۱۴۰۲ اسفند ۷, دوشنبه

 بورل: قطعا دوران سلطه غرب پایان یافته است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل ضمن هشدار درباره خطرات موجود برای این قاره اعلام کرد که دوران تسلط غرب بر جهان تمام شده است.

از نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سابقه وزارت خارجه اسپانیا را هم دارد، دوران تسلط غرب بر جهان «پایان یافته است».بورل با انتشار یک یادداشت در صفحه اینترنتی دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار توجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مقتضیات کنونی جهان و تغییرات در دستورکار «ژئوپلیتیکی» این اتحادیه شده است.او در این یادداشت به سخنرانی هفته گذشته خود در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرد و نوشت که «من چهار وظیفه اصلی در دستور کار ژئوپلیتیک اتحادیه اروپا را ارائه کردم: حمایت بیشتر و سریعتر از اوکراین. پایان دادن به فاجعه انسانی در غزه و اجرای راه حل دو دولتی، بهبود روابط خود (اتحادیه اروپا) با "جهان جنوب " و تقویت دفاع و امنیت».
«جهان جنوب»، به روابط با کشورهایی که جزوی از جهان غرب نیستند، اشاره کرد.
او با اذعان به اینکه دوران تسلط غرب بر جهان دیگر تمام شده است، خواستار تحرک اتحادیه اروپا برای وفق دادن خود با واقعیات جدید به منظور حفظ امنیت خود شده است.به گفته بورل، «اگر تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی کنونی در مسیر "غرب علیه بقیه" ادامه یابد، خطرات آینده اروپا تاریک خواهد بود. دوران سلطه غرب به طور قطعی به پایان رسیده است. در حالی که این از نظر تئوری درک شده است، (اما) ما همه نتایج عملی را از این واقعیت جدید کسب نکرده‌ایم».

هیچ نظری موجود نیست: