۱۴۰۲ دی ۱۰, یکشنبه

 

پنتاگون: موشک انصارالله به کشتی کانتینری در دریای سرخ برخورد کرد



به گزارش فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکوم)، روز شنبه یک کشتی تجاری در حال عبور از دریای سرخ جنوبی توسط یک موشک جنبش انصارالله که از یمن شلیک شده بود، مورد اصابت قرار گرفت. یک ناوشکن آمریکایی که در آن منطقه در حال گشت زنی بود، دو موشک دیگر را نیز رهگیری کرد.

به ادعای سنتکوم، کشتی کانتینری Maersk Hangzhou که با پرچم سنگاپور در حال حرکت بود و متعلق به دانمارک است، در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی گزارش داد که مورد حمله قرار گرفته است و درخواست کمک کرد. طبق بیانیه، این کشتی همچنان قابل دریانوردی است و گزارشی از جراحت در میان خدمه گزارش نشده است.

در بیانیه ادعا است: “کشتی‌های جنگی USS Graverly و USS Laboon به درخواست کمک پاسخ دادند و دو موشک بالستیک را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت کشتی‌ها شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کردند.”

غول کشتیرانی دانمارکی AP Moller-Maersk در اواسط دسامبر اعلام کرد که به دلیل حملات به کشتی‌های تجاری در منطقه، تمام حملات باربری خود را از طریق دریای سرخ متوقف خواهد کرد. با این حال، این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد دوباره به حمل و نقل از طریق این دریا بازگردد و این را به عملیات نگهبان رفاه (OPG) به رهبری ایالات متحده مرتبط دانست که قرار است امنیت عبور از این دریا را تضمین کند.

واشنگتن هفته گذشته از یک عملیات دریایی بین‌المللی برای تامین امنیت تجارت در این منطقه خبر داد، زیرا حملات انصارالله شرکت‌های کشتیرانی بزرگ را مجبور کرده است تا مسیرهای جایگزین را جستجو کنند که منجر به اختلال در زنجیره‌های تامین جهانی شده است. دریای سرخ دروازه ورودی کشتی‌هایی است که از کانال سوئز استفاده می‌کنند که حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود.

حمله روز شنبه یک روز پس از آن صورت گرفت که دانمارک اعلام کرد که قصد دارد با اعزام یک ناوچه در ماه آینده، به عملیات OPG به رهبری ایالات متحده بپیوندد.

انصارالله که بخش بزرگی از خاک یمن را کنترل می‌کنند، اعلام کردند که به عنوان پاسخ به حملات هوایی و زمینی اسرائیل در نوار غزه، به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل حمله خواهند کرد. طبق گفته سنتکوم، از ۱۹ نوامبر، ۲۳ کشتی در دریای سرخ مورد حمله یا مصادره قرار گرفته‌اند.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله ( در کشورهای و مطبوعات غربی و عربی به تحقیر فقط حوثی‌ها نامیده میشوند) هفته گذشته عملیات دریایی به رهبری ایالات متحده را محکوم کرد و گفت که این عملیات “بخشی جدایی‌ناپذیر از تجاوز علیه ملت فلسطین، نوار غزه و ملت و امت عرب و اسلام” است. به گزارش خبرگزاری سبا یمن، همچنین به این ائتلاف متهم شد که می‌خواهد “دریای سرخ را به نفع دولت اسرائیل نظامی کند.”

به گزارش خبرگزاری یمن، نیروهای مسلح یمن به دشمن آمریکایی درباره عواقب هرگونه تشدید تنش علیه یمن هشدار می دهند

نیروهای مسلح یمن به دشمن آمریکایی درباره عواقب هرگونه تشدید تنش علیه مردم یمن هشدار دادند.
سردار سرتیپ “یحیی سریع” سخنگوی رسمی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای مسلح یمن به دشمن آمریکایی نسبت به عواقب هرگونه تشدید تنش علیه کشور و مردم ما هشدار می‌دهند. همچنین به همه کشورها هشدار می دهد که آمریکایی ها به خواست مشارکت آنها در حفاظت از کشتی های دشمن صهیونیستی هستند.»
وی تاکید کرد كه نیروهای مسلح یمن در انجام وظایف و مسئولیت‌های دینی و ملی خود از هر اقدام لازم برای دفاع و مقابله با هرگونه تجاوز دریغ نخواهند کرد.
سردار سرتیپ سریع بر موضع قاطع و اصولی یمن در قبال مسئله فلسطین و ظلم به مردم فلسطین تاکید کرد و بدون توجه به تحولات و گستردگی چالش‌ها، تغییر نخواهد کرد.
نیروهای مسلح یمن از همه مردم ملت عربى واسلامى خواست تا در حمایت از فلسطین ظهور کنند و تجاوز آمریکا و اسرائیل به غزه را رد کنند.

هیچ نظری موجود نیست: