۱۴۰۲ اسفند ۱۰, پنجشنبه

 گزارش جهت‌دار رسانه غربی درباره ماهواره «پارس 1»

ساعتی بعد از انتشار خبر پرتاب ماهواره پارس ۱ ایران از پايگاه فضایی روسيه، خبرگزاری رویترز این موضوع را به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و مسکو ربط داد.

در شرایطی که تقویت روابط ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف ادامه دارد، یک رسانه غربی به بهانه گزارش درباره پرتاب ماهواره پارس 1 به این موضوع اشاره کرده است.امروز پنج‌شنبه دهم اسفند سال‌جاری، ماهواره پارس۱ توسط پرتابگر سايوز از پايگاه فضایی وستوچنی روسيه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد. پارس 1 ماهواره‌ای تحقیقاتی-سنجشی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. این ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.


رویترز با بیان اینکه ماهواره پارس 1 مجهز به سه دوربین است، به پرتاب آن توسط موشک سایوز روسی از پایگاه فضایی وستوچنی روسیه اشاره کرد.در گزارش این رسانه غربی آمده که پایگاه فضایی وستوچنی در منطقه آمور در شرق دور روسیه، نه چندان دور از مرز این کشور با چین و در فاصله حدود 1500 کیلومتری از بندر ولادی وستوک قرار دارد و در سال 2016 به بهره برداری رسید.رویترز در پایان گزارش خود نوشت که روسیه ماهواره خیام ایران را نیز در سال 2022 از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار فرستاد که این موضوع نشان دهنده «همکاری علمی عمیق‌تر بین دو کشور تحت تحریم آمریکا است».

هیچ نظری موجود نیست: