۱۴۰۲ دی ۱, جمعه

 

درافتادن با انصارالله هم گران است و هم راه حل قطعی ندارد.

میدل ایست آی

کرادل

ترجمه حمید علوی



تانکرهای غیر غربی که با نرخ «بالاتر از میانگین» در دریای سرخ ترانزیت می کنند.

نفتکش‌های حامل نفت روسیه و کشورهای عربی بدون مانع از طریق دریای سرخ در حال حرکت هستند، زیرا کارشناسان می‌گویند یمن «توانایی پیچیده‌ای» برای شناسایی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل نشان داده است.


تعداد تانکرهای غیر غربی که نفت و گاز مایع (LNG) را در دریای سرخ حمل می‌کنند، از زمانی که نیروهای یمنی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار داده‌اند، به شدت افزایش یافته است، طبق داده‌های MarineTraffic که توسط میدل ایست آی (MEE) تجزیه و تحلیل شده است.

در تاریخ ۱۹ دسامبر، حداقل ۱۲ کشتی نفت و گاز مایع و ۱۸۲ کشتی نفتی در این مسیر حیاتی دریایی قرار داشتند، که بالاتر از میانگین قبل از شروع حملات یمنی است.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر شرکت داده‌های کالایی Kpler، به میدل ایست آی گفت: “انصارالله بسیار هوشمندانه و با درایت و دقت رفتار کرده که تصمیم گرفته تانکرهای نفتی غیر غربی را هدف قرار ندهند. کشتی‌های نفتی زیادی از عربستان سعودی، عراق و روسیه در دریای سرخ وجود دارند، و [انصارالله] حتی یک مورد را هم هدف قرار نداده‌اند.”

همین “محدودیت” همچنین به حفظ ثبات بازارهای جهانی نفت کمک کرده است: قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در تاریخ ۲۰ دسامبر، دو روز پس از اعلام تشکیل ائتلاف دریایی توسط ایالات متحده برای محافظت از منافع اسرائیل در دریای سرخ، کمتر از دو درصد افزایش یافت.

اگرچه صنعاء از تهدید حملات به محموله‌های روسی، عراقی، عربستان سعودی، اماراتی و قطری خودداری می‌کند، اما تهدیدات آنها علیه کشتی‌هایی که با اسرائیل مرتبط هستند، برخی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان را مجبور کرده است که فعالیت خود را در این مسیر حیاتی دریایی متوقف کنند.

کوری رانسلم، مدیر عامل شرکت بریتانیایی Dryad Global که در زمینه مشاوره و امنیت در برابر ریسک‌های کشتیرانی تخصص دارد، این هفته به رویترز گفت: “تعدادی از شرکت‌های کشتیرانی جهانی در حال دور زدن آفریقا یا تعطیلی کامل فعالیت در این منطقه هستند. اگر تلاش‌های [ائتلاف به رهبری ایالات متحده] موثر نباشد، انتظار داریم که شرکت‌های کشتیرانی بیشتری از این مسیر دور بزنند.”

یک منبع دیگر از صنعت کشتیرانی به این خبرگزاری گفت: “آیا آنها کاری جز شکار موشک‌ها از آسمان انجام خواهند داد؟ اگر این همه چیز باشد، آیا امنیت مورد نیاز شرکت‌های کشتیرانی را فراهم خواهد کرد؟ ما هنوز نمی‌دانیم.”

روز سه‌شنبه، پولیتیکو فاش کرد که مقامات پنتاگون از هزینه‌های بالای دفاعی در برابر پهپادهای ساخت داخل یمن نگران هستند. مقامات وزارت دفاع به این روزنامه مستقر در واشنگتن گفتند که ساخت پهپادهای یمنی حدود ۲۰۰۰ دلار هزینه دارد، در حالی که مهمات مورد استفاده برای سرنگونی آنها بین ۱ تا ۴.۳ میلیون دلار هزینه دارد.

از زمان آغاز عملیات‌های طرفدار فلسطینی در یمن در اواسط نوامبر، نیروهای واشنگتن حداقل ۳۸ پهپاد را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرده‌اند.

اگرچه ایالات متحده اعلام کرده است که حداقل نه کشور دیگر در عملیات موسوم به “عملیات محافظت از رفاه” برای مقابله با یمن شرکت خواهند کرد، انتظار می‌رود که بخش عمده عملیات‌های نظامی توسط کشتی‌های جنگی ایالات متحده انجام شود.

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش مقاومت یمن انصارالله، در سخنرانی تلویزیونی در تاریخ ۲۰ دسامبر گفت: “به همه کشورهایی که می‌خواهند ایالات متحده را برای اسرائیل بدست آورند، توصیه می‌کنم که به ائتلاف نظامی آنها نپیوندند و امنیت مسیرهای کشتیرانی خود را به نفع اسرائیل و ایالات متحده به خطر نیندازند. چرا باید این کار را انجام دهید؟”

او همچنین تأکید کرد که تنها کشتی‌هایی که با اسرائیل مرتبط هستند در دریای سرخ خطری ایجاد می‌کنند. “تنها واحدی که یمن هدف قرار می‌دهد، اسرائیل است […] حمل و نقل دریایی امن است، به جز برای کشتی‌های اسرائیلی. مواضع ما واضح و قاطع است. رنج مردم غزه را نمی‌توان نادیده گرفت.”

هیچ نظری موجود نیست: