۱۴۰۲ بهمن ۳۰, دوشنبه

 

عبور تدریجی ناتو از خط قرمز ورود به مناقشه روسیه و اوکراین

نیروهای اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2024
اشتراک
سرگئی رودسکوی معاون اول رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در مصاحبه‌ای اظهار کرد: نیروهای ناتو سامانه‌های دفاع هوایی، موشک‌های تاکتیکی و سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه را کنترل کرده و بخشی از نیروهای تهاجمی در اوکراین هستند.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی رودسکوی در این مصاحبه گفت، در صورتی که در آینده اوکراینی ها کمک‌های نظامی گسترده‌ای از غرب دریافت کنند، احتمال انجام یک ضدحمله دیگر از سوی اوکراین را نمی توان رد کرد. این اظهارات در حالی است که روسیه با عقب راندن نیروهای اوکراین از شهر آودیوکا، به یک پیروزی قابل توجه در جنگ دست یافت و به تعبیر ولادیمیر پوتین تصرف این شهر "یک پیروزی مهم" برای روسیه است. از سویی، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته، اگرچه این اتحادیه ظرفیت کافی تولید سلاح برای اوکراین دارد اما بودجه لازم برای انجام این کار را ندارد.
حیدرعلی شعبانف پژوهشگر روابط بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت، از قدیم هم می گویند که آنچه بلند است دیوار حاشاست. طبیعتا ناتو این ادعای روسیه مبنی بر حضور مزدوران ناتو در اوکراین را رد می کند. در ظاهر آنچه می بینیم عمدتا درگیری بین نیروهای دولتی اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در بخش شرقی این کشور است. ناتو مدعی است که تنها از اوکراین حمایت سیاسی و نظامی کرده، اما مستقیماً در جنگ مداخله نکرده است.
وی در ادامه گفت، اما مگر مزدور کیست؟ مزدورها اشخاصی هستند که در ازای دریافت پول توسط دولت یا سازمان خارجی برای جنگیدن در درگیریهای بیرون از خاک کشور خود بکار گرفته می شوند. مزدوران معمولاً با انگیزه منافع مالی و اغلب برای ارائه تخصص نظامی، پشتیبانی رزمی، یا خدمات امنیتی در مناطق درگیری نظامی حضور پیدا می کنند. اما در واقع تمام افسران ناتو که اکنون به ارتش اوکراین آموزش نظامی می دهند، یا متخصصانی که سامانه های موشکی را کارشناسی می کنند به نوعی مزدور به حساب می آیند.

شعبانف افزود، روسیه تا پیش از این ناتو را به حمایت و تسلیح نیروهای اوکراینی در درگیری در شرق اوکراین متهم کرده است. اکنون معاون اول رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه طبق اطلاعاتی جدیدی اعلام نموده که مزدورانی از ناتو مستقیماً در عملیات جنگی اوکراین مشارکت دارند، اگرچه همانطور که در ابتدا گفتم ناتو این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده است که حمایتش از اوکراین تنها مبنی بر کمک های سیاسی و بشردوستانه متمرکز است.
شعبانف گفت، به هر حال آنچه غیر قابل انکار است، اینکه کشورهای ناتو به ارتش اوکراین تجهیزات نظامی، آموزش پرسنل و حمایت سیاسی از نیروهای دولتی ارائه می دهد و در واقع علنی نیز است. تاکنون نیز روسیه به دفعات از ناتو به دلیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی از اوکراین انتقاد کرده و این ائتلاف را در آتش افروزی بیشتر و دامن زدن به مناقشه و تشدید تنش ها میان روسیه و اوکراین مقصر می داند.
حیدرعلی شعبانف در پایان افزود، اینکه آیا حمایت ناتو از اوکراین باعث طولانی شدن جنگ می شود، موضوع پیچیده ای است. به هر حال غرب گرایان اینگونه استدلال می کنند که حمایت ناتو از اوکراین، از جمله کمک نظامی و آموزش، به تقویت قابلیت های دفاعی این کشور مانع پیشروی بیشتر روسیه در خاک اوکراین می شود. از سوی دیگر، منتقدان این اقدام که حتی در میان غرب نیز بسیار زیاد هستند، استدلال می‌کنند که حمایت ناتو از اوکراین می‌تواند درگیریها را تشدید کند و واکنش شدیدتری را از سوی روسیه برانگیزد و به طور بالقوه جنگ را طولانی‌تر کند.
در واقع این منتقدان بر این باور هستند که راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای پایان دادن به درگیری میان این دو کشور است و هر گونه کمک نظامی ناتو می تواند تنش ها را تشدید کند و منجر به خشونت بیشتر شود. به هر حال مقامات روسیه به دفعات ایالات متحده را به خاطر مداخله در مناقشه ای که هیچ ارتباطی به آن ندارد و تنها باعث تشدید درگیری میان دو کشور همسایه شده است مورد نقد جدی قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست: