۱۴۰۲ دی ۱۰, یکشنبه

 

وزارت امور خارجه روسیه وعده پاسخ “متقارن” به مصادره اموال روسیه را می دهد



یک دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری ریا نووستی در این هفته اعلام کرد که مسکو برای تمام تحولات مربوط به اموال روسیه که در غرب مسدود شده است آماده است. ما همچنان آماده گفت‌وگو هستیم، اما در صورت مصادره روسیه به طور همسان عمل خواهیم کرد.

دیمیتری بیریچفسکی، مدیر بخش همکاری اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ریا نووستی گفت که مسکو به طور متقارن عمل خواهد کرد اگر غرب اموال روسیه را مصادره کند.

ریا نووستی این اظهارات را از این دیپلمات در روز شنبه نقل کرد:

“من در مورد مبالغ خاص صحبت نمی کنم (این موضوع بر عهده وزارت دارایی و بانک روسیه است)، اما حجم پول هایی که ممکن است از اقدامات اقتصادی تلافی جویانه ما آسیب ببینند قابل توجه است.”

بیریچفسکی همچنین تاکید کرد که مسکو برای همه سناریوهای برخورد غرب با اموال روسیه که مسدود شده است آماده است. این دیپلمات یادآور شد که مسکو یک مدل مبادله دارایی هایی که در روسیه متعلق به دولت ها و افراد غربی است با اموال روسیه در خارج از کشور را پیشنهاد کرده است که عادلانه و برای هر دو طرف مفید است. با این حال، اجرای این راه حل مستلزم آمادگی همه طرفین است. با توجه به موضع ضد روسی غرب و اعمال تحریم های یکجانبه جدید، بیهوده است که سعی کنیم واکنش مقامات کشورهای خارجی را که شهروندان آنها ممکن است در چنین مبادله ای شرکت کنند، حدس بزنیم.”

بیریچفسکی تاکید کرد که طرف روسی همچنان برای گفت و گو باز است اگر کشورهای غربی برای آن آماده باشند. سیگنال هایی که از ایالات متحده و اتحادیه اروپا دریافت می شود در این مورد چندان خوش بینانه نیست:
در بروکسل همچنان تلاش می‌شود تا مبنایی قانونی برای مصادره سود سرمایه‌گذاری از دارایی‌های مسدود شده ما ایجاد شود. اگر به اطلاعات منظمی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود اعتماد داشته باشید، واشنگتن ظاهراً فرمول جدیدی را ابداع کرده و به طور فعال آن را تبلیغ می‌کند تا بتواند خود را به عنوان قربانی عملیات ویژه روسیه معرفی کند و ذخایر دولتی کشور ما را مصادره کند.”

به نظر او، مهم نیست که این منابع در چه حجمی و برای چه چیزی استفاده شوند – برای حمایت نظامی از اوکراین یا برای پر کردن سوراخ‌های بودجه‌های غربی که به طور مزمن کسری دارند. در هر صورت، این یک سرقت از اموال روسیه خواهد بود.

روز پنجشنبه، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابعی بدون نام گفت که آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتحادیه اروپا همچنان نگرانی‌هایی در مورد برنامه‌های ایالات متحده برای مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار دارند، زیرا آنها معتقدند که ابتدا باید مشروعیت چنین اقدامی را به دقت بررسی کنند.

همچنین در هفته گذشته، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در کاخ سفید، جان کیربی، اعلام کرد که ایالات متحده معتقد است که صحبت در مورد امکان استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت از اوکراین زودهنگام است.

کرملین اعلام کرد که تصویب چنین تصمیماتی “گام دیگری در نقض همه قوانین و هنجارهای حقوق بین‌الملل” است. وزارت امور خارجه روسیه، مصادره دارایی‌های روسیه در اروپا را سرقت خواند و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا نه تنها به دنبال پول‌های افراد خصوصی، بلکه به دنبال اموال دولتی نیز است.

اتحادیه اروپا و کشورهای گروه ۷ از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، تقریباً نیمی از ذخایر ارزی روسیه به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد یورو را مسدود کرده‌اند. حدود ۲۰۰ میلیارد یورو توسط اتحادیه اروپا مسدود شده است، عمدتاً در حساب‌های شرکت بلژیکی Euroclear، که یکی از بزرگترین سیستم‌های تسویه و تسویه حساب در جهان است. Euroclear در پایان اکتبر اعلام کرد که تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود سه میلیارد یورو سود برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های روسیه که تحت تحریم قرار گرفته‌اند، دریافت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: