۱۴۰۲ اسفند ۸, سه‌شنبه

 

حماس پیشنهاد آتش بس را بررسی می کند؛ ابراز امیدواری بایدن به برقراری اتش بس از روز دوشنبه

آوارگان فلسطینی‌های در یک اردوگاه خیمه‌ای در رفح، در جنوب نوار غزه. عکس: ابراهیم ابومصطفی – رویترز

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، گفته است اسرائیل با توقف حملات خود در غزه به مناسبت ماه مبارک رمضان موافقت کرده و او امیدوار است در هفته آینده با بررسی توافق آتش بس توسط حماس، آتش بس موقت برقرار شود. این آتش بس شامل مبادله زندانی ها و گروگان ها می شود. اظهارات بایدن در حالی بیان می شود که به گفته یک منبع نزدیک به مذاکرات، مذاکره کنندگان در تلاش برای دستیابی به یک توافق آتش بس در درگیری هایی هستند که از اکتبر سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش رویترز حماس در حال بررسی پیش نویس پیشنهادی است که کمک های بشردوستانه به غزه را به مقدار زیادی افزایش می دهد و همچنین مبادله اسرای فلسطینی در ازای گروگان های اسیر شده در منطقه را تضمین می کند. این پیشنهاد جدی ترین تلاش در چند هفته اخیر برای توقف جنگ است و پیش از ماه رمضان و با افزایش فشار بین المللی بر اسرائیل برای توقف کشتار غیرنظامیان فلسطینی ارائه شده است.

بایدن در شبکه ان‌بی‌سی گفت: «رمضان در راه است و اسرائیلی‌ها توافق کرده‌اند در ماه رمضان به فعالیت‌هایی نپردازند تا به ما زمان بدهند همه گروگان‌ها را آزاد کنیم». مقامات آمریکایی و اسرائیلی هفته گذشته در نشستی در پاریس با میانجی‌های قطری و مصری درباره پیشنهاد آتش‌بس گفتگو کردند. هیئت‌های حماس و اسرائیل هر دو در این هفته برای گفتگوهای بیشتر در قطر حضور دارند. این گفتگوها از طریق میانجی‌گران برگزار می‌شود.

بایدن به ان بی سی گفت توافقی اصولی برای آتش‌بس بین دو طرف برای زمان آزادی گروگان‌ها وجود دارد و او امیدوار است تا دوشنبه آینده آتش‌بس برقرار شود. بایدن گفت: “مردم بیگناه زیادی کشته می شوند. و اسرائیل حملات در رفح را کاهش داده است.”، وی افزود اسرائیل متعهد شده قبل از تشدید عملیات خود در غزه برای نابودی حماس، امکان تخلیه فلسطینیان از رفح در جنوب غزه را فراهم کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آخرین پیشنهاد حماس برای آتش‌بس، مبتنی بر آزادی همه گروگان ها، خروج اسرائیل از غزه و توافق بر سر پایان جنگ را رد کرده است.

بایدن در شبکه ان بی سی گفت که آتش بس موقت روندی را شروع می کند تا فلسطینی ها کشور خود را داشته باشند. نتانیاهو راه حل دو کشوری را رد کرده است.

یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات گفت: پیشنهاد جدید که اکنون توسط حماس بررسی می شود شامل برخی از خواسته های اولیه حماس برای آتش بس است و تبادل اسرای فلسطینی با گروگان های اسرائیلی را به نسبت ۱۰ به یک محدود می کند. این منبع به رویترز گفت: مطابق پیش نویس حماس ۴۰ گروگان اسرائیلی از جمله زنان، کودکان زیر ۱۹ سال، افراد مسن بالای ۵۰ سال و بیماران آزاد می شوند، در حالی که اسرائیل حدود ۴۰۰ اسیر فلسطینی را آزاد می کند و آنها را دوباره دستگیر نمی کند.

میانجی‌ها تلاش‌ها را برای تضمین آتش‌بس در غزه افزایش داده‌اند، به این امید که حمله اسرائیل به شهر رفح غزه را که بیش از یک میلیون آواره در لبه جنوبی غزه در آن پناه گرفته‌اند، متوقف کند.

هیچ نظری موجود نیست: