۱۴۰۲ اسفند ۱, سه‌شنبه

 

آمریکا در قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت، خواهان آتش بس موقت و عدم حمله اسرائیل به رفح شد

ایالات متحده پیش نویس قطعنامه جایگزین قطعنامه الجزایر به شورای امنیت سازمان ملل را پیشنهاد کرده است که مطابق گزارش رویترز، خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی بزرگ اسرائیل به رفح در جنوب غزه شده است.

واشنگتن تا کنون با به کار بردن کلمه آتش بس در هر اقدام و قطعنامه سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل و حماس مخالف بوده است، اما متن پیش نویس ایالات متحده همان زبانی است که جو بایدن گفت هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به کار برد.

شورای امنیت “بر حمایت خود از آتش‌بس موقت در غزه در اسرع وقت، بر اساس فرمول آزادی همه گروگان‌ها، تاکید می‌کند و خواستار رفع همه موانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در مقیاس است.”

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه گفت ایالات متحده “برنامه ای برای عجله” در رای گیری ندارد و قصد دارد برای مذاکرات زمان بگذارد.

متن پیش نویس ایالات متحده “تاکید می کند تحت شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد.”

پیش نویس قطعنامه ایالات متحده می گوید که چنین اقدامی “پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه ای خواهد داشت و تاکید می کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط فعلی نباید ادامه یابد.”
هنوز مشخص نیست که پیش نویس قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ نفره به رای گذاشته می شود یا خیر. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز دارد.

ایالات متحده این متن را پس از آن ارائه کرد که الجزایر خواستار رأی گیری شورا در روز سه شنبه در مورد پیش نویس قطعنامه خود شد که در آن آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل و حماس در خواست شده است لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، به سرعت اعلام کرده بود که این قطعنامه را وتو خواهد کرد.

الجزایر بیشتر از دو هفته پیش پیش نویس قطعنامه اولیه را ارائه کرده بود. اما توماس-گرینفیلد گفته بود که این متن می تواند «مذاکرات حساس» در مورد گروگان ها را به خطر بیندازد. ایالات متحده، مصر، اسرائیل و قطر به دنبال مذاکره برای توقف جنگ و آزادی گروگان‌های حماس هستند.

پیش نویس متن ایالات متحده درخواست های برخی از وزرای دولت اسرائیل برای مهاجرت شهرک نشینان یهودی به غزه را محکوم می کند و هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا ارضی در غزه را که ناقض قوانین بین المللی باشد رد می کند.این قطعنامه همچنین «هر گونه اقدام هر طرفی را که قلمرو غزه را به طور موقت یا دائمی کاهش دهد، از جمله از طریق ایجاد رسمی یا غیررسمی مناطق به اصطلاح حائل، و همچنین تخریب گسترده و منظم زیرساخت‌های غیرنظامی رد می‌کند. “

۲۶ عضو از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا خواستار «توقف بشردوستانه و فوری» درگیری‌ها در نوار غزه شدند

بیست وشش کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار «توقف بشردوستانه و فوری» درگیری‌ها در نوار غزه شدند. به گزارش یورو نیوز، این در خواست که از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها مجارستان با آن همراهی نکرده است در حالی مطرح شد که اسرائیل خود را برای انجام عملیات در جنوب نوار غزه و شهر رفح آماده می‌کند. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «توقف بشردوستانه و فوری» درگیری‌ها باید زمینه‌ساز برقراری آتش‌بس بادوام شود. وزرای خارجه ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا در جریان نشست خود در بروکسل در مورد جنگ غزه تبادل نظر کردند.

آنها همچنین از احتمال انجام عملیات اسرائیل در رفح به شدت ابراز نگرانی کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که وضعیت «فاجعه‌بار» در نوار غزه در صورت حمله اسرائیل به جنوب این باریکه می‌تواند «بدتر» شود. 

جوزپ بورل از اظهارنظر درباره موضع مجارستان و عدم همراهی بوداپست با دیگر کشورهای عضو در مورد جنگ غزه خودداری کرد. 

اسرائیل تهدید کرده است که عملیات در نوار غزه را در صورت عدم آزادی گروگان‌هایش در جریان ماه رمضان نیز ادامه خواهد داد. نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی ساکن نوار غزه در پی آغاز جنگ به جنوب این باریکه و شهر رفح گریخته‌اند.

بنا به آمار اعلام‌شده از سوی مقام‌های حماس از زمان آغاز جنگ تاکنون بیش از ۲۹ هزار نفر در نوار غزه کشته شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: