۱۴۰۲ اسفند ۸, سه‌شنبه

 

آمریکای لاتین علیه نسل کشی در غزه، داسیلوا در اسرائیل «عنصر نامطوب» اعلام شد

به دنبال اظهارات رئیس جمهوری برزیل که جنگ اسرائیل در غزه را نسل کشی خواند، مقامات اسرائیلی به تندی او را مورد حمله قرار داده و «عنصر نامطوب اعلام کرده اند». روسای جمهور و تعداد دیگری از مقامات آمریکای لاتین ضمن حمایت از داسیلوا، خواهان پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه مردم غزه شدند

داسیلوا: آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد یک «نسل‌کشی» است

رئیس‌جمهور برزیل جنگ اسرائیل در غزه را با «هولوکاست» مقایسه و اظهار داشت: آنچه در نوار غزه برای مردم فلسطین رخ می‌دهد، یک جنگ نیست بلکه یک نسل‌کشی است.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» روز یکشنبه در جریان سی و هفتمین اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، اسرائیل را به انجام «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم کرد و جنگ این رژیم در غزه را با اقدامات «آدولف هیتلر» برای نابودی یهودیان مقایسه کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل با بیان اینکه «این جنگ سربازان علیه سربازان نیست»، افزود: این جنگی میان ارتش بسیار آماده و زنان و کودکان است.

رئیس جمهوری کلمبیا: آنچه در در غزه می گذرد، نسل‌کشی است

«گوستاوو پترو» رئیس جمهوری کلمبیا از مواضع همتای برزیلی خود در قبال جنایات رژیم اسرائیل حمایت کرد و گفت آنچه که در غزه جریان دارد، نسل‌کشی است.

پترو سه‌شنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همبستگی کامل خودم را با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل اعلام می‌کنم. در غزه، نسل‌کشی جریان دارد و هزاران شهروند کودک، زن و سالخورده به طرز بزدلانه‌ای به قتل می‌رسند.

وی افزود: لولا فقط حقیقیت را بیان کرده است. باید از حقیقت دفاع شود، در غیر این صورت بربریت ما را نابود خواهد کرد. تمام منطقه باید فورا برای پایان داده به خشونت علیه فلسطین متحد شود.

ادورو: قتل‌عامم اسرائیل در غزه، همان است که هیتلر علیه یهودیان انجام داد

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با ابراز حمایت از همتای برزیلی خود در برابر جنگ لفظی اسرائیل، پایان دادن به «قتل عام در غزه» را خواستار شد و تاکید کرد: «آنچه دستگاه نظامی و جنایتکار اسرائیل انجام می‌دهد، همان کاری است که هیتلر علیه یهودیان انجام داد».

نیکلاس مادورو در سخنانی که از طریق شبکه تلویزیونی ملی این کشور پخش شد، از اظهارنظرهای لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل مبنی بر مقایسه نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه با واقعه هولوکاست حمایت کرد و در تایید وی گفت: همانطور که داسیلوا گفت، آنچه اسرائیل انجام می‌دهد، همان کاری است که هیتلر علیه یهودیان انجام داد؛ اینکه آن‌ها را آزار دهید، نابود کنید، ترور کنید، قتل عام کنید؛ و دیر یا زود بشریت، عدالت را در این قضیه اجرا خواهد کرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در سخنرانی خود از اسرائیل خواست تا به این درگیری پایان دهد.

وی گفت: ما به مردم یهود می‌گوییم «شما هستید که باید به این کشتار پایان دهید؛ یهودیان هم اکنون در نقاط مختلف جهان برای رد قتل عام اسرائیل قیام می‌کنند».

مادورو تاکید کرد که امروز «دستگاه نظامی و جنایتکار اسرائیل، از همان تامین مالی، حمایت و تشویقی برخوردار است که هیتلر در آن زمان برخوردار بود».

حمایت مورالس از داسیلوا: عنصر نامطلوب اعلام شدن از سوی اسرائیل امتیاز است

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی حمایت خود از رئیس‌جمهوری برزیل در برابر حمله‌های لفظی رژیم اسرائیل به دلیل «دفاع او از حیثیت و جان فلسطینی‌ها» را ابراز کرد و گفت: عنصر نامطلوب خوانده شدن از سوی رژیم نسل‌کش اسرائیل، امتیازی است که تعهد به صلح در برابر جامعه بین‌المللی را تایید می‌کند.

اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: ما همبستگی خود را با لولا داسیلوا (رئیس‌جمهوری برزیل) که به ناحق و برای دفاع از جان و حیثیت مردم فلسطین در برابر نسل‌کشی غزه توسط اسرائیل، «عنصر نامطلوب» خوانده شده است، اعلام می‌کنیم.

شیلی، اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی در غزه متهم کرد

پیش از این نماینده شیلی در دیوان بین‌المللی دادگستری، در جلسات این دادگاه که به مدت ۶ روز (تا هفت اسفند) ادامه داشت، اسرائیل را به نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی در جریان جنگ غزه متهم کرده بود.

خیمِنا فوئنتس (Ximena Fuentes) نماینده شیلی در دیوان بین‌المللی دادگستری در جریان جلسات این این نهاد گفت: شیلی معتقد است که اسرائیل، حق مسلم مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و سایر هنجارهای حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند.

وی با حضور در جلسه استماع بررسی اقدامات اسرائیل در غزه، اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم اسرائیل را اقدامی غیر قانونی توصیف کرد.

وی گفت: اسرائیل با اقدامات خود از جمله بهره‌برداری از منابع طبیعی، سیاست‌های شهرک‌سازی، ساخت دیوار و غیره، قصد خود برای کنترل نامحدود سرزمین‌های اشغالی فلسطین را نشان داده است.

فوئنتس یادآور شد: شیلی به طور مستمر از خودمختاری مردم فلسطین حمایت کرده است و ما در سال ۲۰۱۱ فلسطین را به عنوان یک کشور آزاد، مستقل به رسمیت شناختیم.

حدود یکصد وکیل شیلیایی حامی فلسطین، پیشتر نیز شکایتی علیه چند مقام رژیم اسرائیل از جمله نخست وزیر این رژیم به‌دلیل ارتکاب به جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کردند.

شیلی با نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر، بزرگ‌ترین پناهگاه جامعه فلسطینی خارج از مرزهای جهان عرب است.

کوبا: آمریکا همدست اسرائیل در نسل‌کشی مردم فلسطین است

​​​​​​​آنایانسی رودریگز کامخو معاون وزیر خارجه کوبا نیز در جلسه دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) در لاهه با بیان اینکه رژیم اسرائیل با استفاده غیرقانونی از زور، غیرنظامیان، زنان و کودکان فلسطینی را می‌کشد و این کشتار با همراهی کشورهایی مانند ایالات متحده انجام می‌شود، تاکید کرد: آمریکا همدست اسرائیل در نسل‌کشی مردم فلسطین است.

معاون وزیر خارجه کوبا با اشاره به اینکه اسرائیل با اقدامات خود در فلسطین بسیاری از قطعنامه‌ها و مصوبات سازمان ملل، شورای امنیت و دیوان بین‌المللی دادگستری را نادیده گرفته است، گفت: ایالات متحده با استفاده از حق وتو در شورای امنیت، ۴۷ بار مانع از اقدام موثر این شورا در قبال جنایات اسرائیل در فلسطین شده است.

کامخو با بیان اینکه بر اساس قوانین بین‌المللی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل غیرقانونی است، خاطرنشان کرد: اسرائیل بین غیرنظامیان و نظامیان فلسطینی تفکیکی قائل نیست و این سیاست تل‌آویو ادامه سال‌ها اشغالگری، شکنجه، کوچ اجباری و محرومیت از حقوق شهروندی مردم فلسطین است.

اسرائیل رئیس جمهور برزیل را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد

اسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به اظهارنظر انتقادی رئیس‌جمهوری برزیل علیه نسل‌کشی این رژیم در نوار غزه گفت: ما نمی‌بخشیم و فراموش نمی‌کنیم. من از طرف خود و شهروندان اسرائیل به رئیس‌جمهوری داسیلوا اطلاع داده‌ام که او در اسرائیل عنصری نامطلوب است؛ تا زمانی که عذرخواهی کند و سخنان خود را پس بگیرد.

وی همچنان اعلام کردسفیر برزیل را به خاطر این اظهارات داسیلوا احضار می‌کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز این اظهارات را «شرم‌آور و خطرناک» توصیف کرد.

هیچ نظری موجود نیست: