۱۴۰۲ اسفند ۱, سه‌شنبه

 

مهلت دو هفته ای اسرائیل برای حمله به رفح

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه درخواست‌های فزاینده برای توقف حملات نظامی به غزه را رد کرد و متعهد شد که «کار را تمام کند». همزمان، یکی از اعضای کابینه جنگی اسرائیل تهدید کرد در صورتی که گروگان‌های باقی مانده اسرائیلی تا ماه رمضان آزاد نشوند به شهر جنوبی رفح حمله خواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، دولت اسرائیل هنوز به طور علنی درباره جدول زمانی حمله زمینی به رفح صحبت نکرده است، اما بنی‌ گانتس، یکی از اعضای سه نفره کابینه جنگ نتانیاهو، اظهارنظری کرده است که بر بیش از نیمی از جمعیت کل نوار غزه که هم اکنون در شهر رفح پناه گرفته‌اند تأثیرگذار خواهد بود، هرچند که آقای گانتس حرف آخر را در کابینه جنگی اسرائیل نمی‌زند.

بنی گانتس، وزیر سیار اسرائیلی روز یکشنبه ۱۸ فوریه گفت: «اگر تا ماه رمضان [حدودا ۱۰ مارس] گروگان‌های ما در خانه نباشند، جنگ تا منطقه رفح ادامه خواهد یافت.»

گانتس همچنین متعهد شد که ارتش این کشور تخلیه غیرنظامیان غزه را با هماهنگی ایالات متحده و مصر تسهیل خواهد کرد تا شمار تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

گانتس در جمع رهبران یهودی آمریکا در بیت‌ المقدس گفت: «خطاب به کسانی که می‌گویند خیلی گران تمام خواهد شد – من این را به وضوح می‌گویم: حماس یک انتخاب دارد. آن‌ها می‌توانند تسلیم شوند، گروگان ها را آزاد کنند و به این ترتیب ساکنان غزه می توانند عید مبارک رمضان را جشن بگیرند.»

گانتس متعهد شد که تا رسیدن به اهداف تعیین شده اسرائیل از جمله رفع تهدید حماس و همچنین حزب‌الله لبنان، بازگرداندن حدود ۱۳۰ گروگان باقی‌مانده و تعیین جایگزین به جای حماس در نوار غزه؛ اسرائیل به جنگ ادامه خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که عملیات زمینی در رفح برای از بین بردن گردان‌های باقی‌مانده حماس ضروری است و کسانی که می‌گویند اسرائیل باید از رفح دور بماند، اساساً خواستار شکست اسرائیل در جنگ هستند.

مذاکرات با هدف تأمین آتش‌بس و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در روزهای اخیر با شکست مواجه شده است، چرا که نتانیاهو خواسته‌های حماس را «توهم» خوانده و آن را رد کرده است.

طبق نظرسنجی‌های اخیر، مردم اسرائیل گانتس را مناسب‌ترین نامزد برای تصدی پست نخست‌وزیری بعدی می‌دانند و حزب متبوع او یعنی حزب «وحدت ملی» بسیار جلوتر از حزب متبوع نتانیاهو یعنی حزب «لیکود» است.

گانتس همچنین به رهبران یهودی گفت که با به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین مخالف است و پس از حمله ۷ اکتبر از جانب حماس، چنین اقدامی در راستای ثبات و صلح منطقه نیست.

یک نانوایی در رفح به تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۴ – آسوشیتدپرس

ضرب‌الاجل پیشنهادی برای حمله زمینی به رفح در حالی مطرح می‌شود که رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که پس از یورش نیروهای اسرائیلی به بیمارستان ناصر در شهر خان‌یونس، این مرکز درمانی مهم در جنوب غزه، «دیگر کار نمی کند.»

به گفته نهاد بهداشتی غزه، بیش از ۲۸ هزار فلسطینی در جنگ کشته شده‌اند. مشخص نیست که چه تعداد از این آمار جزء رزمنده‌های حماس هستند.

دولت خودگردان فلسطین: برای عضویت در سازمان ملل به اجازه نتانیاهو نیاز نداریم

وزارت خارجه فلسطین، یکشنبه ۲۹ بهمن در واکنش به تصمیم دولت اسرائیل مبنی بر رد به‌ رسمیت شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین، اعلام کرد که عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، نیازی به «مجوز یا اجازه» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ندارد.

به گزارش خبرگزاری «العالم‌العربی»، وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای افزود: «همه کشورها از جمله دولت آمریکا می‌توانند کشور فلسطین را بدون چنین مجوزی و بدون ارائه درخواست به نتانیاهو، چه از نظر حقوقی یا سیاسی، به‌رسمیت بشناسند».

در این بیانیه آمده است: «نتانیاهو نه تنها تشکیل کشور فلسطینی را رد می کند، بلکه با افزایش روند الحاق تدریجی کرانه باختری از جمله قدس شرقی، تعمیق و گسترش شهرک سازی در آن، جداکردن آن به شکل کامل از نواز عزه و همچنین جنگ نسل‌کشی علیه مردم ما با هدف خالی‌کردن سرزمین از ساکنان اصلی آن، هر روز شانس، تحقق عملی کشور فلسطین را از نابود می‌کند».

بیانیه حماس

جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم اسرائیل به منزله چالشی برای نظام بین‌الملل، تأییدی بر رفتار اسرائیل در سرپیچی از قوانین و مصوبات بین‌المللی، نادیده‌گرفتن حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس است.

این جنبش افزود: «سیاست اسرائیل از آغاز مذاکرات در بیش از ۳۰ سال پیش که مبتنی بر خرید زمان است، برای ربودن اراضی فلسطینی بیشتر، یهودی‌سازی آن و گسترش شهرک‌ها، تا تحمیل وضعیت دوفاکتو بر مردم فلسطینی و جهان، مستلزم تلاش جامعه جهانی برای شکستن این خودسری و بازی با حقوق مردم ما و سرنوشت منطقه است».

هیچ نظری موجود نیست: