۱۴۰۲ دی ۳, یکشنبه

 

اسپانیا عملیات ضد یمنی را وتو کرد.



پس از وتوی سانچز برای ورود اتحادیه اروپا به گروه ضربت ضد یمن، بایدن تلاش می کند اسپانیا را مهار کند.

دولت جدید مادرید به طرح های پنتاگون برای ائتلاف جدید برای محافظت از کشتی های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ ضربه زده است.

کرادل

رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، در تاریخ ۲۲ دسامبر با همتای اسپانیایی خود، پدرو سانچز، در مورد روابط دوجانبه و “وضعیت غم‌انگیز” غزه گفتگو کرد.

در گزارش کاخ سفید از این گفتگو آمده است که “همکاران ناتو بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه تأکید کردند. این امر شامل محکومیت حملات مداوم [یمن] به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ نیز می‌شود.”

با این حال، در بیانیه‌های رسمی، نقش اسپانیا در عملیات محافظت از رفاه (Prosperity Guardian) که اخیراً اعلام شد، ذکر نشده است. بر اساس گزارش رسانه‌های اسپانیایی، دفتر سانچز به نمایندگی مادرید در بروکسل دستور داده است که به مشارکت واحدهای نیروی دریایی اتحادیه اروپا در ائتلاف ضدیمن وتو کند.

در جریان یک جلسه اضطراری گروه کاری مشاوران امور خارجه اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه – که به درخواست جوزپ بورل، عالی‌ترین مقام اتحادیه اروپا، برگزار شد تا حمایت از “امنیت دریایی در اقیانوس هند و دریای سرخ” را بررسی کند – مادرید به این پیشنهاد رأی منفی داد که از سوی منابع آگاه به عنوان یک پاسخ “نه! سخت و سیاسی” به بورل توصیف شد.

به گزارش مجله خبری مادرید El Cofidencial، نخست‌وزیر اسپانیا روز چهارشنبه از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی بورل و ناوبد ایگناسیو ویلاگونسا سرانو، فرمانده کنونی “عملیات آتلانتیس” – نام جدید نیروی دریایی اتحادیه اروپا (EU NAVFOR) سومالی، یک عملیات نظامی برای مبارزه با دزدی دریایی در شاخ آفریقا و اقیانوس هند غربی – از مشارکت اسپانیا در ائتلاف به رهبری ایالات متحده در دریای سرخ مطلع شد.

وقتی او فهمید که بروکسل و واشنگتن مادرید را در این “ائتلاف داوطلبان” جدید قرار داده‌اند، سانچز دستور داد که نمایندگان اسپانیایی در اتحادیه اروپا “در اولین فرصت” به مشارکت بلوک وتو کنند.
“عقب‌نشینی از بروکسل معادل نوعی بی‌اعتبار کردن تصمیمات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع [اسپانیا] است”، به گزارش ال کوفیدنسال، زیرا وزیر دفاع اسپانیا، مارگاریتا روبلس، پیش از این “بر این اصرار داشت که اسپانیا به طور یکجانبه در طرح ایالات متحده مشارکت نخواهد کرد، بلکه می‌تواند از طریق ناتو یا اتحادیه اروپا این کار را انجام دهد”.

“چتر آتلانتیس راه حل خواسته اسپانیا بود”، روزنامه محافظه‌کار روزانه تأکید می‌کند.

به گزارش رسانه‌ها، تغییر ناگهانی موضع مادرید همچنین با نارضایتی در داخل مجلس نمایندگان – به رهبری حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) – از اعلام عملیات محافظت از رفاه توسط وزیر دفاع ایالات متحده، لوئید آستین، مرتبط است.

“عملیات محافظت از رفاه چندین کشور را گرد هم می‌آورد، از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا، تا به طور مشترک چالش‌های امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن را برطرف کنند”، به گفته یک بیانیه منتشر شده در تاریخ ۱۸ دسامبر توسط رئیس ستاد جنگ ایالات متحده.

روزنامه ال موندو روز جمعه گزارش داد، به گفته منابع آگاه که با ال موندو صحبت کردند، وتو اسپانیا در روز پنجشنبه مقامات اتحادیه اروپا را “شگفت‌زده” کرد، زیرا به نظر می‌رسد که موضع رسمی اسپانیا در این هفته بارها تغییر کرده است. “دلیل وتو این است که ‘اسپانیا نظر خود را تغییر داده است’ زیرا [کنگره به رهبری PSOE] با عملیاتی به رهبری ایالات متحده احساس راحتی نمی‌کند”.

“آتلانتیس بخشی از [عملیات محافظت از رفاه] نخواهد بود، اما بدیهی است که هر دو ماموریت هدف مشابهی را دنبال خواهند کرد که برای همه مفید خواهد بود”، منابع اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به خبرگزاری اروپا پریس گفتند و به این ترتیب به نظر می‌رسید که بروکسل قصد دارد تلاش خود را برای پیوستن به ائتلاف به رهبری ایالات متحده برای حمایت از اسرائیل ادامه دهد.

پنجشنبه، پنتاگون اعلام کرد که “بیش از ۲۰ کشور” موافقت کرده‌اند که در عملیات محافظت از رفاه شرکت کنند که قرار است حملات نیروهای یمنی به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را برای حمایت از نوار غزه دفع کند.

هیچ نظری موجود نیست: