۱۴۰۲ اسفند ۹, چهارشنبه

 

واکنش های احتیاط آمیز طرف های متخاصم جنگ در غزه و میانجیگران نسبت به اظهارات بایدن

تازه

به دنبال سخنان خوش بینانه جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مورد آتش بس از روز دوشنبه، روز سه شنبه اسرائیل، حماس و همچنین میانجی‌های قطری در مورد خوش بینی پیرامون برقراری آتش‌بس در غزه هشدار دادند.

حماس می گوید در حال بررسی پیشنهادی است که هفته گذشته در مذاکرات با میانجیگران در پاریس مورد توافق اسرائیل قرار گرفت. این پیشنهاد آتش بس، شامل توقف نبردها به مدت ۴۰ روز است. از هر دو طرف این هفته هیئت هایی در قطر حضور دارند تا جزئیات را بررسی کنند. به گفته یک منبع نزدیک به مذاکرات، پیشنهاد پاریس باعث می‌شود حماس در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی، افزایش کمک‌های بشردوستانه به مناطق پرجمعیت و محاصره شده غزه و خروج نیروهای اسرائیلی، تعداد دیگری از گروگان‌ را آزاد کند. به گزارش رویترز به نظر می رسد این پیشنهاد خواسته اصلی حماس در جهت پایان دائمی جنگ و عقب نشینی اسرائیل از غزه را شامل نمی شود.

بایدن در اظهاراتی که در یک برنامه گفتگوی شبانه پخش شد، گفت اسرائیل با توقف جنگ در غزه برای ماه رمضان، ماه روزه مسلمانان، که از ۱۰ مارس آغاز می شود، موافقت کرده است. بایدن در برنامه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت: رمضان در راه است و اسرائیلی‌ها توافق کردند که در ماه رمضان فعالیت‌هایی انجام ندهند تا به ما زمان بدهند همه گروگان‌ها را آزاد کنیم.

اوایل روز دوشنبه، بایدن گفت امیدوار است توافق آتش بس تا ۴ مارس به نتیجه برسد: مشاور امنیت ملی به من اطلاع داد که توافق نزدیک است. هر چند هنوز قطعی نشده است. اما امیدوارم تا دوشنبه آینده به نتیجه برسد. ما آتش بس خواهیم داشت.

در یک بیانیه که دفتر نتان یاهو آن را به عنوان پاسخی به بایدن توصیف کرده بود، نخست وزیر اسرائیل اظهار کرد او در برابر “فشارهایی که برای پایان زودهنگام جنگ طراحی شده بود” مقاومت کرده است و به همین دلیل محبوبیت اسرائیل در میان آمریکایی‌ها را تضمین کرده است. او افزود: این به ما کمک خواهد کرد تا جنگ را تا پیروزی کامل ادامه دهیم.

پیش از این، تال هاینریش، سخنگوی دولت اسرائیل گفته بود هرگونه توافقی باید حماس را ملزم کند «خواسته های عجیب و غریب، در مداری دیگر، سیاره ای دیگر» را کنار بگذارد. وی افزود: “ما تمایل داریم. اما این سوال باقی می ماند که آیا حماس مایل است یا خیر.”

قطر که به عنوان میانجی اصلی عمل کرده، اعلام کرد هنوز پیشرفتی در توافقات حاصل نشده است. ماجد انصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: ما در مورد هیچ یک از موضوعاتی که مانع رسیدن به توافق می شود، توافق نهایی نداریم. امیدواریم که بتوانیم به نوعی توافق برسیم.»

دو مقام ارشد حماس به رویترز گفتند اظهارات بایدن زودرس به نظر می رسد. یکی از آنها گفت “هنوز شکاف های بزرگی وجود دارد که باید پر شود.” مسائل اولیه و اصلی آتش بس و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به وضوح در گفتگوها مورد تاکید قرار نگرفته که دستیابی به توافق را به تاخیر می اندازد.

حماس مدت‌هاست تاکید می کند تمام گروگان‌ها را تنها به عنوان بخشی از توافقی که به جنگ برای همیشه پایان دهد، آزاد خواهد کرد. اسرائیل گفته است تنها وقفه های موقت را در نظر خواهد گرفت و تا زمانی که حماس را ریشه کن نکند به جنگ پایان نخواهد داد.

پیش نویس پیشنهادی روی میز، یک آتش بس ۴۰ روزه است که طی آن حماس حدود ۴۰ گروگان – از جمله زنان، افراد زیر ۱۹ سال یا بالای ۵۰ سال و بیماران – را در برابر حدود ۴۰۰ زندانی فلسطینی، آزاد خواهد کرد و اسرائیل نیروهای خود را به خارج از مناطق مسکونی منتقل خواهد کرد. ساکنان غزه، به جز مردانی که در سن جنگ هستند، اجازه خواهند یافت به خانه های خود در مناطقی که قبلا سکونت داشته اند باز گردند و کمک ها از جمله تدارکات فوری مسکن افزایش خواهد یافت.

رحاب ردوان در رفح، جایی که بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه اکنون در لبه جنوبی آن پناه گرفته اند، از چشم انداز آتش بس موقت که منجر به شروع مجدد جنگ شود، نگران است. تنها آتش بس جنگ تا کنون در ماه نوامبر پس از یک هفته پایان یافت. ردوان که از خانه خود در خان یونس گریخته و اکنون در چادری در کنار جاده در این منطقه زندگی می کند، به رویترز می گوید: “ما امیدواریم که آتش بس دائمی باشد. ما نمی خواهیم به جنگ بازگردیم زیرا جنگ پس از اولین آتش بس ما را داغان و خانه هایمان را ویران کرد.”

لیست شیندلر سال ۲۰۲۴

در اسرائیل نیز نگرانی درباره توافقی که تمام گروگان‌ها را به خانه نیاورد، وجود دارد. اکثر گروگان‌های حاضر، مردان اسرائیلی در سن جنگ هستند، حماس در طول آتش‌بس کوتاه نوامبر، بیش از ۱۰۰ زن، کودک و خارجی را آزاد کرد.

شلی شم‌توو، که پسر ۲۱ ساله‌اش اومر در تاریخ ۷ اکتبر در یک جشنواره موسیقی توسط مردان مسلح به گروگان گرفته شد می گوید: “مذاکره کنندگان باید بر روی آزادی همه گروگان ها اصرار داشته باشند.” او به شبکه ۱۳ اسرائیل گفت: “این یک وضعیت ناعادلانه است. من همیشه می‌گویم این «لیست شیندلر» سال ۲۰۲۴ است”، “کی در لیست قرار می‌گیرد؟ چه قدر احتمال دارد پسر من در لیست قرار گیرد؟

هیچ نظری موجود نیست: