللی برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل به منظور حفظ تمامیت این نهادهای بین‌المللی تأکید می‌کنند».

از زمان آغاز جنگ، کمک‌های ارسالی به نوار غزه به هیچ وجه به اندازه کافی سریع به دست مردم نرسیده است تا وضعیت انسانی فاجعه‌بار را بهبود بخشد. ایالات متحده همچنین به دو قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری بودند، حق وتوی خود را اعمال کرده است.

یکی از قطعنامه‌ها در تاریخ ۲۲ دسامبر تصویب شد، اما پس از تأخیر چند روزه و تضعیف قابل توجه آن به اصرار واشنگتن، شامل اشاره‌ای به آتش‌بس نبود.

بازدید پادشاه عبدالله از مصر چند روز پس از آن انجام می‌شود که قاهره طرح آتش‌بسی را پیشنهاد کرد که شامل اصلاحات تکنوکراتیک در دولت نوار غزه، آزادی تدریجی زندانیان اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطین و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است.

با این حال، این پیشنهاد توسط حماس رد شد و از طرف اسرائیلی نیز مورد استقبال قرار نگرفت.

تل آویو همچنان بر اسکان اجباری فلسطینیان از نوار غزه اصرار دارد. اسرائیل اخیراً دستور داد که فلسطینیانی دیگر از خان یونس به مناطق دورتر در جنوب تخلیه شوند، در حالی که ده‌ها هزار آواره دیگر در شهر مرزی جنوبی رفح گرفتار شده‌اند.

ویلیام ون واگنن از The Cradle در تحلیل اخیر خود اهداف بلندمدت اسرائیل را توصیف می‌کند که شامل اخراج جمعیت نوار غزه به شبه‌جزیره سینا، اشغال نوار غزه و بازسازی بلوک یهودی‌نشین که در سال ۲۰۰۵ تخلیه شد، می‌شود.

در کرانه باختری اشغالی، صهیونیست‌های اسرائیلی خشن با حمایت دولت اسرائیل سال‌هاست که فلسطینیانی را از خانه‌هایشان بیرون می‌رانند و سعی می‌کنند آنها را به اردن بفرستند.

یک ابتکار اسرائیلی کهنه‌کار به نام «طرح انتقال» – که در ابتدا توسط شبه‌نظامیان صهیونیستی که در فلسطین فعالیت می‌کردند تهیه شد و سپس پس از ۱۹۴۸ توسط دولت اسرائیل تصویب شد – شامل اخراج اجباری فلسطینیان به بیابان سینا است.

پس از اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، ایده مجبور کردن فلسطینیان به مهاجرت به اردن به «طرح انتقال» اضافه شد.

اسرائیل در طول سال‌ها بسیاری از فلسطینیان را به اردن مجبور به مهاجرت کرد، به ویژه پس از ۱۹۶۷ و با گسترش سریع شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری.

«طرح انتقال» هرگز به‌طور رسمی اجرا نشد و نقض قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل است که در سال ۱۹۴۸ تصویب شد و حق بازگشت برای پناهندگان فلسطینیایی را که از خانه‌هایشان اخراج شده‌اند، مشروعیت می‌بخشد.

در بیانیه مشترک مصر و اردن در اواخر ماه اکتبر امسال، طرح انتقال رد شد.

هیچ نظری موجود نیست: