۱۴۰۲ دی ۴, دوشنبه

 

مرگبارترین شب غزه، ده ها نفر دیگر کشته شدند

در یکی از خونین‌ترین حملات جنگ غزه، شامگاه یکشنبه در بمباران اردوگاه المغازی غزه توسط اسرائیل ۷۸ نفر کشته شدند. بمباران های بی وقفه صبح روز دوشنبه ادامه یافته است و موجب کشتارهای بیشتری شده است؛ غریبانه ترین کریسمس در بیت لحم برگزار شد

خونین‌ترین حمله؛ در بمباران اردوگاه المغازی غزه توسط اسرائیل ۷۸ نفر کشته شدند

در یکی از خونین‌ترین حملات جنگ غزه، شامگاه یکشنبه در بمباران اردوگاه المغازی غزه توسط اسرائیل ۷۸ نفر کشته شدند. این در حالی است که مقامات اسرائیل اذعان کردند در پی کشته شدن ۱۵ سرباز در نبردها، «بهای بسیار سنگینی» پرداخت کرده‌اند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین شامگاه یکشنبه اعلام کرد تعداد کشته شدگان در مرکز نوار غزه به ۷۸ نفر افزایش یافت و احتمال افزایش این تعداد وجود دارد. القدره افزود: «آنچه در اردوگاه المغازی اتفاق می‌افتد، نسل‌کشی یک منطقه مسکونی پرجمعیت است.» در حالی که دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که در حال بررسی گزارش‌ها درباره حادثه اردوگاه المغازی است، جنبش حماس که نوار غزه را اداره می‌کند، در بیانیه‌ای این حمله هوایی را یک «قتل عام وحشتناک» توصیف کرد و آن را «جنایت جنگی جدید» خواند.
با فرا رسیدن شب کریسمس، به دلیل درگیری‌ها همچنان دود در آسمان غزه بلند می‌شد، سکوت بر شهر بیت لحم در کرانه باختری حاکم شد و جشن‌های تولد مسیح لغو شد.
هلال احمر فلسطین تصاویری از انتقال مجروحان اردوگاه مغازی به بیمارستان‌ها منتشر کرد. در بیانیه هلال احمر آمده است که هواپیماهای جنگی اسرائیل جاده‌های اصلی را بمباران می‌کنند و مانع از عبور آمبولانس‌ها و خودروهای اورژانس می‌شوند. به گفته پزشکان، در حمله هوایی اسرائیل به خان یونس در جنوب غزه هم هشت فلسطینی کشته شدند.
جشن‌های کریسمس در بیت لحم، شهر فلسطینی تحت اشغال اسرائیل در کرانه باختری هم لغو شد. بیت لحم جایی است که مسیحیان می‌گوید ۲۰۰۰ سال پیش عیسی مسیح در اصطبلی در آن منطقه به دنیا آمد. پاپ به همین مناسبت در مراسم عشای ربانی شب کریسمس در کلیسای سنت پیتر در رم گفت که «امشب، قلب ما در بیت لحم است، جایی که شاهزاده صلح بار دیگر با منطق بیهوده جنگ طرد می‌شود و با آتش اسلحه‌هایی که حتی امروز او را از یافتن جایی در جهان باز می‌دارند.»

ادامه بمباران و کشتار بی‌رویه؛ ۳۰ فلسطینی در مرکز و جنوب غزه کشته شدند

ارتش اسرائیل از بامداد دوشنبه ۴ دی همچنان به بمباران نوار غزه ادامه می‌دهد، آنهم در حالی که پس از شب غم‌انگیز میلاد مسیح برای فلسطینیان بیت‌لحم در کرانه باختری در آستانه سومین ماه این جنگ، اهالی نوار غزه با خطر واقعی بروز قحطی روبرو هستند. به گزارش العربیه، تا این‌لحظه هیچ ابتکاری در راستای برقراری آتش‌بس برای کاستن از درد و رنج کمرشکن مردم غزه که با وضعیت تراژیک انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند، در چشم‌انداز سیاسی مشاهده نمی‌شود.
به گزارش وزارت بهداشت فلسطین، تداوم بمباران نوار غزه در ساعات نخست دوشنبه به کشته‌شدن ۱۲ نفر در نزدیکی روستای کوچک زوایده (مرکز نوار) انجامید. در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است که در جریان بمباران خان‌یونس در جنوب نوار غزه نیز دست‌کم ۱۸ نفر کشته شدند.
اسرائیل حدود پنجاه حمله متوالی به مرکز نوار غزه انجام داد و آخر هفته، شاهد شمار زیاد کشته‌ها در نوار پرجمعیت غزه بود.

بیش از ۲۰ هزار کشته فلسطینی

بر اساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی وزارت بهداشت، در جریان بمباران اسرائیل که با تهاجم زمینی به نوار غزه همراه بود، حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر که غالبا زن، نوجوان و کودک هستند، کشته شدند و و بیشتر اهالی غزه با جمعیت ۲.۳ میلیونی، وادار به فرار از خانه‌هایشان شدند.
از سویی به‌رغم صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمعه مبنی بر ارسال «فوری» و «در مقیاس وسیع» کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، هنوزافزایش قابل توجهی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.
این در حالی است که میانجی‌های مصری و قطری، پس از وقفه هفت روزه درگیری‌ها در پایان نوامبر که به آزادی ۱۰۵ گروگان نزد حماس و ۲۴۰ اسیر فلسطینی و همچنین ورود کاروان‌های بزرگ کمک‌های بشردوستانه به غزه انجامید، درتلاشند تا در خصوص یک وقفه جدید، مذاکره کنند.
در این رابطه به‌گفته یک منبع آگاه جنبش جهاد، زیاد النخاله، دبیر کل این گروه در راس هیئتی وارد قاهره شد.

اسرائیل: جسد ۵ گروگان را در تونل‌های حماس پیدا کردیم

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد بقایای اجساد پنج گروگان اسرائیلی را که در زمان اسارت در دست گروه حماس کشته شده بودند، در یک شبکه تونل زیرزمینی در شمال نوار غزه پیدا کرده است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، به سوال درباره چگونگی مرگ این افراد پاسخ نداد و تنها با بیان اینکه تحقیقات در حال انجام است، گفت: «ما به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و سپس بسته به اینکه آنها موافق باشند یا نه مردم را در جریان خواهیم گذاشت.» این سه سرباز و دو غیرنظامی از جمله ۲۴۰ نفری بودند که توسط افراد مسلح حماس در جریان حمله ۷ اکتبر گروگان گرفته‌شده و به نوار غزه منتقل شده بودند. حماس پیشتر گفته بود که تعدادی از گروگان‌ها در گلوله‌باران غزه توسط اسرائیل کشته شده‌اند. این گروه همچنین گروگان‌ها را تهدید به اعدام کرده است.

کریسمس غم‌بار در بیت لحم

محوطه کلیسای مهد در بیت لحم که زادگاه عیسی مسیح شناخته می‌شود، بر خلاف کریسمس‌های قبل بسیار خلوت و دل‌مرده بود

کریسمس امسال، شهر بیت لحم بر خلاف سال‌های گذشته خالی از جهانگرد و زائرانی بود که معمولاً به مناسبت ولادت پیامبر مسیحیت به این شهر می‌آیند. بیت لحم که در ده کیلومتری بیت‌المقدس، در کرانۀ باختری قرار دارد، به خاطر جنگ غزه عزادار است.
حتی در روز ۲۴ دسامبر (سوم دی)، درخت کریسمس در بیت لحم دیده نمی‌شد و چراغانی بر خلاف سالهای گذشته بسیار محدود بود. اما غیرعادی‌تر از همیشه، جمعیت بسیار اندکی بود که در اطراف کلیسای مهد حضور یافت. این بنا که یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای مسیحیت به شمار می‌آید بر محلی بنا شده که به عنوان آرامگاه عیسی شناخته می‌شود.
هرسال در نیم‌شب کریسمس مراسم نیایشی در کلیسای مهد برگزار می‌شود که معمولاً شاهد حضور هزاران نفر در درون کلیسا و محوطۀ اطراف است. اما امسال اکثر مراسم عید کریسمس در بیت لحم و بیت‌المقدس از سوی شهرداری‌ها لغو شد.

به جای بازسازی سنتی که صحنۀ میلاد مسیح را در اصطبل نشان می‌دهد، امسال در میدان اصلی بیت لحم چیدمانی با اشاره به جنگ غزه ساخته شد
به جای بازسازی سنتی که صحنۀ میلاد مسیح را در اصطبل نشان می‌دهد، امسال در میدان اصلی بیت لحم چیدمانی با اشاره به جنگ غزه ساخته شد AP – Leo Correa

خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که در کنار میدان اصلی بیت لحم، یک بَنر بزرگ با این متن نصب شده: «نسل‌کشی را متوقف کنید؛ جا به‌جایی جمعیت را متوقف کنید؛ محاصره (غزه) را پایان دهید!»
در کرانۀ باختری نزدیک به ۴٠هزار مسیحی زندگی می‌کنند. اما در غزه که قبل از جنگ زیر حکومت سازمان حماس قرار داشت شمار مسیحیان بسیار اندک است. جمعیت دو میلیونی نوار غزه تا پیش از جنگ نزدیک به ۲هزار مسیحی را در بر می‌گرفت.
هفتۀ گذشته، یک مادر و دختر مسیحی بر صحن تنها کلیسای غزه به ضرب گلولۀ نیروهای اسرائیلی کشته شدند. این خبر واکنش پاپ فرانسیس را به دنبال داشت که از کشته شدن «غیرنظامیان بی‌دفاع» سخت انتقاد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: