۱۴۰۲ اسفند ۲, چهارشنبه

 

حامیان آسانژ برای دومین روز در مقابل دادگاه لندن تظاهرات کردند

حامیان آسانژ برای دومین روز در مقابل دادگاه لندن تظاهرات کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2024
اشتراک
تجمعی در حمایت از جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس، برای دومین روز در مقابل دادگاه عالی لندن برگزار می شود، جایی که قرار است جلسه دو روزه رسیدگی به پرونده استرداد وی امروز به پایان برسد.
به گزارش اسپوتنیک، دادگاه عالی لندن روز سه شنبه یک جلسه استماع دو روزه را آغاز کرد تا مشخص شود جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، این فرصت را خواهد داشت که به اعتراض درباره تصمیم استرداد وی به آمریکا در دادگاه های بریتانیا ادامه دهد یا خیر.
روی پوسترهای فعالان حامی بنیانگذار ویکی لیکس نوشته شده بود: "آسانژ را آزاد کنید. روزنامه نگاری جرم نیست"، "آسانژ را آزاد کنید، بدون استرداد"، "آسانژ را مسترد نکنید."
روز قبل همچنین تجمعی در حمایت از آزادی جولیان آسانژ نیز در پاریس برگزار شد که صدها نفر در آن شرکت کردند.
آسانژ با 18 اتهام جنایی روبرو است که در مجموع با 175 سال زندان در ایالات متحده در ارتباط با افشای بزرگترین مجموعه اطلاعات سری و طبقه بندی شده در تاریخ این کشور روبرو است. یکی از آخرین گزینه ها برای جلوگیری از انتقال وی به آمریکا می تواند شکایت به دادگاه حقوق بشر اروپا باشد.
جولیان آسانژ روزنامه‌نگار استرالیایی در سال 2006 در ارتباط با کارش در وب‌سایت ویکی لیکس که برای انتشار اسناد محرمانه تأسیس شده بود، به شهرت رسید. در سال 2010، این سایت یک فیلم ویدئویی محرمانه از ارتش ایالات متحده منتشر کرد که نشان می داد چگونه حداقل 18 غیرنظامی پس از حمله یک هلیکوپتر آمریکایی در بغداد در سال 2007 کشته شدند. در سال 2010، این سایت همچنین شروع به انتشار 250 هزار سند دیپلماتیک آمریکایی کرد. آسانژ از ژوئن 2012 به دلیل ترس از استرداد در سفارت اکوادور در لندن مخفی شده است. صبح روز 11 آوریل 2019، وی به درخواست ایالات متحده پس از اخراج از سفارت بازداشت شد و پس از آن در زندان بلمارش لندن حبس شد. در ژوئن 2022، پریتی پاتل، وزیر کشور وقت بریتانیا، پس از بررسی پرونده توسط دادگاه وست مینستر و دادگاه عالی لندن، استرداد بنیانگذار ویکی لیکس به ایالات متحده را تایید کرد. دادگاه‌های بریتانیا استرداد آسانژ ظالمانه یا ناعادلانه ندانستند.
در ژوئن 2023، آسانژ در تلاش برای به چالش کشیدن تصمیم قاضی جاناتان سویفت، که در هر هشت مورد درخواست تجدیدنظر وکلای روزنامه نگار علیه حکم استرداد او را رد کرد، آخرین درخواست تجدیدنظر را به دادگاه عالی لندن ارائه کرد.

هیچ نظری موجود نیست: