۱۴۰۲ دی ۴, دوشنبه

 

چه بانکهایی شهرک نشینان را حمایت مالی میکنند؟



گزارش: بانک های اتحادیه اروپا شهرک های غیرقانونی در فلسطین اشغالی را تامین مالی می کنند
صدها موسسه مالی اروپایی بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار برای ساخت شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل از سال ۲۰۲۰ کمک کرده‌اند.

کرادل
ترجمه میرفخرایی

یک سازمان غیردولتی (NGO) در ۲۰ دسامبر گزارش داد که حدود ۷۷۶ موسسه مالی در اتحادیه اروپا میلیاردها دلار در ساخت سکونتگاه‌های غیرقانونی اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای از Don’t Buy into Occupation (DBIO)، یک گروه مدنی فلسطینی، ۷۷۶ بانک اروپایی ۵۱ شرکتی را که در ساخت شهرک های اسرائیلی غیرقانونی مشارکت دارند، از نظر مالی حمایت کرده‌اند. از ژانویه ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۳، این بانک‌ها ۱۶۴.۲ میلیارد دلار کمک مالی یا وام به آنها پرداخت کرده‌اند.

ده مؤسسه پیشرو عبارت بودند از BNP Paribas با ۲۲.۱۹ میلیارد دلار، HSBC با ۱۴.۲۱ میلیارد دلار، Deutsche Bank با ۱۳.۲۳ میلیارد دلار، Societe Generale با ۱۲.۴ میلیارد دلار، KfW با ۱۱.۲۹ میلیارد دلار، Barclays با ۱۰.۶۳ میلیارد دلار، Credit Agricole با ۱۰.۲۹ میلیارد دلار، Santander با ۸.۶۱ میلیارد دلار، ING Group با ۷.۰۵ میلیارد دلار و UniCredit با ۶.۶۶ میلیارد دلار.

آنتوان مادلین، نماینده فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر (FIDH) که بخشی از DBIO است، در بیانیه‌ای تأکید کرد که موسسات مالی اروپایی تا حد زیادی مسئول نقض‌های مداوم دولت اسرائیل علیه حقوق بین‌الملل در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی هستند.
مادلین بر مسئولیت موسسات مالی اروپایی برای اطمینان از این‌که معاملات آنها ادامه و رشد این سکونتگاه‌ها را پشتیبانی نمی‌کند، تأکید کرد.(مرغ پخته خنده اش میگیرد!)

سال گذشته، Don’t Buy into Occupation فاش کرد که سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در سکونتگاه‌های غیرقانونی اسرائیلی تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در یکی از گزارش‌های قبلی خود با عنوان “Exposing the financial flows into illegal Israeli settlements” (افشای جریان‌های مالی در سکونتگاه‌های غیرقانونی اسرائیلی)، این گروه خاطرنشان کرد که بین ژانویه ۲۰۱۹ و آگوست ۲۰۲۲، ۷۲۵ موسسه مالی اروپایی، از جمله بانک‌ها، شرکت‌های مدیریت دارایی، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی، ارتباط اقتصادی با ۵۹ شرکتی داشتند که مستقیماً با سکونتگاه‌های اسرائیلی مرتبط هستند.

اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، قلمرو خود را گسترش داده و هزاران سکونتگاه در کرانه باختری احداث کرده است که بیش از ۷۰۰ هزار اسرائیلی در آنها زندگی می‌کنند.

این سکونتگاه‌ها توسط جامعه بین‌الملل به عنوان غیرقانونی شناخته می‌شوند و یکی از موانع اصلی صلح در خاورمیانه هستند.

هیچ نظری موجود نیست: