۱۴۰۲ دی ۶, چهارشنبه

 

سربازان وظیفه اوکراینی ممکن است از حقوق اولیه و اساسی محروم شوند


قانونگذاران اوکراین در حال بررسی قوانین جدید بسیج هستند که به سربازان وظیفه با مجازات های سنگین تهدید می کند و ممکن است سن اعزام را کاهش دهد.

در صورتی که این لایحه ۷۳ صفحه ای توسط رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی امضا شود، سن حداقل اعزام از ۲۷ به ۲۵ سال کاهش می یابد.

اوکراینی هایی که تعهدات سربازی خود را نقض کنند، در زمینه های متعددی از حقوق خود محروم خواهند شد، از جمله کاهش مزایای اجتماعی، ممنوعیت رانندگی یا گرفتن گواهینامه رانندگی، ممنوعیت دریافت وام یا انجام معاملات املاک و همچنین ممنوعیت خروج از کشور. این محدودیتی است که از نظر فنی قبلاً وجود دارد.

این لایحه روز دوشنبه به پارلمان اوکراین ارائه شد و متن کامل آن روز سه شنبه منتشر شد. رستم عمروف، وزیر دفاع، که یک توضیح قانونی در مورد ضرورت تغییرات را به طور قانونی اضافه کرد، ادعا کرد که این تغییرات “به تعداد زیادی از شهروندان که می خواهند حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را دفاع کنند” پاسخ می دهد.

در چارچوب بسیج اعلام شده – که از زمان آغاز خصومت ها با روسیه در سال گذشته در اوکراین در حال اجرا است – شهروندان واجد شرایط موظفند ظرف ۶۰ روز به مراکز اعزام مراجعه کنند تا تحت معاینه پزشکی قرار گیرند و در یک سرویس الکترونیکی دولتی ثبت نام کنند.

سیستم فعلی مستلزم این است که مقامات افراد واجد شرایط را شناسایی کرده و به صورت شخصی احضار کنند، بنابراین افراد می توانند با پنهان شدن یا فرار از سربازان وظیفه از اعزام خودداری کنند. لایحه جدید به پلیس و همچنین مقامات شهری و محلی اختیار می دهد تا بسیج را اجرا کنند، که در حال حاضر وظیفه ارتش است.

علاوه بر این، خدمت سربازی اجباری سالانه لغو خواهد شد، به طوری که در زمان صلح تنها سربازان حرفه ای و افسران در ارتش دائمی خواهند بود. در عوض، بزرگسالان اوکراینی باید قبل از رسیدن به ۲۵ سالگی، آموزش نظامی پایه ای تا سه ماهه را بگذرانند.

علاوه بر این، “توانایی نظامی جزئی” – یک وضعیت پزشکی که می تواند به افراد دارای معلولیت های خاص اعطا شود – نیز به گذشته خواهد پیوست. شرایطی که این وضعیت را توجیه می کند شامل فقدان یک چشم یا یک پا، فقدان یک کلیه یا مثانه یا کمبود رشد است که منجر به قد کمتر از ۱۳۰ سانتی متر می شود، به گزارش رسانه های اوکراینی.

سربازان “کم توان” باید وظایفی را دریافت کنند که با توانایی های آنها مطابقت داشته باشد، اگرچه این امر در عمل متفاوت است، همانطور که گزارش های رسانه ای نشان می دهد. اگر این لایحه تصویب شود، آنها توسط پزشکان نظامی مجدداً معاینه خواهند شد.

این سند مزایای خاصی را برای نظامیان در نظر گرفته است، مانند تسهیلات برای اسیران جنگی سابق، و جزئیات مربوط به معافیت گروه های خاصی از بسیج را شامل می شود، از جمله برخی دانشجویان و مقامات و زنان باردار که در غیر این صورت برای خدمت سربازی واجد شرایط هستند.

اوایل این ماه، زلنسکی اعلام کرد که ارتش اوکراین قصد دارد تا نیم میلیون نفر را برای تقویت نیروهای خود بسیج کند. روسیه ادعا می کند که نیروهای کی‌یف در این درگیری که نزدیک به دو سال به طول انجامیده است، بیش از ۳۸۳ هزار کشته داشته اند.

هیچ نظری موجود نیست: