۱۴۰۲ بهمن ۳۰, دوشنبه

 

استفاده اوکراین از نارنجک های شیمیایی آمریکا علیه نیروهای روسیه

نیروی اوکراینی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2024
اشتراک
وزارت دفاع روسیه: نیروهای مسلح اوکراین در سال 2023 چندین بار نارنجک های شیمیایی ساخت ایالات متحده را به سمت نیروهای مسلح روسیه پرتاب کردند.
به گزارش اسپوتنیک، ژنرال ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه گفت: در سال 2023، نیروهای مسلح اوکراین چندین بار از نارنجک های شیمیایی ساخت آمریکا که از هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب شده بودند، علیه پرسنل نظامی روسیه استفاده کردند.
کریلوف در یک نشست خبری درباره نقض الزامات کنوانسیون سلاح های شیمیایی توسط ایالات متحده و اوکراین در ادامه افزود:"در 28 دسامبر 2023، در جهت تاکتیکی کراسنولیمان، یک پهپاد نارنجک‌های گازی ساخت آمریکا پر از ماده«سی - اس» را روی مواضع نیروهای روسی پرتاب کرد.
این ماده برای چشم و مجاری تنفسی فوقانی تحریک کننده است و در غلظت های بالا می تواند باعث سوختگی پوست، فلج تنفسی و ایست قلبی شود. این ترکیب متعلق به نوع مواد شیمیایی کنترل شورش است".
وی خاطرنشان کرد که خود واقعیت عرضه چنین مهمات توسط ایالات متحده در جریان یک درگیری نظامی، نقض ماده کنوانسیون است. این ماده کنوانسیون دولت عضو را موظف می کند "هرگز و تحت هیچ شرایطی به انتقال مستقیم یا غیر مستقیم مواد شیمیایی به هر کسی نپردازد.
علاوه بر این، به گفته کریلوف، در 7 و 21 آوریل سال گذشته، نارنجک های دستی حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده با علامت "Teren-6" بر روی مواضع نیروهای روسی پرتاب شد.
رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه همچنین گفت: «روز 15 ژوئن در منطقه رابوتینو در منطقه زاپاروژیه، از یک پهپاد حامل محفظه پلاستیکی حاوی مخلوطی از کلرواستوفنون و کلروپیکرین علیه پرسنل نظامی روسیه استفاده شد.
در حالی که ترکیب قبلی به عنوان یک ماده شیمیایی کنترل شورش طبقه بندی می شود، کلروپیکرین در جدول 3 کنوانسیون سلاح های شیمیایی ذکر شده است و برای استفاده حتی برای اهداف انتظامی ممنوع است. موارد مکرر استفاده از مهمات حاوی کلروپیکرین در منطقه شهرک رابوتینو در 3 و 11 اوت 2023 به ثبت رسیده است».

هیچ نظری موجود نیست: