۱۴۰۲ اسفند ۱۰, پنجشنبه

 

مسکو: دفاع از منافع ساکنان جمهوری ترانس نیستریا مولداوی یکی از اولویت های روسیه است

وزارت خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
اشتراک
دفاع از منافع ساکنان جمهوری ترانس نیستریا مولداوی یکی از اولویت های روسیه است و تمام درخواست های تیراسپول توسط نهادهای مربوطه روسیه با دقت بررسی می شود.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را در وزارت خارجه روسیه ضمن تفسیر به تاس اعلام کرد و در مورد درخواست کمک مقامات جمهوری ترانس نیستریا از روسیه به دلیل فشار مولداوی اعلام کردند.
یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه گفت: "دفاع از منافع ساکنان ترانس نیستریا و هموطنانمان، یکی از اولویت ها است. تمام درخواست ها همیشه توسط نهادهای مربوطه روسیه با دقت بررسی می شود."
آنچه در مورد جمهوری “ترانس نیستریا” میدانیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
داده نمایی
جمهوری ترانس نیستریا در نقشه + داده نمایی
یادآور می شود بر اساس قطعنامه ای که امروز چهارشنبه توسط کنگره نمایندگان همه سطوح جمهوری به رسمیت شناخته نشده ترانس نیستریا مولداوی به تصویب رسید، ترانس نیستریا در رابطه با محاصره اقتصادی از سوی مولداوی از روسیه در خواست کمک کرده است.
این سند خاطرنشان می کند که جمهوری ترانس نیستریا مولداوی با چالش ها و تهدیدهای بی سابقه ای از اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه و نظامی-سیاسی مواجه است.
ترانس‌نیستریا، یا جمهوری پریدنستروویای مولداوی (PMR) یک جمهوری به رسمیت شناخته نشده است که کنار رود دنیستر در شرق مولداوی و در همسایگی با اوکراین قرار دارد.
ترانس نیستریا، که 60 درصد ساکنان آن روس و اوکراینی هستند، حتی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دنبال جدایی از مولداوی بود، زیرا می ترسید که این جمهوری در پی اوج گیری ناسیونالیسم به رومانی بپیوندد. در سال 1992، پس از تلاش نافرجام کیشینو برای حل این مشکل با زور، ترانس نیستریا عملاً به سرزمینی خارج از کنترل آن تبدیل شد. در سال 2006، یک همه پرسی در این جمهوری به رسمیت شناخته نشده برگزار شد که در آن 96.62 درصد از مردم به پیوستن به روسیه رای مثبت دادند. با این حال، در آن زمان هیچ تصمیمی از مسکو گرفته نشد.

هیچ نظری موجود نیست: