۱۴۰۲ اسفند ۶, یکشنبه

 

سرانجامِ اشتباهی که اوکراین مرتکب شد

 مذاکرات روسیه و اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2024
اشتراک
سیاستمدار ترکیه ای امتناع اوکراین از مذاکره در سال 2022 را اشتباه خواند.
به گزارش اسپوتنیک، آنور سل، رئیس کلوپ ترکی انجمن بین المللی دوستان کریمه، سیاستمدار ترکیه ای خودداری مقامات کی یف از مذاکره با روسیه در بهار سال 2022 برای حل مناقشه نظامی را اشتباهی مهلک خواند.
وی در ادامه افزود: « انجام عملیات نظامی ویژه برای تضمین امنیت ملی فدراسیون روسیه ضروری بود و اقدامات لازم امروز در حال انجام است. هیات‌های روسیه و اوکراین که در استانبول ملاقات کردند در واقع می‌توانستند به توافق مشترکی دست یابند. با این حال، اوکراینی‌ها که با سخنان شیرین بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا متقاعد به ادامه درگیری شده بودند، مرتکب اشتباهی مهلک شدند و مذاکرات را متوقف کردند».
وی تأکید کرد که عملیا ویژه روسیه در اوکراین کاملاً قانونی است و شروع آن با شرایط از قبل تعیین شده مرتبط است.
وی در ادامه افزود: "ایده هایی که پس از انقلاب نارنجی در اوکراین رواج یافت، تهدیدی جدی برای امنیت ملی روسیه است. لازم است آنچه را که از زمان یانوکوویچ، پاروشنکو و زلنسکی رخ داده است، به درستی ارزیابی کرد. امروز تمام جهان در اوکراین شاهد آن اسست که آنگلوساکسون ها به خاطر منافع ژئوپلیتیکی خود در جهان تا کجا پیش خواهند رفت و دست به چه نوع اقداماتی می زنند».
این سیاستمدار خاطرنشان کرد عملیات ویژه که در فوریه 2022 در اوکراین آغاز شد، عملیاتی علیه "تاریخ مصنوعی" تحمیل شده توسط رژیم کی یف است. نظریه هایی که مردم ساکن در منطقه با روس هااز یک قوم هستند، یک واقعیت تاریخی و قوم شناختی است.

گفتنی است، پیشتر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که روسیه پیش از این عملیات نظامی ویژه‌ را در اوکراین آغاز نکرد زیرا روی یکپارچگی شرکای خود و اجرای توافق‌نامه‌های مینسک حساب می‌کرد؛ مسکو نمی‌دانست که اروپایی‌ها قرار نیست آنها را اجرا کنند.
پوتین اضافه کرد: "از آنجا که ما روی صداقت شرکای خود حساب می کردیم، امیدوار بودیم توافقاتی که در مینسک حاصل شد، در نهایت توسط همه اجرا شود. ما بعداً متوجه وضعیت واقعی امور شدیم، زمانی که صدراعظم سابق آلمان و رئیس جمهور سابق فرانسه گفتند که قصد ندارند به این توافقات عمل کنند. اما ما این را نمی دانستیم، ما همچنان سعی کردیم آنها را اجرا کنیم، مهم نیست که آنها برای هر دو طرف چقدر دشوار بودند.
در آن زمان، وقتی این قراردادها را امضا کردم، با خودم فکر کردم: چگونه می توانیم مردم ساکن دونباس را متقاعد کنیم که با این توافق نامه ها موافقت کنند؟ رهبری فعلی اوکراین به زبان شخص اول اعلام کرد که از این توافقات مینسک چیزی نمی پسندد و تیم او، وزیر امور خارجه و شورای امنیت کشور گفتند: و ما هیچ چیزی را اجرا نخواهیم کرد.
معلوم شد که بی فایده است. جنگ ادامه دارد، مردم می میرند. و طبیعتاً در این شرایط، مردم دونباس با درخواست کمک به روسیه به عنوان ضامن رعایت همان قراردادهای مینسک روی آوردند. موضوع همین است و بس. و ما از ساز و کارهای های صلح آمیز به ساز و کارهایی با ماهیت نظامی منتقل شدیم. اما حتی در آن زمان نیز ما به دنبال پایان دادن به این درگیری به طور مسالمت آمیز بودیم و در استانبول بر روی پارامترهای توافقنامه صلح احتمالی به توافق رسیدیم."

هیچ نظری موجود نیست: