۱۴۰۲ دی ۵, سه‌شنبه

 

تردد کشتیهای غیر اسرائیلی در دریای سرخ عادی میشود

مرسک پس از استقرار ائتلاف به رهبری ایالات متحده، حمل و نقل دریایی در دریای سرخ را از سر خواهد گرفت.

حملات انصارالله در دریای سرخ نگرانی‌ها را در مورد افزایش هزینه‌های حمل و نقل برانگیخته است.

دومین شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان اعلام کرد که پس از توقف فعالیت‌های خود در این منطقه به دلیل حملات انصارالله، مجدداً کشتیرانی در دریای سرخ را از سر خواهد گرفت.

مرسک روز یکشنبه اعلام کرد که کشتی‌های آن مجدداً به حرکت خواهند افتاد زیرا یک نیروی چند ملیتی به رهبری ایالات متحده به این منطقه اعزام شده است که امنیت بیشتری را در دریا فراهم می‌کند.

مرسک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این تاییدیه را دریافت کردیم که ابتکار امنیتی چند ملیتی عملیات پاسداری از رفاه (OPG) که قبلاً اعلام شده بود، اکنون راه اندازی و به کار گرفته شده است تا تردد دریایی از طریق دریای سرخ و خلیج عدن را امکان پذیر سازد و مجدداً از کانال سوئز به عنوان دروازه بین آسیا و اروپا استفاده شود.»

ایالات متحده هفته گذشته این نیروی چند ملیتی را در پاسخ به سلسله حملات موشکی و پهپادی انصارالله اعلام کرد که این سازمان آن‌ها را به عنوان پاسخ به تجاوز اسرائیل در غزه توصیف کرد.

به گفته ایالات متحده، انصارالله بیش از ۱۰۰ حمله با پهپاد و موشک به ۱۰ کشتی تجاری اسرائیلی و وابسته به اسرائیل و به مقصد بنادر اسرائیلی در دریای سرخ انجام داده‌اند که منجر به اختلال در جریان تجارت جهانی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل شده است، به ویژه برای کشتی‌های کانتینری که کالاها را بین اروپا و آسیا حمل می‌کنند.
البته انصارالله قبلا هم گفته بود که فقط به کشتی های اسرائیلی یا به مقصد اسرائیل حمله خواهد کرد و تردد دیگر کشتی ها در دریای سرخ بلامانع است. اما شرکت های کشتیرانی از ترس قیمت بالای بیمه از کشتیرانی امتناع میکردند.
دریای سرخ بین تنگه باب المندب در جنوب و کانال سوئز در شمال قرار دارد. این دریا ۱۲ درصد تجارت جهانی را شامل می‌شود که ۳۰ درصد از کل ترافیک کشتی‌های کانتینری را تشکیل می‌دهد.

کشتی‌هایی که از دریای سرخ اجتناب می‌کنند، مجبور به طی مسیر طولانی‌تر دور از آفریقا به دور از دماغه امید نیک هستند.

حملات انصارالله باعث احیای ارزش سهام کشتی‌ها شد

مدت زمان طولانی‌تر سفر به افزایش نرخ‌های حمل و نقل منجر شد که طبق پلتفرم رزرو و پرداخت حمل و نقل Freightos در این ماه ۴۴ درصد افزایش یافته و به ۲۴۱۳ دلار رسیده است.

اگرچه انصارالله اعلام کردند که تنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهند، اما ادعا شد برخی از کشتی‌هایی که ارتباطی با اسرائیل ندارند نیز مورد اصابت قرار گرفتند که سندی برای این ادعا ارائه نشد. حملات انصارالله به دلیل مدت زمان طولانی‌تر سفر، منجر به افزایش کلی قیمت سهام شرکت‌های حمل و نقل کانتینری شد.

آخرین بار که عبور از دریای سرخ به دلیل درگیری اسرائیل و فلسطین به طور جدی مختل شد، در جریان جنگ ۱۹۶۷ بود که مصر کانال سوئز را بست و آن را تا هشت سال بعد، در سال ۱۹۷۵، مجدداً باز نکرد.

هیچ نظری موجود نیست: