۱۴۰۲ بهمن ۲۸, شنبه

 

"صد نفر بهشتی": افسانه ای برای مشروعیت بخشیدن به کودتای نئونازی در اوکراین

میدان استقلال در کی یف در زمان کودتای  2014  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2024
اشتراک
رژیم کی یف روز 20 فوریه یاد "صد نفر بهشتی" - شرکت کنندگان کودتای یورومیدان 2014 را که گفته می شود توسط نیروهای پلیس دولت یانوکوویچ کشته شدند، گرامی می دارد.
با این حال، داده‌های جدید نشان می‌دهد که در میان آن صدها بهشتی ده‌ها نفر بودند که هیچ ارتباطی با تک تیراندازها یا اعتراضات نداشتند و مثلاً بر اثر ذات‌الریه، حملات قلبی یا حتی عوارض مرتبط با آلرژی جان خود را از دست دادند.
دکتر مارکو مارسیلی، پژوهشگر دانشگاه کا فوسکاری ونیز به اسپوتنیک: "این ارقام را می‌توان با ارقامی که دولت‌های غربی در طول همه‌گیری کرونا برای توجیه اقدامات اضطراری ارائه کرده‌اند مقایسه کرد؛ آن‌ها به سادگی افرادی را که " درزمان شیوع کووید" جان خود را از دست داده‌اند به افرادی که "بر اثر ابتلا به بیماری کووید" جان باختند، اضافه کردند".
او گفت ایده در ورای کودتای یورو میدان مورد حمایت آمریکا، ایجاد یک دولت دست نشانده در اوکراین بود و افزود که عناصر افراطی به سرعت تظاهرات را ربودند و سپس لیست "شهدا" را برای توجیه جنایات خود تهیه کردند.
هنوز مشخص نیست که کشته شدگان در میدان توسط نیروهای ویژه پلیس موسوم به برکوت کشته شده اند یا توسط اوباش و تک تیراندازان ملی گرا.
این کارشناس خاطرنشان کرد، علاوه بر این، ملی گرایان اوکراینی، وارثان ایدئولوژیک استپان باندرا و رومن شوخویچ، همدستان نازی هادر دوران جنگ جهانی دوم هستند که در حال حاضر به عنوان قهرمانان جنگ در اوکراین تجلیل می شوند.
مارسیلی تاکید کرد: بنابراین، ایده "صد نفر بهشتی" عملاً تغییر گستاخانه رژیم را در نظر مردم عوام غربی مشروعیت بخشید: در نتیجه "همه ما می توانیم به راحتی مشاهده کنیم، باصطلاح "انقلاب دوشیزه" (...) توسط اکثر مخاطبان [غربی] به عنوان یک انقلاب "اصیل" درک می شودکه یک حکومت استبدادی و فاسد را سرنگون کرد.
به گفته یانوس پوتکونن، تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک فنلاندی که در آوریل 2014 در کیف کار می کرد، بسیاری کشته شدگان موسوم به"صد نفر بهشتی" در واقع قربانیان رهبران میدان بودند که خون خود را ریختند تا عملیات تغییر رژیم در اوکراین را برگشت ناپذیر کنند.
پوتکنن به اسپوتنیک گفت: " ناسیونالیست ها و حکومت نظامی شروع به تمجید از آنها به عنوان شهید کردند. این بچه هایی که من ملاقات کردم حقیقت را در مورد آنها می دانستند. و حقیقت این بود که آنها از پشت تیر خوردند و توسط رهبری خودشان سلاخی شدند".
این تحلیلگر تاکید کرد: "من هرگز باور نکردم که این قتل عام توسط پلیس انجام شده ، زیرا هیچ مدرکی وجود نداشت. تمام شواهدی که ما داشتیم تقریباً بلافاصله پس از وقوع حادثه پیدا شده و طبق آنها این قتل عام فقط برای توجیه کودتای مسلحانه انجام شد که در آن زمان رخ داد".
پوتکونن گفت که بسیاری از حقایق ئ فاکت ها از جمله نقش باندهای اوباش و مزدوران خارجی در جریان اعتراضات، شواهد بالستیک و ویدئویی تیراندازی، و همچنین مصرف مواد مخدر سنگین در میان معترضان در غرب کمتر گزارش شده است.
یورومیدان اصطلاحی است که به موج ناآرامی‌ها در اوکراین گفته می‌شود که آغازگر آن‌ها تظاهرات شب 21 نوامبر سال 2013 در کی‌یف بود. پس از اشغال کاخ ریاست جمهوری اوکراین توسط معترضان در 22 فوریه 2014 پارلمان این کشور به برکناری ویکتور یانوکوویچ از سمت ریاست جمهوری رای داد که در واقع کودتا بود.

هیچ نظری موجود نیست: