۱۴۰۲ اسفند ۳, پنجشنبه

 شکایت از بارزانی‌ها در آمریکا به اتهام قتل، شکنجه و آدم‌ربایی

دادگاهی در آمریکا مسعود بارزانی و دو پسرش را به 25 عنوان مجرمانه متهم کرده و از مسرور بارزانی خواسته است تا ظرف 21 روز در دادگاه حاضر شود.

قتل، نسل کشی، گروگان‌گیری، آدم‌ربایی، شکنجه، همکاری با گروههای تروریستی، جرائم مالی، خشونت‌های کورکورانه و بی رویه و آتش زدن اموال عمومی و ... این‌ها بخشی از 25 عنوان مجرمانه‌ای است که یک گروه حقوق بشری در آمریکا در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا علیه «مسعود بارزانی»، «مسرور بارزانی» و «ویسی بارزانی» اقامه دعوی کرده است.
به نوشته وبگاه «نیو عرب» گروه حقوق بشری «صندوق قربانیان اقلیم کردستان» در 30 ژانویه شکایت خود را تقدیم دادگاه کلمبیا کرد و این دادگاه نیز در 15 فوریه از «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر کردستان عراق خواسته تا ظرف 21 روز در صحن دادگاه حاضر شود.در جزئیات این شکایت که در قالب 327 صفحه تنظیم شده است، مواردی چون: قتل یک کارمند دولت آمریکا، ترور خبرنگارانی مانند «سردشت عثمان»، «ودات حسین» و «کاوا کرمیانی»، بستن دهان مخالفان و روزنامه‌نگاران، ربایش متهمین، تسهیل و گسترش اعمال مجرمانه، تلاش برای تحصیل مال نامشروع و آزار و اذیت شاکیان ذکر شده است.قتل «سردشت عثمان» در چهار می 2010 از جمله پرونده‌های پر سر و صدا علیه خاندان بارزانی است، خبرنگار و دانشجوی 23 ساله‌ای که ربوده و به قتل رسید و جسد او در شهر موصل پیدا شد.
با این حال این اولین بار نیست که علیه بارزانی‌ها در آمریکا شکایت می‌شود، سال گذشته نیز «شنیار انور حسن» از فعالان مدنی کُرد که تابعیت آمریکایی دارد، علیه «مسرور بارزانی» به اتهام «افتراء و تهمت» شکایت کرد و دادگاه آمریکا نیز از او خواست تا در صحن دادگاه حضور یابد. هرچند مسرور بارزانی اعتنایی به این حکم نکرد.
در این خصوص «ماکی راوند» از مخالفان تبعیدی منطقه کردستان عراق در آلمان که جزو دست‌اندرکاران این پرونده است، گفت: «هیچ متهمی نمی‌تواند از حضور در جلسات دادگاه طفره برود، چرا که برخی از متهمان تابعیت آمریکایی یا گرین کارت آمریکا را دارند».

هیچ نظری موجود نیست: